Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Organizacja zajęć szkolnych

Jak prawidłowo organizować zajęcia szkolne – sprawdź aktualne porady prawne w jednym miejscu. Znajdziesz tu wskazówki ekspertów dotyczące organizacji zajęć z wychowania fizycznego, łączenia i organizacji pracy w klasach oraz wychowawców klas. Sprawdzisz, jakie zajęcia można zaliczyć do specjalistycznych oraz kiedy można zwolnić ucznia z drugiego języka obcego. W jednym miejscu wszystkie najważniejsze wiadomości o organizacji zajęć szkolnych!

Tablet zamiast zeszytu – czy możliwe w szkole ponadpodstawowej

Pytanie: Czy uczniowie szkół ponadpodstawowych podczas lekcji mogą korzystać z tabletów, rezygnując jednocześnie z tradycyjnych zeszytów?

Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu – jako zajęcia z doradztwa zawodowego czy w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Pytanie: Czy zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej są prowadzone z godzin przyznanych w arkuszu na doradztwo zawodowe? Czy są to odrębne godziny zapisane w arkuszu? Kto je powinien prowadzić i w jakim wymiarze?

Zwolnienie z nauki drugiego języka obcego – kiedy w zastępstwie zajęcia z techniki

Pytanie: Uczeń klasy VII i VIII z autyzmem zwolniony jest z nauki drugiego języka. Jakie w zamian zajęcia musi zorganizować dyrektor? 

Zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego

Zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego – kiedy i na jakiej podstawie

Dyrektorzy szkół często mają wątpliwość, czy sytuacja konkretnego ucznia kwalifikuje go do zwolnienia z nauki drugiego języka obcego. Takie zwolnienie musi bowiem być zgodne z przepisami. Warto w szkole stworzyć procedurę zwolnień, która ułatwi takie działanie. Najważniejsze jest jednak poznanie konkretnych sytuacji, w których uczeń może być zwolniony. Sprawdzamy i podpowiadamy, kiedy zwolnić ucznia z nauki drugiego języka obcego, którzy uczniowie nie uczą się go z mocy prawa oraz jakie dokumenty są niezbędne do zwolnienia.

Czy można wycofać wniosek o zwolnienie z nauki drugiego języka obcego

Czy można wycofać wniosek o zwolnienie z nauki drugiego języka obcego

Zwolnienie z nauki drugiego języka nie jest decyzją administracyjną a przepisy nie określają zasad zmiany lub wycofania takiego wniosku. Nie ma podstawy prawnej uwzgledniającej możliwość cofnięcia takiego wniosku. Sprawdzamy, czy i na jakiej podstawie można wycofać wniosek o zwolnienie z nauki drugiego języka obcego.

Informacja o kontynuowaniu lub rezygnacji z zajęć religii i WDŻ – czy ponawiać w kolejnym roku

Pytanie: Czy oświadczenia na zajęcia z WDŻ i religii trzeba składać na każdy rok szkolny?

Czy uczeń z Ukrainy może zrezygnować z dodatkowych lekcji języka polskiego

Czy uczeń z Ukrainy może zrezygnować z dodatkowych lekcji języka polskiego

Rodzice ucznia z Ukrainy mogą zrezygnować z udziału ich dziecka w dodatkowych zajęciach lekcyjnych z języka polskiego. Korzystanie z bezpłatnej nauki języka polskiego przez osoby niebędące obywatelami polskimi jest ich prawem a nie obowiązkiem. O zakończeniu udziału ucznia w tych zajęciach może zdecydować rodzic niepełnoletniego ucznia albo dyrektor szkoły – jeśli uzna, że uczeń opanował język polski w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych.

Zabieranie uczniów na zajęcia logopedyczne w trakcie trwania lekcji

Pytanie: Podczas trwania lekcji logopeda zabiera dzieci na zajęcia, co powoduje konieczność nadrabiania przez nie materiału, który był w tym czasie realizowany. Jakie przepisy regulują organizowanie i czas prowadzenia zajęć związanych z pomocą psychologiczno-pedagogiczną?

Jak łączyć uczniów na lekcjach religii od września 2024

Pytanie: Czy w świetle nowych przepisów o organizacji lekcji religii można połączyć klasy: 8a - 8 zadeklarowanych uczniów z 8b - 14 uczniów, 6a - 7 uczniów z 6b - 11 uczniów? Jeśli zadeklaruje się 7 osób w klasie, to należy zapewnić tej klasie lekcje religii? Czy można połączyć tę grupę z klasą równorzędną, gdzie udział deklaruje np. 12 osób?

Pierwsza pomoc w szkołach – jak zorganizować zajęcia

Nauka pierwszej pomocy w szkołach – jak zorganizować zajęcia

W podstawie programowej, która będzie obowiązywać od 1 września 2024 r., w klasach I–III szkoły podstawowej, w wymaganiach z zakresu edukacji przyrodniczej dodany został wymóg znajomości podstawowych zasad udzielenia pierwszej pomocy. W klasach IV–VII zajęcia z udzielania pierwszej pomocy powinny być prowadzone w ramach zajęć z wychowawcą. Natomiast uczniowie klasy VIII będą uczyć się pierwszej pomocy na zajęciach edukacji dla bezpieczeństwa. Podpowiadamy, jak zorganizować zajęcia i kto może je prowadzić.

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty