Pytanie: Czy uczniowie szkół ponadpodstawowych podczas lekcji mogą korzystać z tabletów, rezygnując jednocześnie z tradycyjnych zeszytów?
Pytanie: Czy zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej są prowadzone z godzin przyznanych w arkuszu na doradztwo zawodowe? Czy są to odrębne godziny zapisane w arkuszu? Kto je powinien prowadzić i w jakim wymiarze?
Pytanie: Uczeń klasy VII i VIII z autyzmem zwolniony jest z nauki drugiego języka. Jakie w zamian zajęcia musi zorganizować dyrektor?
Dyrektorzy szkół często mają wątpliwość, czy sytuacja konkretnego ucznia kwalifikuje go do zwolnienia z nauki drugiego języka obcego. Takie zwolnienie musi bowiem być zgodne z przepisami. Warto w szkole stworzyć procedurę zwolnień, która ułatwi takie działanie. Najważniejsze jest jednak poznanie konkretnych sytuacji, w których uczeń może być zwolniony. Sprawdzamy i podpowiadamy, kiedy zwolnić ucznia z nauki drugiego języka obcego, którzy uczniowie nie uczą się go z mocy prawa oraz jakie dokumenty są niezbędne do zwolnienia.
Zwolnienie z nauki drugiego języka nie jest decyzją administracyjną a przepisy nie określają zasad zmiany lub wycofania takiego wniosku. Nie ma podstawy prawnej uwzgledniającej możliwość cofnięcia takiego wniosku. Sprawdzamy, czy i na jakiej podstawie można wycofać wniosek o zwolnienie z nauki drugiego języka obcego.
Pytanie: Czy oświadczenia na zajęcia z WDŻ i religii trzeba składać na każdy rok szkolny?
Rodzice ucznia z Ukrainy mogą zrezygnować z udziału ich dziecka w dodatkowych zajęciach lekcyjnych z języka polskiego. Korzystanie z bezpłatnej nauki języka polskiego przez osoby niebędące obywatelami polskimi jest ich prawem a nie obowiązkiem. O zakończeniu udziału ucznia w tych zajęciach może zdecydować rodzic niepełnoletniego ucznia albo dyrektor szkoły – jeśli uzna, że uczeń opanował język polski w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych.
Pytanie: Podczas trwania lekcji logopeda zabiera dzieci na zajęcia, co powoduje konieczność nadrabiania przez nie materiału, który był w tym czasie realizowany. Jakie przepisy regulują organizowanie i czas prowadzenia zajęć związanych z pomocą psychologiczno-pedagogiczną?
Pytanie: Czy w świetle nowych przepisów o organizacji lekcji religii można połączyć klasy: 8a - 8 zadeklarowanych uczniów z 8b - 14 uczniów, 6a - 7 uczniów z 6b - 11 uczniów? Jeśli zadeklaruje się 7 osób w klasie, to należy zapewnić tej klasie lekcje religii? Czy można połączyć tę grupę z klasą równorzędną, gdzie udział deklaruje np. 12 osób?
W podstawie programowej, która będzie obowiązywać od 1 września 2024 r., w klasach I–III szkoły podstawowej, w wymaganiach z zakresu edukacji przyrodniczej dodany został wymóg znajomości podstawowych zasad udzielenia pierwszej pomocy. W klasach IV–VII zajęcia z udzielania pierwszej pomocy powinny być prowadzone w ramach zajęć z wychowawcą. Natomiast uczniowie klasy VIII będą uczyć się pierwszej pomocy na zajęciach edukacji dla bezpieczeństwa. Podpowiadamy, jak zorganizować zajęcia i kto może je prowadzić.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń
Zajmie ci to jedynie 2 minuty