Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole to bardzo ważny element kształcenia. Ważne jest również, żeby być na bieżąco z przepisami, które zmieniają zakres pomocy. W tym miejscu znajdziesz najważniejsze porady i artykuły dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Uzyskasz odpowiedzi na pytania, jak zwalniać uczniów z orzeczeniem z zajęć, jak zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Twojej szkole, jak zmieniają się przepisy i na co dyrektor musi zwrócić uwagę w przypadku kształcenia ucznia z orzeczeniem.

Rezygnacja z zajęć rewalidacyjnych – kiedy jest możliwa

Rezygnacja z zajęć rewalidacyjnych – kiedy jest możliwa

Wola rodziców jest podstawą zaprzestania organizacji zajęć rewalidacyjnych w związku z wykonywaną przez rodziców władzą rodzicielską. Jednak należy ocenić, czy takie działanie nie jest niekorzystne dla dziecka. Rodzic powinien złożyć pisemny wniosek wraz z uzasadnieniem w sprawie rezygnacji z zajęć rewalidacyjnych. Przedstawiamy szczegóły.

Co zrobić, gdy pełnoletni uczeń z nauczaniem indywidualnym często odwołuje zajęcia

Pytanie: Jak postępować wobec ucznia pełnoletniego nauczanego indywidualnie w domu, jeśli notorycznie odwołuje zaplanowane wcześniej i ustalone z nim zajęcia? Rodzice w procesie ustalania terminu i odwoływania zajęć nie uczestniczą. Sytuacja trwa już drugie półrocze, pomimo licznych spotkań i rozmów zarówno z rodzicami, jak i z uczniem. Odwoływanie zajęć powoduje olbrzymie problemy w zrealizowaniu odpowiedniej tygodniowej liczby godzin zajęć.

Zajęcia logopedyczne – kiedy obowiązkowo w szkole

Pytanie: Czy istnieją regulacje prawne, dla jakich dzieci należy zapewnić zajęcia logopedyczne w szkole? Jesteśmy publiczną szkołą podstawową z przedszkolem. Największe potrzeby są w przedszkolu i klasach I-III, ale podczas diagnozy klas IV-VII również pojawiły się dzieci, które potrzebują pomocy logopedy. Czy szkoła ma obowiązek prowadzenia zajęć logopedycznych w szkole, jeżeli dzieci nie mają opinii/orzeczenia?

Nauczanie indywidulane w domu i szkole – czy da się to połączyć

Nauczanie indywidualne w domu i szkole – czy da się to połączyć

Sposób organizacji zajęć nauczania indywidualnego jest uzależniony od stanu zdrowia ucznia – w szczególności, czy umożliwia uczestniczenie w zajęciach na terenie szkoły. Czy możliwe jest zatem realizowanie części zajęć w domu, a części w szkole? Podpowiadamy w artykule.

Czy może być jedno orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz zagrożeniu niedostosowaniem społecznym

Pytanie: Czy poradnia psychologiczno-pedagogiczna może wydać orzeczenie uczniowi jednocześnie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm oraz zagrożenie niedostosowaniem społecznym?

O ile można wydłużyć okres nauki na III etapie edukacyjnym

Pytanie: Czy jeżeli uczeń na I etapie edukacyjnym miał 1 wydłużenie etapu edukacyjnego, na II etapie miał 1 wydłużenie, to, czy na 3 etapie edukacyjnym może mieć kolejne wydłużenie?

Czy możliwa jest hybrydowa forma nauczania indywidualnego

Pytanie: Rodzic wystąpił z prośbą o zorganizowanie nauczania indywidualnego na podstawie orzeczenia z poradni w formie tzw. hybrydowej – przedmioty objęte egzaminem w klasie 8 do realizacji w domu ucznia i pozostałe przedmioty w ramach podstawy programowej w formie zdalnej. Czy taka forma jest dopuszczalna?

Dotacja 2025 na uczniów niepełnosprawnych – zależna od liczby godzin wsparcia

Dotacja 2025 na uczniów niepełnosprawnych – zależna od liczby godzin wsparcia

Zmienią się zasady dotowania szkół i placówek niepublicznych. Od 1 stycznia 2025 r. w oddziałach innych niż integracyjne i specjalne wysokość dotacji na uczniów niepełnosprawnych zależna będzie od liczby godzin wsparcia. Sprawdzamy szczegóły!

Nauczanie indywidualne dla 2 uczniów stacjonarnie w szkole – czy możliwe

Pytanie: Czy dyrektor szkoły może zorganizować nauczanie indywidualne jednocześnie dla 2 uczniów kl. VIII w odrębnym pomieszczeniu w szkole? Rodzice obu uczniów zgadzają się na takie rozwiązanie.

Wybór placówki dla ucznia z orzeczeniem – czy należy do rodziców

Pytanie: Do pierwszej klasy szkoły podstawowej uczęszcza uczeń z orzeczeniem o niepełnosprawności (autyzm). Szkoła ogólnodostępna wymieniona jest w orzeczeniu jako trzecia opcja realizacji obowiązku szkolnego. Na pierwszym miejscu wymieniona jest placówka kształcenia specjalnego. Dyrektor próbuje przekonać rodziców do przeniesienia dziecka do placówki specjalistycznej, ponieważ uczeń jest agresywny, są z nim coraz większe problemy. Rodzice nie wyrażają jednak zgody. Czy istnieje sposób, by skierować dziecko do szkoły specjalnej?

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty