Znajomość tematyki związanej z organizacjami pozarządowymi jest niezbędna osobom zainteresowanym edukacją zawodowo i społecznie. Organizacje te mają znaczący wpływ na kształt edukacji, także tej pozaformalnej. Choć wydaje się, że wszyscy wiemy, jak działają − informacje są przecież ogólnie dostępne − jednak nie zawsze umiemy z nich korzystać. Rozpoczynamy tym artykułem cykl publikacji, który ma na celu informowanie o organizacjach pozarządowych mogących wspierać i finansować działalność edukacyjną. Chcemy zwrócić uwagę na szanse i możliwości nauczycieli, jakie wynikają ze współpracą z NGO.
Pytanie: Czy wszystkie cztery godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w gimnazjum mogą być realizowane tylko w formie zajęć klasowo-lekcyjnych? Jeśli tak, to czy uczniom trzeba w ramach tych godzin również proponować zajęcia do wyboru (różne dyscypliny sportowe)?
Tolerancja oraz otwartość na wszelkiego rodzaju inność występują w polskim społeczeństwie najczęściej tylko w formie deklaratywnej. Nawet pobieżna obserwacja życia społecznego pozwala dostrzec, jak bardzo Polacy są przesiąknięci wrogością do wszelkich grup społecznych odstających od tak zwanej średniej, czyli do mniejszości etnicznych, narodowych, religijnych, seksualnych, a także do imigrantów, niepełnosprawnych, osób o niskim statusie ekonomicznym, zakażonych HIV, bezdomnych itp. Światopogląd dzieci i młodzieży w dużej mierze odzwierciedla poglądy dorosłych Polaków. Zobacz, jak wychowawca klasy może przeciwdziałać dyskryminacji, która jest pierwszym krokiem do nienawiści. Zapoznaj się z materiałami, które pozwolą Ci przygotować się do podjęcia działań antydyskryminacyjnych w Twojej klasie i szkole.
Pytanie: Czy zajęcia w gimnazjum z edukacji dla bezpieczeństwa mogą odbywać się raz w miesiącu w blokach po 4 godzinny lekcyjne?
Pytanie: Uczeń na świadectwie szkoły podstawowej ma wpisany język niemiecki jako przedmiot dodatkowy. Czy w gimnazjum ma kontynuować naukę na poziomie III.0 czy III.1? Po rozmowie z uczniami dowiedziałam się, że mieli język niemiecki od 4 klasy szkoły podstawowej w wymiarze tylko 1 godziny tygodniowo. Ponadto mam też 1 ucznia, który nie miał języka niemieckiego w szkole podstawowej i musiał trafić do klasy z innymi, którzy mieli ten język. Czy można było tak go przydzielić?
Pytanie: Czy do wychowania fizycznego do klasy IV szkoły podstawowej musi być od września nowy program?
Pytanie: Jestem dyrektorem integracyjnej szkoły podstawowej. Czy zgodne z prawem będzie, jak w klasie integracyjnej mając uczniów z autyzmem lub z niepełnosprawnością sprzężoną zmniejszę ich liczbę do dwóch? Moje wątpliwości są spowodowane zapisami rozporządzenia MEN z 9 lutego 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół - załącznik nr 2 ramowy statut publicznej szkoły podstawowej - paragraf 5 p.2,3,4 i 5.
Pytanie: Jestem dyrektorem Integracyjnej Szkoły Podstawowej i Gimnazjum z oddziałami integracyjnymi w Zespole Szkół. Czy w nowym roku szkolnym 2012/2013 mogę utworzyć w trzeciej klasie gimnazjum klasę integracyjną (wymagana ustawowo liczba uczniów z aktualnymi orzeczeniami - troje) i wykazać ją do SIO? Moja niepewność jest spowodowana tym, iż ta klasa w pierwszej i drugiej klasie gimnazjum była klasą ogólną, ponieważ nie miała wymaganej liczby z orzeczeniami (w pierwszym roku - jeden uczeń, w drugim roku - dwoje uczniów). W nowym roku szkolnym dojdzie uczeń z orzeczeniem i klasa spełni wymogi prawne. Czy można taką klasę powołać w ostatniej klasie cyklu kształcenia? Jakie są ewentualne procedury? Czy wystarczą tylko aktualne orzeczenia i mogę natychmiast powołać klasę integracyjną?
Pytanie: Ilu uczniów może liczyć klasa LO z uczniem z autyzmem zgodnie z przepisami na rok szkolny 2012/2013? Ilu uczniów może liczyć klasa LO z uczniem z Zespołem Aspergra?
Pytanie: Dwóch uczniów gimnazjum w klasie pierwszej otrzymało po kilka ocen niedostatecznych. Muszą powtarzać klasę, ich językiem kontynuowanym jest język niemiecki III.1, a w klasach pierwszych do których trzeba ich przypisać jest wyłącznie język angielski III.1. Język niemiecki będzie, ale na poziomie III.0. Jak należy w takiej sytuacji postąpić?
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń
Zajmie ci to jedynie 2 minuty