Wiemy, że powrót do wzmożonej pracy w roku szkolnym 2017/2018 nie będzie prosty. Aby nieco ułatwić Państwu powrót do rzeczywistości szkolnej, zapraszamy do udziału w 4. edycji certyfikowanej Konferencji online dla pracowników oświaty "Zmiany prawne od 1 września 2017 w szkołach i przedszkolach". Będzie jak zwykle: ciekawie, intensywnie i rzetelnie!
Odrębne programy wychowawczy i profilaktyki od września 2017 r. zastąpi jeden – wychowawczo-profilaktyczny. Jak należy opracować nowy program, jakie elementy uwzględnić i w jakich szkołach obowiązuje? Przedstawiamy przykładowy wzór programu!
Z dniem 1 września 2017 r. wchodzi w życie wiele nowych/zmienionych przepisów. Poniższa prezentacja zawiera szczegółowy wykaz przepisów, a także omówienie najważniejszych zmian od roku szkolnego 2017/2018.
Z początkiem roku szkolnego 2017/2018 wchodzi w życie wiele zmienionych przepisów Prawa oświatowego. Zmiany te często wymagają aktualizacji dokumentacji szkolnej, a także zaznajomienia nauczycieli ze wszystkimi nowościami na zebraniu rady pedagogicznej. Przedstawiamy przepisy, które wchodzą w życie 1 września – nie są to jeszcze wszystkie regulacje, ponieważ część z nich nie została jeszcze podpisana. Pamiętaj jednak, że artykuł będzie na bieżąco uzupełniany o nowe ustawy i rozporządzenia.
Rok szkolny 2017/2018 to początek reformy oświaty. To pierwszy rok, w którym wchodzi w życie nowe Prawo oświatowe. Dotychczasowe przepisy w większości przestaną obowiązywać, a na ich miejsce wchodzą nowe, zmienione, dostosowujące regulacje do nowego ustroju szkolnego. Sprawdzamy, co się zmieni, jakie nowości wprowadzają przepisy i o czym musi wiedzieć każdy dyrektor placówki oświatowej!
Od 1 września 2017 r. wchodzi w życie wiele nowych/zmienionych przepisów ustanowionych przez Prawo oświatowe. Przedstawiamy szkolenie, które wyjaśnia, na czym polegają zmiany, o których musi wiedzieć każdy dyrektor szkoły i przedszkola. Ekspert – Pan Leszek Zaleśny – prezentuje „Spis z natury” przepisów oświatowych w roku szkolnym 2017/2018, dzięki czemu możesz sprawdzić, co czeka Twoja placówkę w nadchodzącym roku szkolnym.
Przekształcenia wielu typów szkół, a zwłaszcza transformacje dotykające gimnazjum, rodzą pytania, jakie są dalsze losy dyrektorów szkół. Przepisy przejściowe przewidują dalsze pełnienie funkcji dyrektora niezależnie od przekształcenia. W niektórych przypadkach możliwe będzie także przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora, ale nie dłużej niż do 31 sierpnia 2019 r. Sprawdź, jakich posunięć kadrowych może spodziewać się dyrektor w związku z wdrażaniem reformy oświaty.
Wicedyrektorów i nauczycieli zajmujących inne stanowiska kierownicze w szkole podstawowej oraz dotychczasowym gimnazjum, prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, odwołuje się ze stanowiska z końcem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, z początkiem którego następuje włączenie gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej.
Transformacje szkół wywierają wpływ na dalsze pełnienie funkcji kierowniczych w szkołach. W niektórych przypadkach kadencje dyrektorów ulegną skróceniu, zaś w niektórych będą mogły zostać przedłużone.
Ustawodawca szykuje poważne zmiany w tzw. pragmatyce zawodowej nauczycieli. Już od 1 stycznia 2018 r. prawdopodobnie dojdzie do zmian w zakresie urlopu zdrowotnego. Z kolei 1 września 2018 r. należy spodziewać się zmian w ocenie pracy, awansie zawodowym i nie tylko.
Ustawodawca szykuje nam rewolucję w przepisach Karty Nauczyciela. Istotne nowelizacje obejmą w szczególności urlop dla poratowania zdrowia, procedurę oceny pracy oraz awans zawodowy. Zgodnie z planem zmiany mają wchodzić w życie 1 stycznia i 1 września 2018 r. Środowisko oświaty zadaje sobie pytanie, czy nowelizacja wejdzie w życie, a jeżeli tak, to w jakim kształcie.
Realizacja nowej podstawy programowej wymaga aktualizacji zestawu programów wychowania przedszkolnego. Nauczyciele mogli opracować własne lub skorzystać z programów innych autorów. Skorzystaj z arkusza analizy, aby upewnić się, że dopuszczony program pozwoli na osiągnięcie celu i efektów wychowania przedszkolnego.
Dyrektor przedszkola obowiązany jest kontrolować prawidłowość realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego przez nauczycieli. W celu usprawnienia nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola w tym zakresie opracowuje się dodatkowe dokumenty – w tym roku, w związku z obowiązkiem wdrażania nowej podstawy programowej, konieczne jest zaktualizowanie procedury monitorowania oraz narzędzi służących do jej realizacji.
Organizowanie zajęć umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego jest jednym z zadań przedszkola. Jeżeli rodzice złożą wniosek o objęcie dziecka nauką takiego języka – nie możesz odmówić. Resort edukacji postanowił zmienić regulacje dotyczące warunków i sposobów wykonywania tego obowiązku – sprawdź, jakie zmiany wprowadzono.
W roku 2017/2018 pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolach będzie realizowana na nowych zasadach, w związku z czym w działaniach związanych z jej planowaniem dyrektor powinien uwzględnić nowe przepisy tak, by w nowym roku szkolnym przedszkole było przygotowane do realizacji zadań zgodnie z wymaganiami prawa. Poznaj 10 najważniejszych zmian wprowadzonych przez MEN.
Podstawą organizacji kształcenia specjalnego jest art. 127 ustawy Prawo oświatowe. Zgodnie jego brzmieniem kształceniem tym obejmuje się dzieci wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Sprawdź, jakie zmiany w zasadach organizacji pomocy dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dotyczą przedszkoli.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń
Zajmie ci to jedynie 2 minuty