Rok szkolny 2017/2018 to początek reformy oświaty. To pierwszy rok, w którym weszło w życie nowe Prawo oświatowe. Dotychczasowe przepisy w większości przestały obowiązywać, a na ich miejsce weszły nowe, zmienione, dostosowujące regulacje do nowego ustroju szkolnego. Sprawdzamy, co się zmieniło, jakie nowości wprowadziły przepisy i o czym musi wiedzieć każdy dyrektor placówki oświatowej!
Przekształcenie szkoły lub włączenie jej do innej placówki może wiązać się ze zmianą stosowanych do tej pory pieczęci. Obowiązują w tym zakresie przepisy przejściowe, szczególnie te dotyczące stosowania pieczęci w gimnazjum włączanym do szkoły podstawowej. Przedstawiamy 7 odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o pieczęcie szkoły.
Ośmioletnia szkoła podstawowa z klasami dotychczasowego gimnazjum, powstała w wyniku przekształcenia gimnazjum, powinna posiadać własny, właściwy dla niej zestaw dokumentów określających jej wewnętrzny system prawny. O tym, jakie regulaminy i procedury będą tworzone w szkole, decydują przepisy prawa oraz potrzeby placówki.
Od nowego roku szkolnego odrębne programy wychowawczy i profilaktyki zastąpi jeden – wychowawczo-profilaktyczny. Jak należy opracować nowy program, jakie elementy uwzględnić i w jakich szkołach obowiązuje – na te pytania odpowiada ekspert Portalu Oświatowego.
W okresie wdrażania reformy oświaty tj. od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r. obowiązywać będzie ograniczenie w podejmowaniu dodatkowego zatrudnienia przez nauczycieli. Otóż podjęcie lub kontynuowanie dodatkowego zatrudnienia na podstawie stosunku pracy w innej szkole przez nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć będzie wymagało uzyskania pisemnej zgody dyrektora szkoły wskazanej jako podstawowe miejsce zatrudnienia. Sprawdź, w jaki sposób należy stosować nowe przepisy.
Przepisy nie regulują, w jaki sposób należy przekazywać majątek i dokumentację szkoły w przypadku włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej. O trybie postępowania w tej sytuacji może zdecydować organ prowadzący szkoły lub dyrektorzy obydwu szkół, porozumiewając się ze sobą w tej sprawie. Podpowiadamy, jakie obowiązki leżą po stronie dyrektorów.
Przekształcenie gimnazjum w szkołę podstawową spowoduje, że w tak utworzonej placówce od 1 września 2017 r. będą uczyć się klasy gimnazjalne II i III oraz uczniowie klas podstawowych. Gimnazjum staje się zatem podstawówką, w której może być przewaga uczniów szkoły podstawowej. Sprawdzamy, czy taka placówka musi spełniać szczególne wymogi techniczne odpowiednie dla szkół podstawowych.
Rok szkolny 2017/2018 to początek nauczania zgodnie z nową podstawą programową. Nie obejmuje ona jednak wszystkich klas i typów szkół. Przedstawiamy harmonogram oraz przykładowe czynności dyrektora związane z wdrażaniem nowej podstawy.
W maju 2017 r., a niektórych przypadkach także w kolejnych latach szkolnych na dyrektorach wybranych rodzajów szkół ciążył będzie obowiązek poinformowania wszystkich nauczycieli i pracowników szkoły o zmianie pracodawcy wynikającej z faktu transformacji szkoły będącej konsekwencją wdrażania reformy oświaty. Choć zagadnienie to mogłoby wydawać się oczywiste, to jednak wzbudza wiele wątpliwości w praktyce, które odzwierciedlają liczne pytania czytelników zadawane w Poradni Portalu Oświatowego, jak również podczas szkoleń prowadzonych w przez Redakcji. Zachęcamy do zapoznania się z najciekawszymi pytaniami i odpowiedziami.
Spodziewany intensywny ruch kadrowy w gimnazjach będzie wiązał się z koniecznością wyboru nauczycieli, którzy zostaną przeniesieni w stan nieczynny, a w razie odmowy – otrzymają wypowiedzenie stosunku pracy. Wybór ten może nastąpić jedynie na podstawie obiektywnych i usprawiedliwionych kryteriów. Sprawdź, jak zastosować je w praktyce!
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń
Zajmie ci to jedynie 2 minuty