Przepisy nie regulują, w jaki sposób należy przekazywać majątek i dokumentację szkoły w przypadku włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej. O trybie postępowania w tej sytuacji może zdecydować organ prowadzący szkoły lub dyrektorzy obydwu szkół, porozumiewając się ze sobą w tej sprawie. Podpowiadamy, jakie obowiązki leżą po stronie dyrektorów.
Zarządzanie szkołami w okresie przejściowym i przeprowadzenie w nich procesu przekształceń należy do dyrektorów szkół obecnego systemu. Dyrektorzy powinni przygotować szkoły do prowadzenia działalności w zmienionych warunkach. Zgodnie z przepisami dyrektor szkoły podstawowej po włączeniu gimnazjum staje się dyrektorem ośmioletniej szkoły podstawowej, w której prowadzi się klasy dotychczasowego gimnazjum, a dyrektor dotychczasowego gimnazjum będzie wicedyrektorem ośmioletniej szkoły podstawowej (art. 238 ust. 1 i 2 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe).
Obydwaj dyrektorzy mieli obowiązek opracować arkusz organizacji szkoły na rok szkolny 2017/2018, z wyłączeniem klasy I, do której w tym roku szkolnym nie należy przeprowadzać postępowania rekrutacyjnego (art. 127 ust. 4 ustawy wprowadzającej). Taka sama zasada obowiązywać będzie przy opracowaniu arkuszy organizacji na rok szkolny 2018/2019 albo 2019/2020 (art. 323 ustawy wprowadzającej).
Do obowiązków administracyjnych dyrektora szkoły należy m.in. właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, obejmującej wszystkie dokumenty, które ją stanowią. Jednym z nich jest księga uczniów. Należy w niej odnotować datę ukończenia szkoły albo datę i przyczynę opuszczenia szkoły przez ucznia (§ 6 ust. 2 rozporządzenia MEN z 29 sierpnia 2014 r.). W przypadku uczniów dotychczasowego gimnazjum:
Jeśli dokumentacja włączanego do szkoły podstawowej gimnazjum zachowuje praktyczne znaczenie dla potrzeb tej szkoły, powinna być przekazana dyrektorowi ośmioletniej szkoły podstawowej. Sposób i termin jej przekazania może wynikać z postanowień lub wytycznych organu prowadzącego, dokonującego zmian organizacyjnych, albo z ustaleń przyjętych przez dyrektorów obydwu szkól, którzy będą ze sobą współpracować z dniem rozpoczęcia działalności przez nową szkołę.
W uchwałach w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego, podejmowanych przez samorządy powinny być określone m.in. warunki włączania dotychczasowych gimnazjów do innych szkół. W przypadku gdy szkoła utworzona poprzez włączenie gimnazjum do szkoły podstawowej rozpoczyna działalność 1 września 2017 r., nie należy stosować przepisów art. 59 ustawy o systemie oświaty (art. 129 ust. 14 ustawy wprowadzającej). Oznacza to, że dokumentacji nie przekazuje organowi prowadzącemu i kuratorowi oświaty (art. 59 ust. 3 ustawy o systemie oświaty).
Gimnazjum włączane 1 września 2017 r. do szkoły podstawowej prowadzi działalność do 31 sierpnia. Akty prawne regulujące działanie nowego SIO wskazują, że w odróżnieniu od starego praca z nowym SIO ma charakter ciągły i w związku z tym do zakończenia jego działalności dyrektor powinien wykonywać obowiązki związane z przekazywaniem danych.
Aby szkoła mogła normalnie funkcjonować, potrzebuje majątku trwałego, wyposażenia i pomocy dydaktycznych. Zapewnienie szkole właściwych warunków materialnych jest ustawowym obowiązkiem organu prowadzącego (art. 5 ust. 7 ustawy o systemie oświaty, a od 1 września 2017 r. art. 10 ustawy – Prawo oświatowe).
Szkoła jako jednostka organizacyjna samorządu terytorialnego nie dysponuje własnym majątkiem, a ma na ogół w zarządzie mienie komunalne oddane w trwały zarząd dyrektorowi szkoły, na jego wniosek. Trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną, w tym przypadku przez szkołę (art. 43 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami). Odpowiedzialność za powierzony majątek ponosi dyrektor szkoły i jako kierownik samorządowej jednostki budżetowej ma obowiązek gospodarowania nim w sposób racjonalny i oszczędny oraz utrzymywania mienia w stanie niepogorszonym, z uwzględnieniem normalnego zużycia.
Do rozpoczęcia działalności przez nową szkołę za majątek gimnazjum odpowiada jego dyrektor. Trwały zarząd wygasa z upływem okresu, na który został ustanowiony, albo na skutek wydania decyzji właściwego organu o jego wygaśnięciu. Po włączeniu gimnazjum do szkoły podstawowej nieruchomość staje się zbędna na cel określony w decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu. Prawo do korzystania z nieruchomości należących do dotychczasowego gimnazjum może być przeniesione na dyrektora nowej szkoły. Będzie się to łączyło z koniecznością wypełniania szeregu obowiązków, takich jak:
Sprawy dotyczące majątku gimnazjum należałoby uregulować we współpracy z organem prowadzącym, uwzględniając jego zadania i kompetencje określone w art. 45 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. oraz art. 10 ustawy – Prawo oświatowe.
Organ prowadzący może postanowić, że mienie ruchome włączanej szkoły stanie się w całości mieniem ośmioletniej szkoły podstawowej, a mienie nieruchome przejmie ona w całości w trwały zarząd. Objęcie nieruchomości w trwały zarząd następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.
Dyrektor gimnazjum przygotuje się do wprowadzanych zmian, jeśli do czasu zakończenia działalności gimnazjum, tj. do 31 sierpnia 2017 r., w ramach swoich zadań i kompetencji będzie:
Do obowiązków dyrektora gimnazjum należy także:
Zapoznaj się również z poniższymi artykułami:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń