W okresie wdrażania reformy oświaty tj. od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r. obowiązywać będzie ograniczenie w podejmowaniu dodatkowego zatrudnienia przez nauczycieli. Otóż podjęcie lub kontynuowanie dodatkowego zatrudnienia na podstawie stosunku pracy w innej szkole przez nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć będzie wymagało uzyskania pisemnej zgody dyrektora szkoły wskazanej jako podstawowe miejsce zatrudnienia. Sprawdź, w jaki sposób należy stosować nowe przepisy.
W okresie od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r. podjęcie lub kontynuowanie dodatkowego zatrudnienia na podstawie stosunku pracy w innej szkole przez nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć wymaga uzyskania pisemnej zgody dyrektora szkoły wskazanej jako podstawowe miejsce zatrudnienia. Przepis będzie dotyczył tylko i wyłącznie nauczycieli. Pracownicy niepedagogiczni mogą więc podejmować zatrudnienie w innej szkole nie pytając o zgodę dyrektora szkoły macierzystej.
Choć przepis przewidujący ograniczenie dodatkowego zatrudnienia formalnie już wszedł w życie, to jednak, jak wynika wprost z jego treści, ma obowiązywać dopiero od 1 września 2017 r. aż do 31 sierpnia 2019 r. Na dzień dzisiejszy nauczyciele mogą więc do 31 sierpnia 2017 r. podejmować lub kontynuować dodatkowe zatrudnienie w innej szkole. Niemniej jednak w przypadku kontynuowania zatrudnienia już w dniu 1 września 2017 r. nauczyciel powinien legitymować się zgodą dyrektora szkoły będącej podstawowym miejscem zatrudnienia na dodatkowe zatrudnienia.
Niewątpliwie ograniczenie dodatkowego zatrudnienia nie dotyczy przypadków, gdy nauczyciel zatrudniony w szkole podejmuje lub kontynuuje zatrudnienie poza szkołą (rozumianą jako jednostką podlegającą regulacjom prawa oświatowego). Na takie dodatkowe zatrudnienie nauczyciel nie musi uzyskiwać zgody dyrektora szkoły.
Czy ustawodawca, wprowadzając regułę ograniczenia dodatkowego zatrudnienia, pominął przedszkola, placówki i zespoły szkół i ustanowił ograniczenie tylko do przypadku zatrudnienia w szkołach? Na tak postawione pytanie należy odpowiedzieć przecząco. Wprawdzie w art. 222 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe używa się wyłącznie pojęcia „szkoła”, niemniej jednak zgodnie z art. 220 ust. 2 ustawy, ilekroć w art. 222 ust. 1 używa się sformułowania „szkoła”, należy przez to rozumieć również przedszkola, placówki oraz ich zespoły.
Ograniczenie dodatkowego zatrudnienia dotyczy również pracy w szkołach nie samorządowych oraz niepublicznych – pod warunkiem, że są one zatrudnieniem dodatkowym. Jeżeli zatrudnienie w szkole nie samorządowej oraz niepublicznej ma charakter podstawowy, wówczas nauczyciel podejmujący dodatkową pracę w innej szkole nie musi uzyskiwać zgody dyrektora szkoły nie samorządowej lub niepublicznej. Jeśli jednak nauczyciel szkoły samorządowej (wskazanej jako podstawowe miejsce zatrudnienia) zamierza podjąć dodatkową pracę w szkole nie samorządowej lub niepublicznej, wówczas powinien uzyskać zgodę dyrektora szkoły samorządowej.
Z brzmienia art. 222 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe wynika, że ograniczenie podwójnego zatrudnienia obejmuje również przypadek, gdy zatrudnienie w drugiej szkole jest zatrudnieniem na stanowisku niepedagogicznym. Jak stanowi przepis: … podjęcie lub kontynuowanie dodatkowego zatrudnienia na podstawie stosunku pracy w innej szkole przez nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć …. Nie zaznaczono więc, że chodzi tylko o dodatkowe zatrudnienie na stanowisku nauczyciela. Wydaje się więc, że ograniczenie obowiązuje również wówczas, gdy dodatkowym miejscem zatrudnienia jest wprawdzie zatrudnienie w szkole, lecz na stanowisku niepedagogicznym. Autor zaznacza jednak, że niewykluczone są odmienne interpretacje.
Jak wynika choćby z przykładów przytoczonych powyżej, decydujące znaczenie dla zastosowania przepisów ograniczających dodatkowe zatrudnienia ma ustalenie, które zatrudnienie ma charakter podstawowy. Ustawodawca nie przewidział kryteriów pozwalających na takie ustalenie, co oznacza, że decyzja w tym zakresie należy wyłącznie do nauczyciela. Zatem to nauczyciel wskazuje, które zatrudnienie uważa za podstawowe. Takie rozwiązanie stosuje się również na potrzeby ustalenia prawa do dodatku za wysługę lat. Wydaje się więc, że wskazanie podstawowego miejsca zatrudnienia niesie za sobą konsekwencje zarówno w związku z ograniczeniem dodatkowego zatrudnienia i prawem do dodatku.
Co istotne, reguła ograniczenia dodatkowego zatrudnienia znajduje zastosowanie wyłącznie do nauczycieli, którzy w podstawowym miejscu zatrudnienia są zatrudnieni na stanowisku nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć.
Ograniczenie podwójnego zatrudnienia dotyczy tylko zatrudnienia na podstawie stosunku pracy. Nauczyciel „dorabiający” na podstawie umowy cywilnoprawnej lub w ramach działalności gospodarczej nie musi uzyskiwać zgody na podjęcie lub kontynuację takiej dodatkowej formy aktywności zarobkowej. Ustawodawca wyraźnie wskazuje, że przez dodatkowe zatrudnienie rozumie się wyłącznie zatrudnienie na podstawie stosunku pracy, a więc – w przypadku szkoły – umowy o pracę lub mianowania. „Zatrudnienie” na podstawie umowy cywilnoprawnej, takiej jak zlecenie, dzieło czy umowa agencyjna nie jest zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy. Tym bardziej z zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy utożsamiać nie można prowadzonej działalności gospodarczej.
Ograniczenie dodatkowego zatrudnienia obejmuje również nauczycieli będących dyrektorami szkół. W takim przypadku zgody na dodatkowe zatrudnienie udziela organ prowadzący, który wykonuje względem dyrektora obowiązki pracodawcy. Organowi temu dyrektor wskazuje też, które zatrudnienie ma dla niego charakter podstawowy.
Obowiązek uzyskiwania zgody dyrektora szkoły wskazanej jako podstawowe miejsce zatrudnienia na podjęcie dodatkowej pracy w innej szkole wyjątkowo nie obejmuje:
Jeżeli nauczyciel podejmie lub będzie kontynuował dodatkowe zatrudnienie bez zgody dyrektora szkoły wskazanej jako podstawowe miejsce zatrudnienia, wówczas dyrektor tej szkoły może rozwiązać z nim stosunek pracy.
Jeżeli jednak dyrektor zdecyduje się zwolnić nauczyciela, wówczas rozwiązanie stosunku pracy w wyniku naruszenia reguły ograniczenia podwójnego zatrudnienia następuje za 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia, zawsze z końcem roku szkolnego, co oznacza, że wypowiedzenie powinno być wręczone najpóźniej w maju.
Zobacz także: wzór wypowiedzenia stosunku pracy nauczyciela w wyniku naruszenia zasady ograniczenia dodatkowego zatrudnienia.
W związku z rozwiązaniem stosunku pracy w opisanym trybie nauczyciel:
Nauczyciel nie ma też prawa do odprawy z tytułu rozwiązania stosunku pracy. Wypowiedzenie stosunku pracy z powodu naruszenia zasady ograniczenia podwójnego ograniczenia zatrudnienia jest autonomicznym rozwiązaniem, do którego nie stosuje się przepisów art. 20 Karty Nauczyciela.
Z drugiej strony mimo odrębnej podstawy rozwiązania stosunku pracy nauczyciele nadal będą podlegać szczególnej ochronie wynikającej z przepisów odrębnych. Dyrektor nie będzie więc mógł zwolnić np.: nauczycielki w ciąży lub w trakcie urlopu macierzyńskiego czy nauczyciela korzystającego z ochrony związkowej.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń