Rok szkolny 2017/2018 to początek nauczania zgodnie z nową podstawą programową. Nie obejmuje ona jednak wszystkich klas i typów szkół. Przedstawiamy harmonogram oraz przykładowe czynności dyrektora związane z wdrażaniem nowej podstawy.
Nowe rozporządzenie MEN z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej będzie obowiązywało od 1 września 2017 r. Określa ono nową podstawę programową dla publicznych szkół i placówek, tj.:
1) wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego (załącznik nr 1 do rozporządzenia),
2) kształcenia ogólnego dla publicznych szkół:
a) szkoły podstawowej (załącznik nr 2),
b) szkoły podstawowej ‒ dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym (załącznik nr 3),
3) branżowej szkoły I stopnia (załącznik nr 4),
4) szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy (załącznik nr 5),
5) szkoły policealnej (załącznik nr 6).
Do szkoły podstawowej podstawa programowa wprowadza nowe przedmioty:
W roku szkolnym 2017/2018 zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego będą realizowane w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego te zajęcia i dopuszczony do użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Program ma zawierać treści dotyczące informacji o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi. Ustawa Prawo oświatowe przewiduje wydanie rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu realizacji i organizacji doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach oraz wymagań w zakresie przygotowania osób realizujących doradztwo zawodowe w szkołach i placówkach.
Harmonogram wdrażania nowej podstawy programowej wynika z przepisów ustawyPrawo oświatowe (art. 273-280). Wdrażanie nowej podstawy w szkołach i przedszkolach niepublicznych następuje w terminach wyznaczonych dla szkół i przedszkoli publicznych.
Placówki wychowania przedszkolnego |
|
Przedszkola, oddziały przedszkolne w szkole, inne formy wychowania przedszkolnego |
Nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego wchodzi od roku szkolnego 2017/2018 |
Ośmioletnia szkoła podstawowa |
||||||
2017/2018 |
2018 /2019 |
2019/2020 |
||||
Kl. I |
nowa podstawa programowa |
|||||
Kl. II |
dotychczasowa podstawa programowa |
nowa podstawa programowa |
||||
Kl. III |
dotychczasowa podstawa programowa |
nowa podstawa programowa |
||||
Kl. IV |
nowa podstawa programowa |
|||||
Kl. V |
dotychczasowa podstawa programowa |
nowa podstawa programowa |
||||
Kl. VI |
dotychczasowa podstawa programowa odstawa |
nowa podstawa programowa |
||||
Kl. VII |
nowa podstawa programowa |
|||||
Kl. VIII |
(brak klas) |
nowa podstawa programowa |
||||
Szkoły podstawowe dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym |
nowa podstawa programowa od 2017/2018 – (we wszystkich klasach) |
|||||
Szkoły ponadpodstawowe (nowe) |
||||
2017/2018 |
2018/2019 |
2019/2020 |
2020/2021 |
|
Szkoła branżowa I stopnia (3-letnia) |
nowa podstawa programowa (sukcesywnie, począwszy od kl. I, następnie w kolejnych latach) |
|||
Szkoła branżowa II stopnia (2-letnia) |
(brak szkoły) |
nowa podstawa programowa (jeszcze nie opracowana) |
||
Szkoła specjalna przysposabiająca do pracy |
nowa podstawa programowa (we wszystkich klasach) |
|||
Liceum ogólnokształcące (4-letnie) |
(brak szkoły) |
nowa podstawa programowa (jeszcze nie opracowana) |
||
Technikum (5-letnie) |
(brak szkoły) |
nowa podstawa programowa (jeszcze nie opracowana) |
||
Szkoła policealna (max. 2,5 roku) - dla osób posiadających wykształcenie średnie lub średnie branżowe |
nowa podstawa programowa (sukcesywnie, począwszy od I semestru, następnie w kolejnych latach) |
Jednocześnie, w niektórych typach szkół będzie nadal stosowana dotychczasowa podstawa programowa, tj. określona w rozporządzeniu MEN z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (art. 273 ust. 2, art. 275 ust. 2, art. 276 ust. 2, art. 277 ust. 2, art. 280 ust. 2, art. 281 ustawyPrawo oświatowe).
Dotychczasowa podstawa programowa |
||||||
2017/2018 |
2018/ 2019 |
2019/2020 |
2020/2021 |
2021/ 2022 |
2022/ 2023 |
|
Szkoła podstawowa (8-letnia) |
kl. II, kl. III, kl. V kl. VI |
kl. III, kl. VI |
(dotychczasowa podstawa programowa nie będzie już stosowana w żadnej klasie) |
|||
Zasadnicza szkoła zawodowa (w branżowej szkole I stopnia) |
(do czasu wygaszenia ZSZ) |
(szkoła wygaszona) |
||||
Liceum ogólnokształcące (3-letnie) |
(do czasu wygaszenia liceum 3-letniego) |
(szkoła wygaszona) |
||||
Technikum (4-letnie) |
(do czasu wygaszenia 4-letniego technikum) |
|||||
Szkoła policealna |
w semestrach II-V |
w semestrach IV i V |
(szkoła wygaszona) |
|||
Gimnazjum |
kl. II i kl. III |
kl. III |
(szkoła wygaszona) |
W związku z wdrażaniem nowej podstawy programowej na dyrektorze spoczywa szereg zadań, w tym m.in.:
1) Dostosowanie statutu do zmienionych przepisów ‒dotyczy zapisów korespondujących z podstawą programową (zmiany innych przepisów także powinny być odpowiednio uwzględnione w nowelizacji). Zmiany w statucie przedszkola publicznego w związku ze zmianą podstawy programowej mogą objąć (statut wg art. 98 ustawy Prawo oświatowe):
Natomiast zapisy w statucie szkoły publicznej mogące podlegać nowelizacji w związku ze zmianą podstawy programowej:
2) Dostosowanie warunków realizacji zadań statutowych do wymagań nowej podstawy programowej – szkoły i placówki są zobowiązane podejmować niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, a także zapewnienia każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy szkoły lub placówki i jej rozwoju organizacyjnego ‒ publiczne i niepubliczne.
3) Dostosowanie bazy lokalowej do zalecanych warunków realizacji podstawy programowej – duży nacisk położono w podstawie programowej na każdym etapie edukacyjnym na „Warunki i sposób realizacji podstawy programowej”, w szczególności w przedszkolu i szkole podstawowej. Wybrane wymagania w zakresie organizacji pomieszczeń, zaopatrzenia sal w pomoce dydaktyczne, aranżacji przestrzeni znajdziesz tutaj>>
4) Wdrożenie nowej podstawy programowej – w związku ze zmianą podstawy programowej dyrektor powinien dokonać diagnozy potrzeb szkoły i oceny poziomu jej gotowości do wdrożenia nowych rozwiązań, uwzględniając przy tym aspekt organizacyjno-merytoryczny.
5) Nadzór pedagogiczny dyrektora – wskazane jest włączyć do nadzoru pedagogicznego dyrektora zadania związane z wdrażaniem nowej podstawy programowej, zarówno do ewaluacji, jak i kontroli wewnętrznej.
Czynności |
W jaki sposób zrealizować zadania |
Rozpoznanie potrzeb nauczycieli w zakresie realizacji nowej podstawy programowej |
|
Organizacja wspomagania nauczycieli |
zwrócenie uwagi na poznanie warunków realizacji podstawy programowej, w tym znajomości ramowych planów nauczania |
Ustalenie zasad dopuszczania programów nauczania do użytku szkoły/przedszkola – także zestawu programów wychowania przedszkolnego/szkolnego zestawu programów nauczania |
dyrektor powinien mieć pewność, że przedstawione przez nauczycieli programy obejmują całość podstawy programowej i gwarantują osiągnięcie celów opisanych w dokumencie, powinien zatem ustalić wspólnie z nauczycielami podstawowe kryteria, jakie powinien spełniać program |
Ustalenie zasad planowania pracy z uczniem |
np. na zebraniu rady pedagogicznej/ w zespołach przedmiotowych: czy i jakie dokumenty będą tworzyli nauczyciele, np. plany pracy, arkusze obserwacji pedagogicznych, arkusze okresowej analizy realizacji podstawy programowej (jakościowa, ew. rejestrowanie zagrożeń realizacji podstawy programowej w związku, np. z długą nieobecnością nauczyciela, licznymi wyjściami/wyjazdami uczniów na wycieczki ), dokumentacja współpracy z rodzicami |
Ustalenie sposobu prowadzenia dokumentacji uzupełniającej przez nauczycieli |
diagnoza, obserwacje pedagogiczne, plany pracy, inne |
Wyznaczenie zadań nauczycieli związanych z wdrażaniem nowej podstawy programowej |
|
Zapoznanie nauczycieli z zasadami ustalonymi przez dyrektora |
na zebraniu rady pedagogicznej lub w inny sposób |
Opiniowanie szkolnego zestawu programów nauczania (zestawu programów wychowania przedszkolnego) |
na zebraniu rady pedagogicznej, uchwała w sprawie opinii (ta zasada nie obowiązuje w szkołach i placówkach niepublicznych, ale można ją przyjąć do stosowania) |
Monitorowanie wdrożenia nowej podstawy programowej |
na bieżąco dyrektor powinien sprawdzać wdrażanie i realizację nowej podstawy – przeprowadzanie pod tym kątem kontroli, ewaluacji wewnętrznej, zamieszczenie monitorowania w planie nadzoru na kolejny rok szkolny |
Wszelkich ustaleń najlepiej dokonać przed wejściem w życie nowej podstawy programowej, z odpowiednim wyprzedzeniem – najlepiej przed wakacjami. Pozwoli to na ewentualną weryfikację ustaleń, w razie potrzeby zasięgnięcie opinii o programie (np. doradcy metodycznego pomimo braku takiego zobowiązania), wyjaśnienie wszelkich wątpliwości, dokonanie ewentualnych zmian, planowe przygotowanie szkoły do wdrożenia nowej podstawy programowej.
Tam gdzie nadal obowiązuje dotychczasowa podstawa programowa, uczniowie będą korzystali z dotychczasowych podręczników, a kształcenie będzie organizowane według dotychczasowej ramówki. Nowa podstawa programowa będzie realizowana zgodnie z nową ramówką, z wykorzystaniem nowych podręczników.
Wykazy podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego – prowadzonych przez MEN ‒ uwzględniających dotychczasową podstawę programową kształcenia ogólnego oraz wykazy podręczników uwzględniających nową podstawę programową, będą prowadzone odrębnie.
Nauczyciel może zdecydować o realizacji programu nauczania:
1) z zastosowaniem podręcznika, materiału edukacyjnego lub materiału ćwiczeniowego lub
2) bez zastosowania podręcznika lub materiałów.
Prawo do bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych, o których mowa w art. 22ac ust. 1 ustawy o systemie oświaty, uczniowie szkół podstawowych publicznych i niepublicznych uzyskują, począwszy od roku szkolnego:
1) 2017/2018 – uczniowie klas I, IV i VII,
2) 2018/2019 – uczniowie klas II, V i VIII,
3) 2019/2020 – uczniowie klasy III i VI.
Prawo to mają również w roku szkolnym:
1) 2017/2018 – uczniowie klas II, III, V i VI szkoły podstawowej;
2) 2018/2019 – uczniowie klasy III i VI szkoły podstawowej.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń