Rok szkolny 2017/2018 to początek reformy oświaty. To pierwszy rok, w którym weszło w życie nowe Prawo oświatowe. Dotychczasowe przepisy w większości przestały obowiązywać, a na ich miejsce weszły nowe, zmienione, dostosowujące regulacje do nowego ustroju szkolnego. Sprawdzamy, co się zmieniło, jakie nowości wprowadziły przepisy i o czym musi wiedzieć każdy dyrektor placówki oświatowej!
Przypominamy! W roku szkolnym 2017/2018 ustalono następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa:
1) Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
2) Podniesienie jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej.
3) Bezpieczeństwo w internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych.
4) Wprowadzanie doradztwa zawodowego do szkół i placówek.
5) Wzmacnianie wychowawczej roli szkoły.
6) Podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty.
Nowe Prawo oświatowe i modyfikacja ustawy o systemie oświaty wymusza konieczność dostosowania treści wewnątrzszkolnych aktów prawnych i innych dokumentów szkolnych, w tym używanych w szkole wzorów pism. Dostosowanie jest konieczne w każdym przypadku, gdy w treści dokumentu powoływano się na ustawę o systemie oświaty. Teraz będzie to ustawa - Prawo oświatowe. Należy:
Nowe prawo to również nowe podstawy prawne podejmowanych uchwał przez organy kolegialne szkół, np. radę rodziców, czy radę pedagogiczną. W związku z tym, że ustawa o systemie oświaty nie została całkowicie uchylona, niektóre uchwały dotyczące roku szkolnego 2017/2018 będą podejmowane na podstawie przepisów ustawy – Prawo oświatowe, a niektóre na podstawie ustawy o systemie oświaty.
Nowe rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego dotyczy ustalania dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych pozostających w dyspozycji dyrektora. O ile nie zmieniła się procedura ustalania dni wolnych, o tyle zmodyfikowano wykaz typów szkół, w których jest to możliwe, w tym liczbę dodatkowych dni wolnych, którą można ustalić w poszczególnych typach szkół – i tak, dla:
Do 30 listopada br. szkoły i przedszkola muszą dostosować swoje statuty do aktualnych przepisów ustanowionych przez Prawo oświatowe. Aby statut był zgodny z przepisami, w pierwszej kolejności należy zapoznać się z art. 98 i następne ustawy – Prawo oświatowe, a następnie szczegółowo przestudiować inne przepisy tej ustawy, szczególnie wprowadzające nowe rozwiązania w oświacie. W związku z opisanymi zmianami w statucie należy uwzględnić zmiany dotyczące:
Warto powołać zespół, który zajmie się opracowaniem projektu zmian w statucie, który przeanalizuje zapisy w prawie, oceni jakie treści, w jakim zakresie powinny zostać zmienione, aby w chwili wejścia w życie planowanych zmian w prawie statut adekwatnie regulował funkcjonowanie placówki.
Od nowego roku szkolnego odrębne programy wychowawczy i profilaktyki musi zastąpić jeden – wychowawczo-profilaktyczny. U podstaw zmian leży założenie ustawodawcy, że działalność wychowawcza szkoły jest jednym z podstawowych celów polityki edukacyjnej państwa, a proces wychowania jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa.
Wychowawcza funkcja szkoły znajduje odzwierciedlenie również w treści obowiązujących od roku szkolnego 2017/2018 nowych podstaw programowych. W wymaganiach dla poszczególnych zajęć edukacyjnych na każdym etapie edukacji zawarto treści wychowawczo-profilaktyczne.
Należy pamiętać, że obowiązek opracowania i realizowania jednego programu nie może polegać jedynie na połączeniu dotychczasowego szkolnego programu wychowawczego i programu profilaktyki w jeden dokument. Dyrektor musi uwzględnić takie działania i procedury związane z opracowywaniem programu, aby w proces zaangażowani byli wszyscy nauczyciele, jak i przedstawiciele całej społeczności szkolnej. Warto przy tym podkreślić szczególną rolę wychowawcy, który jest odpowiedzialny za realizację zadań wychowawczo-profilaktycznych szkoły podczas zajęć z uczniami.
Program wychowawczo-profilaktyczny powinien być uchwalony przez radę rodziców, w porozumieniu z radą pedagogiczną. O sposobie tego porozumienia i formie potwierdzenia decydują szkoły. Podobnie jak dotychczas, jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego, program ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
Do 31 sierpnia 2023 r. dyrektor szkoły prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego informuje kuratora oświaty sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą o wolnych stanowiskach pracy dla nauczycieli (art. 224 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe). Przepis ten obowiązuje od 1 kwietnia 2017 r. (art. 369 pkt 6 ww. ustawy).
Obowiązek ten ciąży nie tylko na szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, ale też na samorządowych zespołach, przedszkolach i placówkach, w tym m.in. poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Wprawdzie ustawodawca w art. 224 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe używa pojęcia "szkoła", niemniej jednak ilekroć m.in. w tym przepisie jest mowa o szkole, należy przez to rozumieć przedszkole, szkołę, placówkę i ich zespoły (art. 220 ust. 2 ww. ustawy).
Nowe regulacje prawne dotyczące działalności innowacyjnej szkoły przeniesiono na poziom ustawy Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, rezygnując jednocześnie z upoważnienia ministra edukacji określenia w drodze rozporządzenia warunków jej prowadzenia przez szkoły (art. 15 pkt 29b ww. ustawy). Działalność innowacyjna jest integralnym elementem działalności szkoły. Zaproponowane w ustawie regulacje prawne dotyczące działalności innowacyjnej określają:
Innowacja pedagogiczna to każde nowatorskie rozwiązanie programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły. Podstawowym wymogiem stawianym innowacjom jest potwierdzenie, że gwarantują realizację zadań szkoły określonych w prawie oświatowym, w szczególności podstawy programowej. Nowa podstawa programowa wyznacza „Warunki i sposób jej realizacji”. Obecnie jest to wymóg stawiany szkole, dotychczas warunki były jedynie „zalecane”.
Ustawa Prawo oświatowe przewiduje od 1 września br. kilka zmian w zakresie organizacji wolontariatu w szkołach. Zakres regulacji obejmuje:
Prawo oświatowe obejmuje nowy zapis, który umożliwia samorządowi uczniowskiemu w porozumieniu z dyrektorem szkoły podejmowanie działań z zakresu wolontariatu. Dla sprawnej koordynacji tych zadań samorząd uczniowski może ze swojego składu wyłonić radę wolontariatu. Strukturę rady wolontariatu i jej kompetencje powinien ustalić samorząd uczniowski w regulaminie. Przed wprowadzeniem rady i nowelizacji regulaminu, należy sprawdzić, jakie postępowanie w zakresie wolontariatu zostały zawarte w statucie.
Wytyczne dotyczące działalności rady:
1) Samorząd powinien współdziałać z dyrektorem – przepis mówi o działaniu polegającym na porozumieniu między dyrektorem a radą wolontariatu (art. 85 ust. 6 ustawy Prawo oświatowe).
2) Ograniczenie składu rady wolontariatu do członków samorządu uczniowskiego – dyrektor, rada pedagogiczna, rada rodziców nie mają kompetencji do wypowiadania się w imieniu samorządu.
3) Rada może koordynować zadania z zakresu wolontariatu m.in. poprzez: diagnozowanie potrzeb społecznych w środowisku szkolnym czy w otoczeniu szkoły, opiniowanie ofert działań, decydowanie o działaniach do realizacji.
Aktualizacji będzie również wymagał regulamin samorządu uczniowskiego w zakresie spraw związanych z działalnością wolontariatu uczniowskiego, w tym możliwości powoływania i określenia kompetencji rady wolontariatu Ustawa nie określa, kto i w jakim trybie przygotowuje projekt nowelizacji regulaminu, dlatego też:
Od 1 września 2017 r. w klasach VII szkoły podstawowej wprowadza się obowiązek realizacji zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, które w ustawie Prawo oświatowe wskazano jako jedną z form działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły (art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo oświatowe). Jednak aktualnie nie ma wytycznych do realizacji tych zajęć.
Zgodnie z deklaracją ustawodawcy oraz delegacją ustawową ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania określone zostaną, w drodze rozporządzenia, warunki i sposoby realizacji i organizacji doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach oraz wymagania w zakresie przygotowania osób realizujących doradztwo zawodowe w szkołach i placówkach, uwzględniając rolę doradztwa zawodowego we wspieraniu uczniów i słuchaczy w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych (art. 47 ust. 1 pkt 3 lit. c i pkt 4). Zakłada się, że rozporządzenie to zostanie wydane nie później niż do 1 września 2018 r.
Natomiast od 1 września 2017 r. realizacja treści programowych z zakresu doradztwa ma się odbywać na dotychczasowych zasadach. W uzasadnieniu do ustawy Prawo oświatowe wskazuje się, że doradztwo zawodowe realizowane powinno być w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego zadania z zakresu doradztwa zawodowego w szkole, dopuszczony przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
Treści programu powinny być dostosowane do wieku i potrzeb uczniów, do których jest kierowany. W programie warto uwzględnić współprace z rodzicami i wykorzystanie ich wsparcia w podejmowaniu decyzji przez uczniów. Program dla uczniów szkoły podstawowej powinien zawierać cele i treści zmierzające do przygotowania uczniów:
Od nowego roku szkolnego nastąpi zmiana w organizacji zajęć WF. W nowych przepisach przewidziano następujące rozwiązania:
W znowelizowanych przepisach dotyczących warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach pojawił się zapis, że uczniowie uczęszczający na naukę religii mają prawo do zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia trzydniowych rekolekcji wielkopostnych, a także innych rekolekcji, jeżeli stanowią one praktykę danego kościoła lub innego związku wyznaniowego. Niemniej jednak w czasie trwania rekolekcji szkoła nie jest zwolniona z realizowania funkcji opiekuńczej i wychowawczej.
O terminie rekolekcji dyrektor szkoły powinien być powiadomiony przez organizujących rekolekcje na co najmniej miesiąc przed terminem rozpoczęcia rekolekcji. Szczegóły odnośnie organizacji rekolekcji powinny być przedmiotem ustaleń pomiędzy szkołą a organizatorem rekolekcji. Postuluje się również ustalenie wspólnego terminu rekolekcji w przypadku, gdy w szkole prowadzona jest nauka religii więcej niż jednego kościoła lub związku wyznaniowego.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń