Pytanie: Czy prawidłowy będzie zapis w regulaminie rady pedagogicznej, że każdy członek rady ma prawo wnieść wniosek o przeprowadzenie głosowania tajnego w dowolnej sprawie i wniosek ten będzie zrealizowany bez przegłosowania rady? Czy też prawidłowa jest procedura zgłoszenia wniosku o przeprowadzenie głosowanie tajnego, a wniosek ten przegłosowuje rada w głosowaniu jawnym?
Wśród wielu trudności, które nękają współczesną szkołę, od kilku miesięcy szczególnie natarczywie narasta problem dopalaczy. Legalne narkotyki − jak bywają nazywane dopalacze − niczym widmo zagrażają nastolatkom, a także ich rodzinom. Trudno pogodzić się z faktem, że są zupełnie legalnie sprzedawane i reklamowane jako środki „ułatwiające życie”. Tymczasem, jak pokazują niedawne wydarzenia w Łodzi i Bydgoszczy, te „zabawne produkty” mogą nieść ryzyko utraty zdrowia, a nawet śmierć.
Nauczyciele to jedna z grup zawodowych najbardziej narażonych na stres i wypalenie zawodowe. Do pojawiania się stresu w życiu nauczycieli przyczynia się wiele elementów. Z jednej strony jest to wielorakość ról i obowiązków wpisanych w pracę nauczyciela: konieczność radzenia sobie z różnorodnymi obowiązkami w pracy (uczenie, wychowywanie, „papierkowa robota”, projekty szkolne, zdobywanie dodatkowych kwalifikacji), wymaganiami szkoły, rodziców, samych uczniów, konieczność „dorabiania po godzinach”, by zapewnić sobie i rodzinie odpowiednie warunki życia, konieczność radzenia sobie z mało zmotywowanymi uczniami, ich wybrykami, konfliktami interpersonalnymi między uczniami, między uczniami i nauczycielami i wreszcie brak możliwości „zamknięcia za sobą drzwi” po dniu pracy w szkole (przygotowanie do zajęć, sprawdzanie prac uczniów). Trudno jest jednocześnie stać po stronie ucznia i reprezentować szkołę przed nimi i ich rodzicami, motywować się do prowadzenia ciekawych zajęć, gdy po stronie uczniów motywacja do pracy i aktywnego uczestniczenia w lekcjach jest niewielka. Trudno skupić się na sprawdzaniu prac klasowych, gdy własne dzieci wymagają uwagi i czasu, gdy trzeba zrobić zakupy na kolejny dzień, przygotować posiłki itp., a chciałoby się jeszcze znaleźć czas na odpoczynek. Nauczyciele żyją w ciągłym napięciu, ścigają się z czasem, próbując dobrze wykonać wszystkie obowiązki. Stresujące sytuacje wywołują w naszym ciele reakcje związane z produkcją hormonów stresu. Gdy takich sytuacji jest zbyt wiele, gdy nakładają się one na siebie, zanim ciało zdąży wrócić do hormonalnej równowagi po jednej stresogennej sytuacji, już pojawia się kolejny stresor (czynnik powodujący stres) i huśtawka hormonalna trwa. Czujemy napięcie, jesteśmy stale „w pogotowiu”, w „gotowości do walki”, trudno nam się odprężyć, zrelaksować. Jak zadbać o siebie? Jak przejść kolejny rok szkolny we względnej równowadze psychicznej? Oto temat dzisiejszego szkolenia.
Lubimy i potrafimy rozmawiać o rzeczach miłych, przyjemnych, które cieszą. Podejmowanie rozmowy, która ma na celu przekazanie treści, które ranią i są przykre w odbiorze sprawia trudność. Podnosi się wtedy poziom stresu u obu stron. Dowiedz się, jak przekazać rodzicom ucznia informacje o jego problemach.
Wyobraź sobie, że spotykasz się z rodzicami na zebraniu w szkole i jednym z zagadnień, o których chcesz porozmawiać są prawa i obowiązki dzieci. Podajesz temat i prosisz rodziców o wypisanie dowolnych skojarzeń zarówno w obszarze praw jak i obowiązków dziecka. Jak sądzisz, co zapiszą? Co się pojawi w ich głowach i czego nie ujawnią?
Pytanie: Czy przewodniczący rady rodziców może wystąpić z wnioskiem do mnie o zwolnienie nauczyciela?
Człowiek jest istotą myślącą, ale jego postępowaniem najczęściej kierują emocje. W zależności od tego, jakie dominują, takie są jego wypowiedzi i zachowanie. Aby skutecznie komunikować się z otoczeniem, trzeba umieć świadomie dokonywać wyborów, zmieniając myśli i emocje, a co za tym idzie wypowiadane słowa.
Nikt formalnie nie przygotowuje rodziców do roli, jaką przyszło im pełnić − nikt nie uczy, jak być dobrymi rodzicami. Zazwyczaj powielane są wzorce, które obowiązywały w domu rodzinnym. Niestety, nie zawsze warto do nich wracać. Czasem rodzice wspierają się uczestnictwem w warsztatach czy lekturą dostępnych na rynku poradników. Nauczyciel wychowawca może odegrać ważną rolę w budowaniu relacji rodzice - dziecko. Rozpoczynamy cykl Szkoła dla rodziców, który ma dać wychowawcy narzędzie do uświadomienia rodzicom błędów, jakie popełniają w relacjach z dziećmi i wskazać proste rozwiązania dla ich poprawieni
Jednym z podstawowych warunków sukcesu edukacyjnego nauczyciela jest zbudowanie dobrych kontaktów z rodzicami uczniów. Niestety, zdarza się, że to rodzice/prawni opiekunowie nie są zainteresowani poprawnymi relacjami ze szkołą, mają często postawę roszczeniową, a nawet agresywną. Rozmowa z takimi rodzicami nie należy do łatwych. Przedstawiamy zestaw wskazówek pomagających nauczycielowi radzić sobie w sytuacjach konfliktowych.
Pytanie: Jakie są zasady i podstawa prawna funkcjonowania sklepiku szkolnego prowadzonego przez samorząd uczniowski?
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń
Zajmie ci to jedynie 2 minuty