Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Organy wewnętrzne szkoły

Znajdziesz tu aktualne porady ekspertów, dzięki którym dowiesz się, jaką powinny mieć strukturę uchwały rady pedagogicznej, jakie zapisy powinny się znaleźć w regulaminie rady rodziców, jakie rada rodziców ma kompetencje, jakie zadania spoczywają na samorządzie uczniowskim, jak zorganizować rade pedagogiczna w zespole szkół. Poznaj najważniejsze elementy współpracy szkoły z organami wewnętrznymi!

Archiwalny Protokół z posiedzenia rady pedagogicznej w zespole szkół

Pytanie: Czy zespół szkół (szkoła podstawowa, gimnazjum i przedszkole) może sporządzić jeden protokół z posiedzenia rady pedagogicznej wszystkich jednostek, które wchodzą w jego skład? Czy należy go ograniczyć tylko do szkoły podstawowej i gimnazjum, gdyż ich rady pedagogiczne odbywają się wspólnie?

Archiwalny Zatwierdzenie kryteriów oceniania nauczycieli przez radę pedagogiczną

Pytanie: Dyrektor zmienił dotychczasowe kryteria oceny pracy nauczyciela. Czy nowe kryteria powinny być zatwierdzone przez radę pedagogiczną, zanim wejdą w życie?

Archiwalny Opiniowanie statutu szkoły przez radę rodziców i samorząd uczniowski

Pytanie: Czy statut musi być przed każdym rokiem szkolnym opiniowany przez radę rodziców i samorząd uczniowski?

Archiwalny Wniosek o sprostowanie protokołu rady pedagogicznej po terminie na poprawki

Pytanie: Nauczycielka zwróciła się  do mnie, jako przewodniczącej rady pedagogicznej o sprostowanie protokołów, które były pisane 5 i 2 miesiące temu. Protokoły te były zatwierdzone, zgodnie z obowiązującym w naszej placówce  regulaminem rady pedagogicznej, poprawki można wnosić do 14 dni od sporządzenia protokołu. Takich zastrzeżeń wcześniej ta osoba nie wnosiła. Czy jako przewodnicząca rady powinnam przeczytać te zastrzeżenia na kolejnej radzie pedagogicznej? Czy odpowiedzieć wcześnie tej osobie? Nauczycielka prosi o odpowiedź na piśmie. Czy zrobić to w formie pisemnej czy ustnej?

Archiwalny Szkoła dla rodziców - warsztaty umiejętności wychowawczych: Konflikty między uczniami

Temat konfliktów w życiu dziecka pojawiał się już w cyklu Szkoła dla rodziców. Pisaliśmy między innymi o roli rozwiązywania konfliktów w wychowaniu, związanych z nimi zagrożeniach i szansach, a także o konfliktach pomiędzy dzieckiem a nauczycielem. Tym razem skupimy się na sytuacjach konfliktowych pojawiających się pomiędzy uczniami w środowisku szkolnym i roli rodziców w zapobieganiu oraz radzeniu sobie z tego typu sytuacjami. Warto zachęcić rodziców, aby przyjrzeli się uważnie, w jaki sposób reagują na konfliktowe sytuacje między dziećmi, dziećmi a nimi oraz między sobą. Co mogą i powinni zrobić rodzice, kiedy dziecko jest wyśmiewane, obrażane, wykluczane z grupy, popychane czy bite? Jak pomóc dziecku radzić sobie w trudnych dla niego sytuacjach z rówieśnikami?

Archiwalny Jak współpracować z pedagogiem szkolnym zgodnie z nowymi przepisami o pomocy psychologiczno-pedagogicznej?

Odpowiednio zorganizowane współdziałanie nauczycieli i wychowawców z pedagogiem szkolnym ułatwia nie tylko właściwy podział zadań i kompetencji, ale też skuteczną ich realizację. Nowe przepisy jednoznacznie wskazują na konieczność współpracy całej kadry pedagogicznej w zakresie zadań zarówno dydaktycznych, jak i wychowawczych podejmowanych wobec ucznia.Każda placówka powinna zadbać o to, by pedagog szkolny stanowił niezbędne ogniwo w działaniach szkoły i pracach zespołów nauczycielskich. Reforma pedagogiczna wyznacza nowe kierunki działań wszystkich nauczycieli, jak również powoduje, że rola pedagoga, jako specjalisty w określonych realizacjach, jest wręcz nieodzowna. Chodzi tu głównie o obszary związane z obniżeniem wieku szkolnego, zmianami w programach i planach nauczania, a także nową podstawą programową, kładącą szczególny nacisk na wychowanie. Niezwykle ważne są tu też nowelizacje dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej, konieczności indywidualizacji pracy z uczniem czy też wprowadzenie do szkół procedury „Niebieska Karta”. Świeże spojrzenie na współpracę nauczycieli z pedagogiem powinno dotyczyć zwłaszcza rozpoznawania i diagnozowania potrzeb uczniów, zapewnienia im bezpieczeństwa, jak również musi obejmować kwestie tworzenia odpowiednich do indywidualnych możliwości wychowanków warunków kształcenia, wychowania i opieki.Pedagog szkolny to także często pomost pomiędzy poszczególnymi środowiskami wychowawczymi, a więc szkołą i domem ucznia, opiekunami, środowiskiem rówieśniczym czy też innymi instytucjami wspierającymi proces wychowania.

Archiwalny Kompetencje rady pedagogicznej do uchwalenia nowego statutu

Pytanie: Czy rada pedagogiczna może uchylić statut nadany przez radę gminy  (ze względu na liczne zmiany) i uchwalić nowy statut? Jeśli tak, to jak powinna być zredagowana uchwała, jaka powinna być podstawa prawna?

Archiwalny Działania rady rodziców na rzecz szkoły

Pytanie: Czy rada rodziców może zawrzeć umowę z firmą na prowadzenie usług ochroniarskich, dzierżawy kserokopiarki oraz umowę zlecenia lub o dzieło z osobą prywatną prowadzącą warsztaty teatralne dla uczniów?

Archiwalny Podpis dyrektora pod uchwałami i protokołami rady rodziców

Pytanie: Czy dyrektor i kierownik gospodarczy, uczestniczący w zebraniach rady rodziców, muszą podpisywać się pod uchwałami rady rodziców i protokołami z zebrań?

Archiwalny Wybory do rady rodziców - etapy, wymagania

Pytanie: Czy rada rodziców może rozpocząć swoją działalność, jeżeli przedstawiciel jakiejś klasy nie został wybrany?

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty