Zwolnieni z pracy nauczyciele przyjmują przede wszystkim postawę wycofania. Nie podejmują żadnych działań w celu znalezienia zatrudnienia, biernie oczekują na zmianę sytuacji w lokalnej oświacie i powrót do pracy w szkole. To jeden z wniosków zawartych w raporcie z badań Wykorzystanie przez JST potencjału intelektualnego nauczycieli wypadających z zawodu w latach 2011 i 2012.
Badanie zostało przeprowadzone w grudniu 2012 r. przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej - Małopolski Instytut Samorządu Terytorialnego i Administracji w ramach projektu Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnym. Celem badania było zebranie informacji na temat grupy nauczycieli, którzy w latach 2011 i 2012 utracili pracę w szkole lub placówce oświatowej w wyniku jej likwidacji lub reorganizacji spowodowanej niżem demograficznym.
Stosunkowo niewielka liczba nauczycieli podejmuje działania adaptacyjne, mimo iż próby przekwalifikowania się są ograniczone warunkami zewnętrznymi niezależnymi od chęci i woli wykazywanej przez zainteresowanych zdobyciem nowego zawodu. Obecna sytuacja na rynku pracy - wysokie bezrobocie szczególnie w niektórych województwach - nie sprzyja procesom przebranżowienia się nauczycieli. Coraz częściej zdarzają się wśród zwolnionych nauczycieli wyjazdy zagraniczne w celach zarobkowych. Ci najbardziej zdeterminowani pedagodzy podejmują próby modyfikacji swojej sytuacji poszukując pracy w swoim zawodzie lub w zawodach pokrewnych, gdzie będą mogli wykorzystać swoje kwalifikacje i umiejętności.
Źródło:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń