Nowa specjalność fortepianmistrzostwo w szkole muzycznej – zmiany w kwalifikacjach nauczycieli

Data publikacji: 24 kwietnia 2025 r.
Poleć znajomemu
Nowa specjalność fortepianmistrzostwo w szkole muzycznej – zmiany w kwalifikacjach nauczycieli

Zmiany w zakresie kwalifikacji nauczycieli obejmą także szkoły muzyczne. Zmiany są związane z otwarcia w ramach zawodu muzyk nowej specjalności – fortepianmistrzostwo. Sprawdź, co zmieni się w kwalifikacjach nauczycieli szkół artystycznych.

Dodatkowe kwalifikacje w szkole muzycznej – w specjalności fortepianmistrzostwo

Nowa specjalność fortepianmistrzostwo od dnia 1 września 2025 r. będzie realizowana w ogólnokształcących szkołach muzycznych II stopnia i szkołach muzycznych II stopnia. Kwalifikacje w ramach tej specjalności określono następująco:

1)  osoba, która ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie w zakresie muzykologii oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela zajęć edukacyjnych artystycznych historii budownictwa fortepianów;

2)  nauczycielem zajęć edukacyjnych artystycznych historii budownictwa fortepianów będzie mogła być także osoba, która ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie w uczelni artystycznej w zakresie teorii muzyki oraz posiada przygotowanie pedagogiczne;

3)  osoba, która ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie w uczelni artystycznej w zakresie kompozycji i teorii muzyki lub w zakresie reżyserii dźwięku oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie w zakresie fizyki oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela zajęć edukacyjnych artystycznych akustyki dla fortepianmistrzostwa;

4)  zajęcia bezpośrednio związane z budownictwem, renowacją, korektą i strojeniem fortepianów (w zakresie specjalizacji - budowy i renowacji fortepianów, specjalizacji - strojenia i korekty fortepianów, podstaw budowy fortepianów, pracowni strojenia i korekty fortepianów - ćwiczeń, pracowni budowy i renowacji fortepianów - ćwiczeń oraz korekty fortepianów w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia i szkole muzycznej II stopnia) będzie mogła prowadzić osoba, która ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie oraz posiada wykształcenie średnie potwierdzające kwalifikacje w zakresie prowadzonych zajęć lub ukończy studia podyplomowe w zakresie tych zajęć, a ponadto ma przygotowanie pedagogiczne oraz co najmniej 5-letni staż pracy w zakresie zajęć, które nauczyciel będzie prowadzić;

Możliwe będzie również zatrudnienie osoby bez wykształcenia wyższego, posiadającej wyłącznie:
  • wykształcenie średnie potwierdzające kwalifikacje zawodowe w zakresie zajęć, które będzie prowadzić,
  • co najmniej 5-letni staż pracy w zakresie tych zajęć,
  • przygotowanie pedagogiczne.

Rozwiązanie przejściowe w zakresie przygotowania pedagogicznego

W rozporządzeniu wskazano także przejściowe (obowiązujące do roku szkolnego 2029/2030 włącznie) wymogi uzyskania przygotowania pedagogicznego do prowadzenia zajęć w specjalności fortepianmistrzostwo. Przygotowanie to w tym okresie będzie miał nauczyciel, który:

  • w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego spełnia ogólne warunki przewidziane dla nauczycieli szkół artystycznych, tj. z zakresu psychologii w wymiarze co najmniej 90 godzin, z zakresu pedagogiki w wymiarze co najmniej 90 godzin oraz z zakresu praktyk zawodowych w wymiarze co najmniej 30 godzin, a także z zakresu podstaw dydaktyki i emisji głosu w wymiarze co najmniej 60 godzin, w trakcie studiów, studiów podyplomowych lub w trakcie kursu kwalifikacyjnego w zakresie przygotowania pedagogicznego prowadzonego zgodnie z przepisami w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli,
  • w zakresie przygotowania dydaktycznego spełnia warunki niezbędne do nauczania dowolnych zajęć edukacyjnych artystycznych w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia i szkole muzycznej II stopnia lub do nauczania zajęć edukacyjnych muzyki w szkole ponadpodstawowej, w tym z zakresu dydaktyki tych zajęć w wymiarze co najmniej 150 godzin oraz z zakresu praktyk zawodowych w wymiarze co najmniej 120 godzin.

Zmiany w kwalifikacjach nauczycieli w specjalności wokalno-baletowej

W projekcie przewidziano również pewne zmiany w zakresie specjalności wokalno-baletowej. W praktyce zmiany te dotyczą wyłącznie Państwowego Policealnego Studium Zawodowego Wokalno-Baletowego w Gliwicach, które jako jedyne w Polsce kształci w tej specjalności. Otóż zajęcia edukacyjne artystyczne umuzykalnienia w ogólnokształcącej szkole baletowej i szkole sztuki tańca będą mogli prowadzić także absolwenci ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia lub szkoły muzycznej II stopnia w specjalności rytmika, którzy posiadają przygotowanie pedagogiczne i ukończyli studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie w uczelni artystycznej kształcącej w dyscyplinie artystycznej zgodnej z typem szkoły, w której będą nauczać lub ukończyli studia podyplomowe w uczelni artystycznej w zakresie rytmiki.

Doprecyzowano również kwalifikacje wymagane od nauczycieli zajęć tanecznych o charakterze praktycznym – zajęć edukacyjnych artystycznych tańca, stepu, pantomimy i wybranych technik tanecznych. Uprawnienia do prowadzenia tych zajęć uzyskają osoby, które posiadają dyplom ogólnokształcącej szkoły baletowej lub szkoły sztuki tańca ale, nie ukończyły studiów pierwszego i drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich. Zamiast tego muszą one posiadać przygotowanie pedagogiczne i co najmniej 5-letni zawodowy staż pracy w zakresie zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami.

Źródło:

Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych i placówek artystycznych

Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql