Ocena efektywności zajęć rewalidacyjnych to obowiązek szkoły. Dokonuje się jej w ramach wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Przepisy nie mówią, jak często powinna być dokonywana, ale powinna pozwalać na wyciąganie wniosków do dalszej pracy z uczniem. Sprawdź, jak często i w jakich terminach jej dokonywać, aby doskonalić formy wsparcia, rozwijać potencjał ucznia i realizować założenia rewalidacji.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Rewalidacja jest przydzielana najczęściej w charakterze godzin ponadwymiarowych lub w ramach zwiększenia wymiaru zajęć nauczyciela zatrudnionego na niepełny etat. Sprawdź w jaki sposób i komu przydzielić i rozliczyć zajęcia rewalidacyjne dla uczniów objętych kształceniem specjalnym.
Studia podyplomowe w zakresie edukacji włączającej są dosyć popularną formą doskonalenia zawodowego nauczycieli. Sprawdź, czy osoba z takimi kwalifikacjami może zajmować stanowisko nauczyciela wspomagającego bądź prowadzić zajęcia rewalidacyjne.
Przepisy nie przewidują konieczności odpracowania zajęć, które nie odbyły się z powodu nieobecności dziecka lub osoby prowadzącej. Jednocześnie nie ma również przeciwskazań, by w miarę możliwości organizacyjnych i finansowych zapewnić realizację zajęć w innym terminie. Należy przy tym wziąć pod uwagę, że ewentualne odrabianie zajęć jest uwarunkowane formą zatrudnienia nauczycieli.
W związku z nowym rozporządzeniem MEiN z 26 marca 2021 r. o zamknięciu placówek oświatowych pojawia się pytanie, czy można prowadzić stacjonarnie zajęcia rewalidacyjne lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka? W odniesieniu do dzieci niepełnosprawnych możliwe jest organizowanie zajęć zdalnie. Jednak w niektórych przypadkach konieczne może być zorganizowanie zajęć na terenie przedszkola, w tym w bezpośrednim kontakcie z dzieckiem.
Nauczyciel wspomagający powinien legitymować się kwalifikacjami odpowiednimi do rodzaju niepełnosprawności ucznia, z którym pracuje. To samo dotyczy zajęć rewalidacyjnych.
Pensum w ramach zajęć rewalidacyjnych i korekcyjno-kompensacyjnych budzi wątpliwości wielu praktyków. Przepisy nie dają bowiem wprost odpowiedzi na pytanie o to pensum. Co nie znaczy, że nie można jej wywnioskować z orzecznictwa sądowego.
Pracownik placówki oświatowej może wykonać pomiar temperatury ciała dziecka tylko po uprzednim uzyskaniu zgody rodzica lub opiekuna tego dziecka. Pobierz wzór oświadczenia.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.