W związku z nowym rozporządzeniem MEiN z 26 marca 2021 r. o zamknięciu placówek oświatowych pojawia się pytanie, czy można prowadzić stacjonarnie zajęcia rewalidacyjne lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka? W odniesieniu do dzieci niepełnosprawnych możliwe jest organizowanie zajęć zdalnie. Jednak w niektórych przypadkach konieczne może być zorganizowanie zajęć na terenie przedszkola, w tym w bezpośrednim kontakcie z dzieckiem.
W przypadku ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 30c ustawy Prawo oświatowe. Natomiast na podstawie § 2 ust. 4 rozporządzenia MEiN z 26 marca 2021 r., na wniosek rodziców dzieci i uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, dyrektor ma obowiązek zorganizować zajęcia w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego, do których uczęszczają te dzieci.
W odniesieniu do przedszkola, które prowadzi takie zajęcia, nie ma określonych zasad organizowania zajęć wczesnego wspomagania. Według mojej opinii należy zastosować zasadę
- w szczególności w przypadku, gdy dotyczy to dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i realizującego jednocześnie wczesne wspomaganie w przedszkolu (§ 2 ust. 4, § 3 ust. 4 przywołanego rozporządzenia).
W odniesieniu do dzieci niepełnosprawnych w przedszkolu, jeśli z uwagi na rodzaj niepełnosprawności dziecko nie może realizować zajęć zdalnie w miejscu zamieszkania lub rodzice złożą wniosek o organizację zajęć w przedszkolu, dyrektor musi zorganizować te zajęcia w placówce. Dotyczy to również zajęć rewalidacyjnych.
Natomiast zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju według mojej opinii mogą być realizowane zdalnie lub w inny sposób ustalony przez dyrektora szkoły, szczególnie w przypadku, gdy dziecko nie posiada orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Trudno bowiem będzie uzasadnić obligację do prowadzenia jednych zajęć i jednocześnie odmowę prowadzenia innych, których organizacja wynika również z niepełnosprawności dziecka.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń