Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej podał informację o sposobie dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów (słuchaczy) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Tabela 1. Dopuszczalne sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego
Uprawieni do dostosowania |
Sposoby dostosowania |
I. Uczniowie niesłyszący, uczniowie słabosłyszący (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego) |
1. Zestaw zadań dostosowany do dysfunkcji, który uwzględnia przedłużenie czasu. |
2. Zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zestawie zadań, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi. | |
II. Uczniowie niewidomi (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego) |
1. Zestaw zadań dostosowany do dysfunkcji, który uwzględnia przedłużenie czasu: a) zestaw w piśmie Braille’a b) czarnodruk (w przypadku korzystania z pomocy nauczyciela wspomagającego). |
2. Płyta CD z dostosowanym nagraniem do zestawów zadań z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym, z wydłużonymi przerwami na zapoznanie się z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu i ich wykonanie. | |
3. Korzystanie z maszyny do pisania pismem Braille’a, specjalnie dostosowanego komputera, kubarytmów. | |
4. Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego, który odczytuje uczniowi polecenia i teksty z czarnodruku oraz zapisuje odpowiedzi ucznia na kartkach. | |
III. Uczniowie słabowidzący (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego) |
1. Zestaw zadań dostosowany do dysfunkcji, który uwzględnia przedłużenie czasu (zestaw zapisany czcionką Arial 16 pkt lub 24 pkt). |
2. Zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zestawie zadań, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi. | |
3. Zestawy zadań nagrane na płycie CD w formie plików .pdf (możliwe wtedy, gdy zdający korzysta z komputera), zamówionej w porozumieniu z właściwą okręgową komisją egzaminacyjną do 30 listopada. | |
4. Płyta CD do zestawów zadań z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym z wydłużonymi przerwami na zapoznanie się z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu i ich wykonanie (możliwe tylko w przypadku ucznia, który korzysta z zestawu zapisanego czcionką Arial 24 pkt), zamówiona w porozumieniu z właściwą okręgową komisją egzaminacyjną do 30 listopada. | |
5. Korzystanie z przyborów optycznych, którymi uczeń posługuje się na co dzień. | |
6. Oświetlenie stanowiska pracy dostosowane do dysfunkcji. | |
IV. Uczniowie niepełnosprawni ruchowo (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego) Uczniowie (słuchacze) z czasową niesprawnością rąk (na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza) |
1. Przedłużenie czasu, o którym mowa w pkt 23. Komunikatu |
2. Zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zestawie zadań, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi. | |
3. Zapisywanie odpowiedzi do zadań na komputerze. | |
4. Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego w pisaniu i/lub czytaniu. | |
5. Płyta CD do zestawów zadań z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym z wydłużonymi przerwami na zapoznanie się z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu i ich wykonanie, zamówiona w porozumieniu z właściwą okręgową komisją egzaminacyjną do 30 listopada. | |
6. Dostosowanie miejsca pracy do dysfunkcji ucznia (słuchacza). | |
V. Uczniowie z afazją (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego) |
1. Przedłużenie czasu, o którym mowa w pkt 23. Komunikatu. |
VII. Uczniowie z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego) |
1. Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego przy odczytywaniu poleceń i tekstów oraz przy zapisywaniu odpowiedzi zdającego (możliwe tylko wtedy, gdy w toku edukacji uczeń został wdrożony do takiej współpracy z nauczycielem). |
2. Zapisywanie odpowiedzi do zadań na komputerze (możliwe tylko wtedy, gdy głębokość zaburzenia grafii uniemożliwia odczytanie pracy egzaminacyjnej). | |
3. Obecność na sali osoby niezbędnej do uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym (członka zespołu nadzorującego). | |
4. Przedłużenie czasu, o którym mowa w pkt 23. Komunikatu. | |
5. Dostosowanie miejsca pracy do dysfunkcji ucznia. | |
VIII. Uczniowie (słuchacze) z przewlekłymi chorobami (na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza) |
1. Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę. |
2. Dostosowanie warunków zdawania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do specyfiki choroby. | |
3. Przedłużenie czasu, o którym mowa w pkt 23. Komunikatu. | |
4. Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego w pisaniu i/lub czytaniu. | |
IX. Uczniowie (słuchacze) chorzy lub niesprawni czasowo (na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza) |
1. Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę. |
2. Dostosowanie warunków zdawania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do specyfiki choroby. | |
3. Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego, który zapisuje odpowiedzi dyktowane przez zdającego (możliwe wtedy, gdy uczeń lub słuchacz nie może pisać sam i przystępuje do sprawdzianu lub egzaminu w oddzielnej sali). | |
X. Uczniowie (słuchacze) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (na podstawie opinii poradni psychologiczno- -pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) |
1. Zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zestawie zadań, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi (możliwe tylko w przypadku głębokiej dysleksji lub dyskalkulii). |
2. Przedłużenie czasu, o którym mowa w pkt 23. Komunikatu. | |
3. Zapisywanie odpowiedzi do zadań na komputerze (możliwe tylko wtedy, gdy głębokość zaburzenia grafii uniemożliwia odczytanie pracy egzaminacyjnej). | |
4. Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego, który zapisuje odpowiedzi ucznia (słuchacza) do zadań otwartych (możliwe tylko wtedy, gdy głębokość zaburzenia grafii uniemożliwia odczytanie pracy egzaminacyjnej i gdy uczeń (słuchacz) w toku edukacji został wdrożony do takiej współpracy z nauczycielem). | |
5. Pomoc nauczyciela (członka zespołu nadzorującego), który przed przystąpieniem ucznia do pracy, odczytuje jeden raz głośno, po kolei wszystkie teksty liczące po 250 słów lub więcej, stanowiące podstawę zadań sprawdzianu lub części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego (możliwe tylko wtedy, gdy głęboka dysleksja znacznie utrudnia samodzielne czytanie i zrozumienie dłuższego tekstu). | |
6. Zastosowanie szczegółowych kryteriów oceniania zadań otwartych z języka polskiego, języków obcych nowożytnych oraz matematyki, uwzględniających specyficzne trudności w uczeniu się. | |
XI. Uczniowie niedostosowani społecznie lub zagrożeni niedostosowaniem społecznym (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego) |
1. Zapewnienie obecności specjalisty, odpowiednio pedagoga resocjalizacji lub socjoterapeuty , jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego kontaktu z uczniem. Wymienioną osobę powołuje się w skład zespołu nadzorującego. |
2. Przedłużenie czasu, o którym mowa w pkt 23. Komunikatu, w zależności od potrzeb. | |
3. Przystąpienie do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w oddzielnej sali. | |
XII. Uczniowie (słuchacze), którzy znaleźli się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej (na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej) |
1. Zapewnienie obecności specjalisty, jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu z uczniem (słuchaczem). Wymienioną osobę powołuje się w skład zespołu nadzorującego. |
2. Przedłużenie czasu, o którym mowa w pkt 23. Komunikatu, w zależności od potrzeb. | |
3. Przystąpienie do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w oddzielnej sali. | |
XIII. Uczniowie (słuchacze), którzy mają trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą (na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej) |
1. Przedłużenie czasu, o którym mowa w pkt 23. Komunikatu, w zależności od potrzeb. |
2. Przystąpienie do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w oddzielnej sali. | |
3. Zastosowanie szczegółowych kryteriów oceniania zadań otwartych z języka polskiego, jak dla uczniów (słuchaczy) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, jeżeli zachodzi taka uzasadniona potrzeba, w uzgodnieniu z dyrektorem komisji okręgowej. | |
XIV. Uczniowie z zaburzeniami komunikacji językowej (na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej) |
1. Przedłużenie czasu, o którym mowa w pkt 23. Komunikatu, w zależności od potrzeb. |
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń