Obowiązkiem każdego nauczyciela jest indywidualizacja pracy z uczniami na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Implikuje to konieczność dostosowania wymagań edukacyjnych, by proces nauczania uwzględniał zróżnicowanie zespołu klasowego, a stosowane metody i formy pracy pozwalały na rzeczywiste rozwijanie potencjału wszystkich uczniów.
Wymóg zespołowego opracowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego pozostaje niezmieniony, jak informuje resort edukacji. Każdy uczeń posiadający takie orzeczenie bez względu na to gdzie się uczy (w szkole lub oddziale ogólnodostępnym, integracyjnym, specjalnym) ma mieć zorganizowaną odpowiednią do jego potrzeb pomoc i opiekę. Gwarantują to przepisy dotyczące organizacji kształcenia specjalnego
„Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami - analiza i zalecenia", to raport przygotowany przez Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, który zawiera szereg szczegółowych rekomendacji odnoszących się do realizacji prawa do nauki bez dyskryminacji i na zasadach równych szans. Raport został skierowany do Minister Edukacji Narodowej. Przeczytaj o najważniejszych wyzwaniach dla resortu edukacji, które zdaniem Rzecznika pomogą zapewnić równe szanse w dostępie do edukacji.
Rzecznik Praw Dziecka zwrócił się do kuratorów oświaty, by uwrażliwił dyrektorów szkół na pomoc dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym. Warto zachęcić ich, aby w tym roku szkolnym w sposób szczególny odnieśli się do zadań szkoły służących realizacji właściwie zorganizowanej pomocy dla uczniów, przede wszystkich tych, których chroni Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych. Odpowiednio zorganizowana edukacja daje im bowiem szansę na rozwój oraz osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości.
Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej podał informację o sposobie dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów (słuchaczy) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.