Niekiedy środki wychowawcze szkoły zawodzą i jedynym rozsądnym rozwiązaniem wydaje się przeniesienie ucznia do innej placówki. O tym, czy uczeń zostanie przeniesiony zdecyduje kurator oświaty na podstawie wniosku złożonego przez dyrektora szkoły. Sprawdź, jak sformułować wniosek o przeniesienia ucznia do innej szkoły oraz jakie dokumenty do niego załączyć.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Z początkiem września weszło w życie wiele nowych regulacji dotyczących organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i przedszkolach, zajęć rewalidacyjnych czy nauczaniu indywidualnym. Wiele z nich jest niejasnych i nadal dyrektorzy i nauczyciele mają problem z ich interpretacją, a co za tym idzie – z prawidłową organizacją zajęć dla uczniów z orzeczeniem.
Obowiązkiem każdego nauczyciela jest indywidualizacja pracy z uczniami na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Implikuje to konieczność dostosowania wymagań edukacyjnych, by proces nauczania uwzględniał zróżnicowanie zespołu klasowego, a stosowane metody i formy pracy pozwalały na rzeczywiste rozwijanie potencjału wszystkich uczniów.
Od 1 września br. wchodzą w życie nieco zmienione regulacje dotyczące kształcenia uczniów niepełnosprawnych. Dotyczą one m.in. zawartości indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, a także zatrudniania np. pomocy nauczyciela w przedszkolu i szkole podstawowej. Sprawdzamy najważniejsze zmiany!
Jeżeli pracownicy szkoły zauważą: zaniedbania w wykonywaniu przez rodziców obowiązków względem dziecka, nadużywanie władzy rodzicielskiej, występowanie innych zagrożeń, powinni powiadomić o tym są opiekuńczy. Powiadomienie sądu rodzinnego jest obowiązkowe także w przypadku stwierdzenia istnienie okoliczności świadczących o demoralizacji nieletniego.
Opieka przedszkolna nad dzieckiem cierpiącym na zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, czyli ADHD wymaga wcześniejszego przygotowania. Dyrektor powinien zadbać o odpowiednią edukację zarówno dla nauczycieli, jak i kadry niepedagogicznej dotyczącą tego zaburzenia oraz metod radzenia sobie z nim.
Od 1 września 2015 r. jedno rozporządzenie będzie regulować w całości warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dzieci niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie. Większość proponowanych rozwiązań jest analogiczna, jak dotychczas. Wprowadzone zmiany wychodzą naprzeciw postulatom m.in. rodziców uczniów niepełnosprawnych, nauczycieli oraz dyrektorów szkół i dotyczą m.in. utrzymania statusu oddziału integracyjnego, mimo spadku liczby uczniów oraz wprowadzenia mniej stygmatyzującego określenia dla uczniów upośledzonych.
W dnia 12 i 13 grudnia odbyła się konferencje organizowana przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Jej głównym celem było zaprezentowanie propozycji zmian w prawie oświatowym, dotyczących funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych w kompleksowym wspomaganiu pracy szkół i placówek, w tym w takich aspektach jak zapewnianie bezpieczeństwa w szkole oraz obowiązek szkolny w wieku 6 lat.
Ograniczenie dokumentacji obowiązującej nauczycieli na rzecz bezpośredniej pracy z uczniami, udzielanie pomocy podczas bieżącej pracy z dziećmi, rezygnacja z obligatoryjnego tworzenia zespołu dla każdego ucznia, co uprości proces i przyspieszy udzielanie tej pomocy - takie zmiany planowane są w nowym rozporządzeniu w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. 12 grudnia projekt został przekazany do konsultacji.
System oświaty zapewnia każdemu obywatelowi prawo do kształcenia oraz możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami. W odniesieniu do uczniów niepełnosprawnych, prawo to może być realizowane we wszystkich typach szkół.
Według danych Systemu Informacji Oświatowej, w polskich przedszkolach i szkołach uczy się 7815 dzieci i młodzieży z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera. 88% z nich uczęszcza do szkół ogólnodostępnych, a 12% do specjalnych. System oświaty zapewnia wsparcie w rozwoju i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, stosownie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Ważną częścią wsparcia jest przygotowanie kadry edukacyjnej do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami - w ramach projektów systemowych aż 52 tysiące nauczycieli zostało przeszkolonych w tym zakresie.
Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej podał informację o sposobie dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów (słuchaczy) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.