Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski apeluje o zmiany w zakresie wydatkowania i kontrolowania dotacji oświatowej dla szkół i placówek publicznych nie samorządowych oraz niepublicznych. Najważniejszym postulatem w stanowisku skierowanym do Ministerstwa Edukacji Narodowej jest zawężenie zakresu wydatkowania środków z dotacji.
Propozycje zmian są motywowane coraz częściej występującymi nieprawidłowościami w zakresie wydatkowania i rozliczania dotacji. Z informacji pozyskanych przez stowarzyszenie wynika, że wydatkowanie dotacji w licznych jednostkach samorządu terytorialnego odbywa się w sposób niewłaściwy, nieracjonalny i z przekroczeniem ustawowego zakresu np. na wyjazdy szkoleniowe do SPA, nierzetelnie prowadzoną księgowość, zawyżone wynagrodzenia dla organów prowadzących szkoły czy też na zmianę formy prowadzenia działalności . Dlatego właśnie SGiPW apeluje o zmianę prawną polegającą na zawężeniu obszaru dopuszczalnych wydatków z dotacji.
SGiPW rekomenduje również wprowadzenie tzw. kontroli krzyżowych dla więcej niż jednej jednostki samorządu terytorialnego. Miałyby być one stosowane w sytuacji, w której organ prowadzący prowadzi szkoły lub placówki na terenie więcej niż jednej gminy.
Ostatnia z propozycji dotyczy wprowadzenia przepisów umożliwiających wstrzymanie wypłacania dotacji dla danej szkoły. Rozwiązanie to byłoby stosowane w przypadku niewywiązywania się z obowiązków dotowanego lub utrudniania prowadzenia kontroli.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń