Udostępnianie informacji publicznej przez szkołę – zadania dyrektora

Udostępnianie informacji publicznej przez szkołę – zadania dyrektora

Dyrektorzy placówek oświatowych bardzo często otrzymują wnioski o udostępnienie informacji publicznych. Jednak gdy wnioski wysyłane są z anonimowych kont, nie są podpisane lub zawierają prośbę o dane osobowe pracowników, pojawia się wątpliwość, czy należy je udostępnić. Podpowiadamy, jak w świetle aktualnych przepisów powinno wyglądać prawidłowe udostępnianie informacji publicznej przez szkołę.

Czym jest informacja publiczna

Informacją publiczną jest treść dokumentów, wystąpień, opinii i ocen wytworzonych oraz dokonanych przez organy władzy publicznej, niezależnie jakiej sprawy dotyczą. Informację taką stanowi również treść wszelkiego rodzaju dokumentów odnoszących się do organu władzy publicznej. 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 20 marca 2013 r. (II SAB/Wa 34/13) stwierdził, że:

  • „informacją publiczną w rozumieniu ustawy jest każda wiadomość wytworzona lub odnoszona do władz publicznych, a także wytworzona lub odnoszona do innych podmiotów wykonujących funkcje publiczne w zakresie wykonywania przez nie zadań władzy publicznej (…)”.

Szkoła (placówka) jest zobligowana do udostępniania informacji publicznej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej (dalej jako: ustawa).

Udostępnianie informacji publicznej przez szkołę – na wniosek

Informację publiczną, która nie jest udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej lub centralnym repozytorium, udostępnia się na wniosek (art. 10 ust. 1 ustawy). Przywołana ustawa nie wymaga jego szczególnej formy. Wniosek złożony drogą mailową jest wystarczający, ponieważ przepisy wprowadzają minimum formalizmu w zakresie trybu wnioskowego uzyskania informacji. Nie musi być on nawet podpisany.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest informacja publiczna
  • Udostępnianie informacji publicznej przez szkołę – czy na wniosek
  • Co, jeśli dyrektor nie wywiąże się z obowiązku udzielenia informacji publicznej
  • Czy trzeba udostępniać informacje o wysokości wynagrodzeń pracowników szkoły
  • Czy należy ograniczyć dostęp do informacji ze względu na prywatność osoby fizycznej
  • Czy można udostępnić informację na temat zarobków dyrektora
  • Jak wygląda udostępnianie informacji dotyczącej protokołów rady pedagogicznej

Pobierz również: wzór wniosku o udzielenie informacji publicznej>> oraz wzór decyzji dyrektora o odmowie udzielenia informacji publicznej>>

Pozostało jeszcze 77% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do Portalu Oświatowego a wraz z nim:
Aktualne informacje o zmianach w przepisach
Największa baza narzędzi dla szkół
Baza 7000 porad prawnych dla dyrektorów szkół oraz kadrowych w oświacie
Konkretne odpowiedzi ekspertów w poradni i na czacie

Możesz zrezygnować z odnawiania subskrypcji w dowolnym momencie

Jeśli posiadasz już konto

Zaloguj się:

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql