ochrona sygnalistów w szkole

Ochrona sygnalistów w szkole a RODO (cz. V)
Ochrona sygnalisty w szkole wymaga także wdrożenia mechanizmów zapewniających mu poufność. Poza tym szkoła jako administrator danych osobowych sygnalisty musi spełnić wobec niego wymogi RODO. Sprawdź, jakie obowiązki w zakresie ochrony danych osobowych zgodnie z przepisami o ochronie sygnalistów będą miały szkoły i placówki oświatowe od 25 września 2024 r.
Ochrona danych osobowych sygnalistów w dyrektywie
Obowiązek objęcia sygnalisty poufnością został przewidziany w unijnej dyrektywie o sygnalistach, czyli dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii. Odzwierciedla go polska ustawa o ochronie sygnalistów, aczkolwiek można dostrzec w jej treści pewne niekonsekwencje, na co zwracał zresztą uwagę Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Szkoła (podmiot prawny) jako administrator danych osobowych sygnalisty
Zgodnie z nowymi przepisami o ochronie sygnalistów dane osobowe sygnalisty będzie przetwarzał i obejmował ochroną podmiot prawny czyli organizacja, która otrzymała jego zgłoszenie. Wiemy już, że będzie to każda szkoła i placówka oświatowa będzie miała status podmiotu prawnego, jeżeli otrzyma zgłoszenie naruszenia prawa od sygnalisty. Dotyczy to także szkół i placówek oświatowych, które nie mają obowiązku przyjmowania procedury zgłoszeń wewnętrznych.
Jako podmiot prawny szkoły i placówki oświatowe będą miały status administratorów danych osobowych sygnalistów, ale też danych innych osób, które przetwarzają w związku z przyjmowaniem zgłoszeń i podejmowaniem działań następczych.
Z ostatniego artykułu z cyklu poświęconego ochronie sygnalistów w szkole dowiesz się m.in.:
- jakie rozwiązania w zakresie ochrony danych osobowych sygnalistów musi przyjąć administrator zgodnie z przepisami RODO i polskiej ustawy o sygnalistach,
- jak zagwarantować sygnaliście poufność,
- jaki jest okres przechowywania danych osobowych sygnalisty,
- jak spełnić obowiązek informacyjny wobec osoby, której dotyczy zgłoszenie naruszenia prawa.

Ochrona sygnalistów w szkole – co powinna zawierać procedura zgłoszeń wewnętrznych zgodnie z nową ustawą (cz. II)
Najważniejszym dokumentem, jaki w związku z ochroną sygnalistów muszą przyjąć szkoły i placówki oświatowe, jest procedura dokonywania zgłoszeń naruszenia prawa, nazywana inaczej procedurą zgłoszeń wewnętrznych. Nowa ustawa o ochronie sygnalistów wskazuje, co musi, a co może zawierać taka procedura. W artykule znajdziesz zestawienia w formie tabeli, które pomogą Ci zredagować prawidłową procedurę zgłoszeń wewnętrznych w ramach ochrony sygnalistów w szkole.
Kto musi wdrożyć procedurę zgłoszeń wewnętrznych w ramach ochrony sygnalistów
Wiemy już, że szkoły i placówki oświatowe muszą wdrożyć procedurę dokonywania zgłoszeń naruszenia prawa (procedurę zgłoszeń wewnętrznych) w terminie do 25 września 2024 r. W tym dniu wchodzi w życie ustawa o ochronie sygnalistów wdrażająca unijną dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii. Pierwotnie ustawa ta miała wejść w życie w grudniu 2021 r. i nosiła ona nazwę ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa.
Obowiązek przyjęcia procedury zgłoszeń wewnęrznych spoczywa zasadniczo na szkołach i placówkach – publicznych oraz niepublicznych - zatrudniających minimum 50 osób (nie tylko pracowników). Wyjątkowo nie dotyczy on jednak szkół i placówek będących jednostkami organizacyjnymi gmin i powiatów liczących mniej niż 10 tys. mieszkańców - bez względu na liczbę zatrudnionych. Więcej na ten temat w pierwszej części artykułu: Ochrona sygnalistów w szkole – jak wdrożyć procedurę zgłoszeń wewnętrznych (cz. I). Przeczytaj także, jak ustala się liczbę zatrudnionych.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- jakie elementy musi zawierać każda procedura zgłoszeń wewnętrznych w ramach ochrony sygnalistów
- jakie są opcjonalne treści procedury zgłoszeń wewnętrznych,
- jakie kanały komunikacji zapewnić sygnalistom,
- kto może przyjmować zgłoszenia i podejmować działania następcze
- jak uregulować kwestię zgłoszeń zewnętrznych w procedurze,
- 1
- 2
- 3
- »
- ostatnia »