Przygotowując szkołę do nowego roku szkolnego 2015/2016, trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim zmiany prawne wynikające z nowelizacji ustawy o systemie oświaty z 20 lutego 2015 r. Dotyczą one m.in. oceniania i klasyfikowania uczniów, nowego nadzoru pedagogicznego, a także możliwości zmniejszenia liczby uczniów niepełnosprawnych w oddziałach integracyjnych. Należy pamiętać, że wszystkie te zmiany należy uwzględnić w statucie szkoły.
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego od 1 września 2015 r. powinno być zorganizowane według nowych przepisów.Dyrektorzy szkół muszą więc dostosować wewnątrzszkolne dokumenty do nowych warunków kształcenia. Muszą także zwrócić szczególną uwagę na możliwość zmniejszenia liczby uczniów w oddziale bez utraty statusu integracyjnego.
Dyrektor przed zaplanowaniem harmonogramu pomocy psychologiczno-pedagogicznej na nowy rok szkolny powinien zapoznać się z dokumentami opracowanymi w toku bieżącej pracy przedszkola w minionym roku szkolnym. Pozwoli to jak najlepiej dostosować harmonogram do potrzeb dzieci.
Aby w pełni poprawnie realizować cele i zadania w placówce, dyrektor szkoły powinien minimalizować i eliminować potencjalne przeszkody i zagrożenia. Bardzo ważna jest wobec tego znajomość procesu zarządzania ryzykiem. Dowiedz się czym jest ten proces, jak wygląda jego przykładowa metodologia oraz monitorowanie, a także jakie działania może podjąć dyrektor szkoły wobec zidentyfikowanego ryzyka.
Zarówno dotychczasowe przepisy, jak i nowe przepisy o ocenianiu umożliwiają powtarzanie klasy uczniowi na pierwszym etapie edukacyjnym. Zmienią się jednak zasady podejmowania decyzji w tej sprawie. Dowiedz się, kto może zawnioskować o powtarzanie klasy przez ucznia na etapie edukacji wczesnoszkolnej w roku szkolnym 2014/2015 a kto będzie mógł to zrobić od roku szkolnego 2015/2016 r.
Zwiększająca się świadomość prawna nauczycieli oraz niepewna sytuacja na rynku pracy sprawiają, że nauczyciele coraz częściej i chętniej odwołują się od oceny swojej pracy. Procedura dokonywania oceny pracy nauczyciela jest wówczas skrupulatnie weryfikowana przez zespół oceniający powołany w kuratorium oświaty, zaś dyrektor szkoły musi mieć mocne argumenty uzasadniające wystawioną ocenę. Sprawdź, na co zwrócić uwagę oceniając pracę nauczyciela, by ocena ta była rzetelna, całościowa i nie została zmieniona przez organ nadzoru.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.