Ile czasu powinny trwać zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu? Kto może prowadzić rewalidację dziecka z autyzmem lub zespołem Aspergera? Jak dokumentować takie zajęcia? Odpowiadamy na najczęściej pojawiające się pytania o zajęcia dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Godzina zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych trwa 60 minut (§ 10 ust. 3 i 4 rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji szkół i przedszkoli). W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć w okresie tygodniowym.
Zgodnie z § 9 ust. 2 przywołanego rozporządzenia czas prowadzonych w przedszkolu zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z tym że czas prowadzonych zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić:
Czas trwania zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu zależy od wieku dzieci i ich możliwości psychofizycznych.
W § 33 ust. 1rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli określono kwalifikacje osób prowadzących zajęcia rewalidacyjne. Zgodnie z nim kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, w przedszkolach, szkołach i placówkach posiada osoba, która ma kwalifikacje określone w § 22 lub § 22 ust. 1 rozporządzenia.
Co jednak ważne, dyrektor powierza prowadzenie zajęć rewalidacyjnych nauczycielom lub specjalistom posiadającym kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności ucznia (§ 7 ust. 10 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych).
W związku z tym specjalista prowadzący zajęcia rewalidacyjne z uczniem z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera powinien mieć przygotowanie do pracy w zakresie potrzeb uczniów wynikających z zaburzenia. W zależności od potrzeb danego ucznia, rodzaju zajęć i ich celów, może to być pedagog specjalny, logopeda, terapeuta pedagogiczny. Może być to również nauczyciel wychowania przedszkolnego, który ukończył studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej w specjalności odpowiedniej z uwagi na rodzaj zajęć rewalidacyjnych.
W odniesieniu do dokumentowania zajęć rewalidacyjnych zastosowanie ma § 11 ust. 1 i 3 rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania. Zgodnie z jego brzmieniem, przedszkole prowadzi dzienniki innych zajęć niż zajęcia wpisywane odpowiednio do dziennika zajęć przedszkola, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością dokumentowania przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, w szczególności zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci.
Do dziennika innych zajęć, w przypadku zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona dzieci oraz oddział, do którego uczęszczają, adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają, indywidualny program pracy z dzieckiem, a w przypadku zajęć grupowych – program pracy grupy, tygodniowy rozkład zajęć, daty i czas trwania oraz tematy przeprowadzonych zajęć, ocenę postępów i wnioski dotyczące dalszej pracy z dzieckiem, oraz odnotowuje się obecność na zajęciach. Przeprowadzenie zajęć nauczyciel potwierdza podpisem.
Na podstawie § 18 przywołanego rozporządzenia, pedagog, psycholog, logopeda, doradca zawodowy, terapeuta pedagogiczny lub inny specjalista zatrudniony w przedszkolu prowadzi dziennik, do którego wpisuje tygodniowy rozkład swoich zajęć, zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, w tym informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań, oraz imiona i nazwiska dzieci, objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń