Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Podstawa programowa, szkolny plan nauczania

Przepisy prawne związane z podstawą programową zmieniają się. Dlatego tak ważne jest być na bieżąco z aktualnymi regulacjami. W tym miejscu znajdziesz odpowiedzi ekspertów dotyczące realizacji podstawy programowej, w tym m.in. czy nauczyciel może wymagać znajomości treści wykraczających poza podstawę programową, jakie zajęcia podlegają procedurze przyjmowania programów nauczania. Nowa podstawa to nowe obowiązki, nowe przepisy i wytyczne! Zapoznaj się z nimi i przekaż swoim nauczycielom!

Archiwalny Czy można wycofać się z wprowadzania innowacji pedagogicznej po wpisie do rejestru w kuratorium?

Pytanie: Czy wpisanie innowacji pedagogicznej do rejestru w kuratorium oświaty oznacza, że od nowego roku szkolnego musi być ona realizowana?

Archiwalny Zmiana podręczników w trakcie roku szkolnego bez poinformowania dyrektora

Pytanie: Nauczyciel j.angielskiego na początku roku szkolnego zmienił podręcznik, nie informując o tym zamiarze nikogo. Co zrobić w tej sytuacji?

Archiwalny Dopuszczenie programów nauczania do użytku - zarządzeniem czy pisemną decyzją?

Pytanie: Czy dyrektor wprowadza programy nauczania do użytku w danej szkole zarządzeniem, czy wystarczy decyzja dyrektora zapisana na wniosku nauczyciela o korzystaniu z danego programu?

Archiwalny Uzupełnianie różnic między starą a nową podstawą programową w liceum

Pytanie: Uczeń nie zdał do 3 klasy liceum realizującej starą podstawę programową. W zaistaniałej sytuacji będzie uczniem klasy 2 realizującej nową podstawę programową. Co z różnicami programowymi?

Archiwalny Liczba godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych w liceum w roku szkolnym 2013/2014

Pytanie: Organ prowadzący zakwestionował w szkolnym planie nauczania dla klas I-III w liceum ogólnokształcącym na rok 2013/2014 liczbę godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych wskazując, że powinna ona wynosić 2 700. Dyrektor twierdzi, że powinno to być 2 730 godzin. Jaka będzie właściwa liczba godzin w roku szkolnym 2013/2014?

Archiwalny Szkolny zestaw programów nauczania 2013 w praktyce

Do 15 czerwca dyrektor szkoły musi podać do publicznej wiadomości zestaw podręczników na następny rok szkolny. Nim jednak nauczyciele wybiorą podręczniki, dyrektor dopuszcza do użytku zaproponowane przez nich programy wychowania przedszkolnego i programy nauczania. W 2013 r. wybór programów odbywa się na nowych zasadach! Sprawdź, jak zrobić to zgodnie z prawem! 

Archiwalny Zasady uzupełnienia różnic programowych

Pytanie: Do naszej szkoły przyjęliśmy do klasy III gimnazjum uczennicę w trakcie roku szkolnego. Z otrzymanego arkusza ocen wynika, że dziewczynka nie miała plastyki ani w klasie I, ani w klasie II. W naszej szkole plastyka jest realizowana w klasie I gimnazjum. W jaki sposób powinna uzupełnić brakujący przedmiot ?

Archiwalny Zwalnianie uczniów z zajęć pod nieobecność nauczyciela a doraźne zastępstwa

Pytanie: Czy istnieje możliwość zwalniania uczniów z pierwszej i ostatniej godziny lekcyjnej w przypadku, gdy nauczyciel uczący jest nieobecny, a nie ma możliwości przydzielenia zastępstwa nauczycielowi uczącemu tego samego przedmiotu? Czy można zapisać taką zasadę  w procedurze organizowania zastępstw doraźnych w szkole? Jest to szkoła średnia.

Archiwalny Rodzaje godzin do dyspozycji dyrektora

Po zmianach przepisów, wprowadzeniu nowej podstawy programowej, dużo kłopotów sprawiają godziny przeznaczone do dyspozycji dyrektora szkoły. Przedstawiamy zebrane, uporządkowane w tabeli informacje na temat godzin dyrektorskich: omówienie nowych przepisów z podziałem na etapy edukacyjne. Tabela prezentuje rodzaj, wymiar poszczególnych godzin oraz na jakie zajęcie należy je przeznaczyć.

Archiwalny Wycieczka a limit godzin przedmiotu

Pytanie: Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych podaje minimalną liczbę godzin, jaką należy przeznaczyć na realizację podstawy programowej. Czy ta liczba to tylko godziny "przepracowane" w systemie klasowo-lekcyjnym, czy można w nich uwzględnić również wycieczki przedmiotowe, np. wyjście do teatru czy kina - jako godziny j. polskiego; wyjście do muzeum - jako godziny historii; wyjście do oczyszczalni ścieków (na lekcję warsztatową) - jako godziny chemii? Jeśli można tak postąpić, to jak liczyć - całość wycieczki dzielić na 45 min?

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty