Zakres kompetencji samorządu uczniowskiego może wymknąć się spod kontroli, a jego członkowie zamiast uczyć się samorządności, terroryzują innych uczniów. Przekonali się o tym uczniowie jednej ze szkół, w której kontrole sekcji porządkowej samorządu okazują się bardziej stresujące niż klasówki. Jak zaradzić i przeciwdziałać takim sytuacjom?
Pytanie: W jednych szkołach podstawowych wybory do samorządu uczniowskiego są organizowane na koniec roku szkolnego, a w innych na początku roku. Od czego to zależy?
Pytanie: Czy nauczyciel przebywający na urlopie uzupełniającym może brać udział w radzie pedagogicznej i czy jego głos powinien być brany pod uwagę w głosowaniu przy wyborze przedstawiciela do komisji konkursowej na dyrektora ośrodka?
Wydawać by się mogło, że rok szkolny dopiero co się zaczął, a tu już koniec semestru - czas sprawdzianów, zdobywania i poprawiania ocen, czas wytężonej pracy, szczególnie dla tych, którzy przez pierwsze tygodnie i miesiące szkoły zasypiali przy przysłowiowych gruszkach w popiele. Rodzice z biciem serca przychodzą na zebranie w szkole, na którym dowiadują się, że dziecku grożą oceny niedostateczne na semestr. W domu panuje nerwowa atmosfera. Rodzice prośbą i groźbą usiłują nakłonić dziecko do bardziej wytężonej pracy, czasem straszą karami, jeśli nie wykona ono „planu minimum”, a w przypadku niektórych rodziców nawet „planu maksimum”. Zastanowimy się wspólnie nad tym, jak można zachęcać dzieci do nauki, jak pomagać im brać odpowiedzialność za wyniki swojej pracy i ponosić ewentualne konsekwencje niedostatecznego wysiłku włożonego w naukę.
Uczniowie mają prawo wyboru swojego opiekuna, a on nie może zrzec się tej funkcji, mogą też uczestniczyć w ocenie pracy nauczyciela, opiniują program wychowawczy szkoły. To bardzo szerokie kompetencje, a dzięki nim każdy uczeń ma wpływ na funkcjonowanie szkoły, w której spędza codziennie wiele godzin i od której zależy jego przyszłość: uzyskane wykształcenie, kwalifikacje, wybór dalszej drogi życiowej. Możliwość aktywnego, samorządnego i demokratycznego uczestnictwa we wszystkich sprawach placówki daje wychowankom działalność samorządu uczniowskiego.
Pytanie: Czy w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół można zorganizować posiedzenie rady pedagogicznej?
Pytanie: Czy musi odbyć się głosowanie nad zatwierdzeniem protokołu rady pedagogicznej, jeśli tego zapisu nie ma w regulaminie rady? W regulaminie zapis brzmi „Zebrania rady są protokołowane. Członkowie Rady są zobowiązani w terminie 14 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych uwag przewodniczącemu, który na następnym zebraniu wprowadza poprawki albo je odrzuca. Potwierdzeniem zapoznania się z protokołem jest podpis każdego członka Rady Pedagogicznej”. Jakie elementy muszą być w regulaminie rady pedagogicznej zgodnie z prawem?
Pytanie: Do szkoły podstawowej włączono oddziały gimnazjalne. Czy przy klasyfikacji śródrocznej podejmuje się jedną uchwałę z podstawą prawną: art. 70 ust. 1 pkt 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r.- Prawo oświatowe do wszystkich klas, czy należy podjąć dwie oddzielne uchwały?
Pytanie: Zespół szkół składający się z gimnazjum i szkoły podstawowej od 1 września 2017 r. funkcjonuje jako szkoła podstawowa – gimnazjum zostało włączone do szkoły podstawowej. Czy powinna funkcjonować jedna rada rodziców, jeden samorząd uczniowski? Czy też dla oddziałów gimnazjalnych osobna rada rodziców i osobny samorząd? Czy rady pedagogiczne powinny być wspólne z gimnazjum czy osobno?
Pytanie: Gimnazjum jest włączane do szkoły podstawowej. Czy rada rodziców likwidowanego gimnazjum, która zamyka swoje konto na wniosek banku, może zlikwidować swoje rozliczenia i nie przekazywać ich do wglądu dyrektorowi podstawówki?
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń
Zajmie ci to jedynie 2 minuty