Resort edukacji zapowiedział drugi z czterech programów wsparcia uczniów i nauczycieli w czasie i po pandemii. Tym razem wsparcie ma dotyczyć aspektów psychologiczno-pedagogicznych, które obejmą uczniów, a także nauczycieli i rodziców.
Program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego uczniów i nauczycieli zostanie opracowany przez ekspertów zaproszonych do współpracy przez MEN. Zidentyfikują oni pojawiające się u uczniów problemy – ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Następnie opracują model wsparcia i pomocy uczniom, którzy borykają się z trudnościami psychicznymi.
Do programu zaproszeni są również rodzice, którzy w ramach konsultacji dowiedzą się m.in.:
Spośród szkół podstawowych i średnich badacze wytypują 1200 placówek edukacyjnych, które zostaną zaproszone do udziału w programie. W każdej z nich przeprowadzą diagnozę szkolną. Jej wyniki posłużą szkole do przygotowania szczegółowego programu wychowawczo-profilaktycznego, a ekspertom – do opracowania modelu pomocy uczniom.
W danej szkole, w ramach badania, zostaną wyłonione trzy grupy uczniów:
1) Grupa o wysokim nasileniu problemów psychicznych, która zostanie objęta pomocą psychologiczną oraz monitoringiem.
2) Grupa o umiarkowanym ryzyku, która zostanie objęta programami psychologicznymi o charakterze wczesnej interwencji, ukierunkowanymi na korektę trudności adaptacyjnych i rozwojowych oraz działaniami profilaktycznymi.
3) Grupa o niskim nasileniu zachowań problemowych, która zostanie objęta działaniami wychowawczymi i profilaktyką uniwersalną, ukierunkowaną na wzmocnienie uczniów w trudnych warunkach nauki.
W ramach szkoleń, treningów i konsultacji nauczyciele nauczą się precyzyjnie identyfikować pojawiające się u uczniów niepokojące objawy. Poznają m.in. zagadnienia z zakresu wsparcia uczniów z wysoką wrażliwością, a także metody:
Opracowanie: Monika Fidler
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń