Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało pomoc uczniom i dzieciom z terenów powodziowych. To m.in. zasiłki oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna, a także zajęcia terapeutyczne. Dodatkowymi środkami finansowymi objęte będą również szkoły i placówki zniszczone przez wodę. Sprawdzamy, jakie formy pomocy przewiduje MEN.
Wydaje się, że pomimo podjętych w minionych latach działań niwelujących skutki izolacji społecznej, bezpieczeństwo psychiczne i zdrowotne uczniów wciąż ma najwyższy priorytet. Jak zawrzeć te i inne zagadnienia w programie wychowawczo-profilaktycznym na rok szkolny 2024/2025. Przedstawiamy wskazówki do opracowania programu.
Aktualne przepisy dotyczące programu wychowawczo-profilaktycznego
Nadal w myśl art. 26 ustawy Prawo oświatowe:
1) Szkoły oraz placówki realizują program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący treści i działania o charakterze:
2) Program wychowawczo-profilaktyczny opracowuje się na podstawie wyników corocznej diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych.
3) Diagnozę przeprowadza dyrektor szkoły lub placówki albo upoważniony przez niego pracownik szkoły lub placówki.
4) Przepisów ust. 1–3 nie stosuje się do przedszkoli, szkół dla dorosłych, branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych, policealnych szkół artystycznych i branżowych centrów umiejętności.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przepisy nie regulują kwestii częstotliwości informowania rodziców o planowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nie ma również określonego wzoru pisma do rodziców w tej sprawie. Taka informacja powinna zostać przekazana każdorazowo, gdy zaistnieje potrzeba objęcia ucznia w formie określonych zajęć lub nastąpi modyfikacja wsparcia w określonych formach. Jak również gdy zakończy się ustalony okres udzielania pomocy, a nadal występuje potrzeba jej udzielania.
Aktualne przepisy dopuszczają jedynie przeprowadzenie konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia edukacyjne z przedmiotów, z których uczeń przystępuje do egzaminu ósmoklasisty. Przepisy nie zezwalają zatem na organizację innych zajęć lekcyjnych.
Resort edukacji zapowiedział drugi z czterech programów wsparcia uczniów i nauczycieli w czasie i po pandemii. Tym razem wsparcie ma dotyczyć aspektów psychologiczno-pedagogicznych, które obejmą uczniów, a także nauczycieli i rodziców.
Rada Ministrów przygotowała projekt rozporządzenia regulującego zasady udzielania pomocy dla dzieci i uczniów z rodzin dotkniętych żywiołami. Świadczenia w 3 różnych formach będą przyznawane i organizowane do 31 grudnia 2018 r.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.