Wszyscy wiedzą, że aktualnie możliwe jest skierowanie do pracy zdalnej. Nie jest to jednak takie oczywiste w przypadku pracy hybrydowej tj. częściowo zdalnej i stacjonarnej. Czy można zobowiązać pracownika niepedagogicznego do wykonywania pracy hybrydowej.
Rada Ministrów podjęła decyzję o przedłużeniu prawa do dodatkowego zasiłku o kolejne dwa tygodnie, czyli do 6 czerwca br. Na mocy dotychczasowych przepisów prawo to przysługuje do 23 maja br. Zasiłek będzie przysługiwał m.in. w przypadku zamknięcia żłobka lub przedszkola.
Edukacja zdalna weszła w życie z dnia na dzień, a to oznacza, że w krótkim czasie trzeba było przystosować się nie tylko do nowej rzeczywistości, ale i nowych narzędzi pracy. Czy zdobyte doświadczenie online, będzie można wykorzystać w szkolnej rzeczywistości?
Maseczki, czyli zakrywanie ust i nosa, a także zachowanie odstępu między zdającymi to nie jedyne wytyczne sanitarne, których trzeba będzie przestrzegać na tegorocznych egzaminach. Dyrektor szkoły będzie musiał także odpowiednio zabezpieczyć sale egzaminacyjne i przeszkolić komisje nadzorujące. Przedstawiamy główne wytyczne dotyczące organizowania i przeprowadzania egzaminów w 2021 r.
W związku z nowym rozporządzeniem MEiN z 26 marca 2021 r. o zamknięciu placówek oświatowych pojawia się pytanie, czy można prowadzić stacjonarnie zajęcia rewalidacyjne lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka? W odniesieniu do dzieci niepełnosprawnych możliwe jest organizowanie zajęć zdalnie. Jednak w niektórych przypadkach konieczne może być zorganizowanie zajęć na terenie przedszkola, w tym w bezpośrednim kontakcie z dzieckiem.
Resort edukacji zapowiedział drugi z czterech programów wsparcia uczniów i nauczycieli w czasie i po pandemii. Tym razem wsparcie ma dotyczyć aspektów psychologiczno-pedagogicznych, które obejmą uczniów, a także nauczycieli i rodziców.
Przepisy regulujące działalność szkół w sytuacji pandemii, a także wytyczne GIS dla szkół nie wprowadzają zakazu organizowania wycieczek szkolnych (dla klas I-III uczących się stacjonarnie). Można je zatem organizować pod warunkiem, że ich prowadzenie będzie dostosowane do aktualnej sytuacji epidemicznej, z uwzględnieniem przepisów dotyczących ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (rozporządzenie RM z 26 lutego 2021 r.).
Nowe rozwiązania prawne pozwalają na rezygnacje z konkursów i przedłużenie kadencji dyrektora aż do 31 sierpnia 2026 r. Nie są to jednak jedyne warianty, jakie ma organ prowadzący. Sprawdź, jak zastosować każdy z nich i jakie warunki należy spełnić. Przekonaj się jak może wyglądać przedłużenie kadencji dyrektora szkoły na nowych zasadach.
W przedszkolu w okresie pandemii nauczyciele wychowania przedszkolnego świadczą pracę stacjonarną z dziećmi w placówce. Z drugiej strony specjaliści dodatkowo zatrudnieni w przedszkolu (np. logopeda, psycholog i inni) mogliby świadczyć pracę zdalną z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - PPP, KS, WWR. Sprawdzamy, czy takie rozwiązanie jest możliwe
MEN podpisał nowelizację rozporządzenia MEN z 20 marca 2020 r., w której przewidziano dofinansowanie dla nauczycieli w kwocie 500 zł na zakup sprzętu do nauki. Ostateczne brzmienie nowelizacji różni się od projektu.
8 września 2020 r. dyrektor zyskał uprawnienie do modyfikacji odpowiednio tygodniowego lub semestralnego rozkładu zajęć. Sprawdź, na czym może polegać ta modyfikacja oraz jakich formalności należy dopełnić zmieniając rozkład zajęć. Przekonaj się także ile może trwać lekcja online w roku szkolnym 2020/2021.
W sprawach dotyczących zdrowia ucznia nauczyciel – wychowawca ma obowiązek współpracować z rodzicami i porozumiewać się z nimi w każdym przypadku, gdy problemy zdrowotne pojawiają się podczas pobytu ucznia w szkole. Bez udziału rodziców ani dyrektor szkoły, ani nauczyciele nie mogą sami podejmować żadnych decyzji w tej sprawie. Dlatego także w tym zakresie warto wprowadzić stosowne uregulowania na poziomie szkoły.
W okresie pandemii zadaniem dyrektora jest także zapewnienie bezpiecznego żywienia. W tym celu należy ustalić m.in.: wymagania higieniczno-sanitarne i zasady szczególnej ostrożności podczas przygotowywania posiłków dla uczniów w kuchni szkolnej, a także zasady bezpiecznego spożywania posiłków przez uczniów w stołówce.
Na czas epidemii COVID-19 zasady ustalone wcześniej należy zweryfikować i dostosować do aktualnej sytuacji. Szczególny sposób postępowania oraz obowiązki rodziców i nauczycieli podczas przyprowadzania i odbierania dzieci ze szkoły powinna określić opracowana na ten czas procedura.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.