Czy szkoła może organizować dodatkowe, oprócz tych przygotowanych przez CKE, testy diagnostyczne dla maturzystów? Czy można je organizować zamiast lekcji w czasie ich trwania i w związku z tym traktować udział w tych testach jako obowiązkowy? Czy można potraktować te testy jako prace klasowe i wystawić z nich oceny? Odpowiadając na te pytania, podpowiadamy, jak prawidłowo przeprowadzić i ocenić próbne matury.
Żaden zapis prawa oświatowego nie zawiera informacji o próbnych egzaminach zewnętrznych, także w zakresie ich częstotliwości czy ilości. Decyzja o organizacji dodatkowych egzaminów próbnych należy do szkoły. Jednak ich organizacja nie powinna uniemożliwić realizacji podstawy programowej z jakichkolwiek zajęć edukacyjnych.
Wybór terminu tych egzaminów powinien być więc dobrze przemyślany, aby nie przepadały lekcje. Nie jest to łatwe, gdyż egzamin po wszystkich lekcjach musiałby trwać do późnych godzin popołudniowych czy wręcz do wieczora i próba nie odniosłaby skutku, gdyż uczniowie byliby zmęczeni np. po ośmiu lekcjach rozpoczynając po nich egzamin ok. 16.
Jeżeli np. nauczyciel języka polskiego przeprowadza taki egzamin na swoich lekcjach, traktując jako etap przygotowań – obecność na lekcjach języka polskiego jest obowiązkowa. Jeśli jednak organizowane są w dodatkowym terminie – nie ma takiej podstawy prawnej, aby narzucić obecność jako obowiązkową.
Przeprowadzanie egzaminu próbnego ma na celu pomoc uczniom (oraz rodzicom) w ocenie stopnia przygotowania ucznia do egzaminu zewnętrznego, dać informację o wynikach dotychczasowych przygotowań, ich efektywności. Wynik egzaminu próbnego powinien być podany w punktach oraz procentach, tak jak będzie podany wynik egzaminu.
Nie wolno zamieniać wyników egzaminów zewnętrznych (także próbnych) na oceny bieżące, gdyż niedozwolone jest przeliczanie wyników punktowych na oceny wyrażone stopniem szkolnym. Wynik punktowy lub procentowy testowania zewnętrznego (nawet jeśli jest to próba) nie może być wyrażany w skali oceny szkolnej, gdyż jest nieprzekładalny na tę skalę.
Ponadto arkusze testowe obejmują pełen zakres materiału z cyklu kształcenia, a uczeń pisząc egzamin próbny (np. w listopadzie lub w marcu) nie zrealizował podstawy programowej w całości, więc nie może być za to oceniany stopniem szkolnym.
Dodatkowym dowodem na tezę o braku możliwości zamiany wyniku próbnego egzaminu na stopień szkolny jest rozumienie oceniania. Ustalając oceny, nauczyciel powinien ocenić stopień opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności określonych w wymaganiach edukacyjnych opisanych w podstawie programowej i wynikających z niej programów nauczania.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań:
(art. 44b ust. 3 ustawy o systemie oświaty).
Kolejnym potwierdzeniem tego stanowiska stanowi także § 10 rozporządzenia MEN z 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz słuchaczy w szkołach publicznych, zgodnie z którym śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych, o której mowa w art. 44i ust. 1 pkt 2 i ust. 4 ustawy,
Analogiczny zapis znajduje się w rozporządzeniu MEN z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń