Zbliża się półroczne ocenianie i klasyfikacja śródroczna uczniów. Jak zwykle pojawia się wiele pytań. Przede wszystkim o frekwencję uczniów oraz ocenianie w przypadku zwolnienia z różnych zajęć. Podpowiadamy, jak zgodnie z przepisami powinna wyglądać klasyfikacja śródroczna uczniów. Poznaj odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.
Okresowe podsumowanie osiągnięć ucznia, czyli czym jest klasyfikacja śródroczna
Klasyfikacja śródroczna to okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia (art. 44f ust. 2 ustawy o systemie oświaty). Nie rodzi konsekwencji prawnych ani nie przesądza o promocji ucznia. Ani negatywne oceny, ani brak ustalenia ocen śródrocznych nie zatrzymują dalszego kształcenia ucznia w II półroczu.
Ocenianie trwa do końca zajęć dydaktyczno-wychowawczych. O promocji decyduje dopiero klasyfikacja roczna.
Jaki jest termin wystawiania ocen śródrocznych
Przepisy nie określają terminu przeprowadzania klasyfikacji śródrocznej w szkołach ani nie wskazują konkretnej daty ustalenia przez nauczycieli śródrocznych ocen klasyfikacyjnych. Terminy te powinny być określone w statucie szkoły. Jednak ostatecznym terminem na ustalenie ocen klasyfikacyjnych nie powinien być dzień zebrania rady pedagogiczna.
Nie należy wyliczać średniej z ocen
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań:
(art. 44b ust. 3 ustawy o systemie oświaty).
Funkcjonuje pogląd, zgodnie z którym ustalanie ocen klasyfikacyjnych jako prostej średniej matematycznej uzyskanych prze ucznia ocen cząstkowych nie wypełnia wszystkich stawianych przed oceną szkolną zadań. Prawo jednak nie zabrania stosowania takiego sposobu ustalania ocen klasyfikacyjnych.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Możesz zrezygnować z odnawiania subskrypcji w dowolnym momencie
Zaloguj się:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń