Organ prowadzący nie musi podawać stawki dodatku dla nauczyciela w regulaminie wynagradzania. Możliwe są bowiem także inne rozwiązania. Niemniej jednak regulamin wynagradzania musi być w tym zakresie precyzyjny, na co zwrócił uwagę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie.
Wojewoda wydał rozstrzygnięcie nadzorcze stwierdzające nieważność uchwały ustalającej regulamin wynagradzania nauczycieli. Przyczyną podjęcia takiej uchwały były nieprawidłowości w zakresie określenia wysokości dodatku funkcyjnego. Na to rozstrzygnięcie złożono skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie.
W wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny przypomniał, że w skład wynagrodzenia nauczyciela wchodzi dodatek:
Wysokość tych składników wynagrodzenia musi być doprecyzowana w regulaminie wynagradzania (art. 30 ust. 6 pkt 1 Karty Nauczyciela). Wyjątkiem jest oczywiście dodatek za wysługę lat, który zgodnie z art. 33 ust. 1 Karty Nauczyciela przysługuje w wysokości 1% wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok pracy.
Organy prowadzące mają pewną swobodę w określaniu wysokości dodatków czy zasad ustalania tej wysokości. WSA wskazał 4 sposoby określenia wysokości dodatków dla nauczycieli:
Niezależnie od wybranego sposobu, stawka dodatku musi być łatwa do określenia dla szkoły i zrozumiała dla nauczyciela. Innymi słowy zasady ustalania wysokości dodatków do wynagrodzenia muszą być precyzyjne.
Właśnie takie uchybienia doprowadziły do stwierdzenia nieważności uchwały dotyczącej regulaminu wynagradzania nauczycieli, a następnie do oddalenia skargi na to rozstrzygnięcie.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń