Minister Edukacji Narodowej podpisał rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego. Nowością jest m.in. uwzględnienie kryteriów weryfikacji efektów kształcenia.
Michał Kowalski (opracowanie)
Minister Edukacji Narodowej podpisał rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego. Nowy akt prawny reguluje podstawy programowe dla 215 zawodów ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego. Zawody te zostały przyporządkowane do 32 branż. Poza tym rozporządzenie określa dodatkowe umiejętności zawodowe w zakresie wybranych zawodów.
Rozporządzenie jest konsekwencją reformy kształcenia zawodowego w zakresie programowym. W wyniku tej reformy m.in. wprowadzono nowe zawody, o które wnioskowali pracodawcy, np. technik programista, pracownik pomocniczy gastronomii, drukarz fleksograficzny, monter jachtów i łodzi. Poza tym otwarto drogę dalszego rozwoju zawodowego np. w zawodach: betoniarz-zbrojach, murarz-tynkarz, monter konstrukcji budowlanej.
Oczywiście nowa podstawa programowa różni się od dotychczasowej strukturą i zakresem treści. Przede wszystkim uwzględniono kryteria weryfikacji efektów kształcenia. Innymi słowy w nowym rozporządzeniu opisano wymagania, które potwierdzą osiągniecie efektów kształcenia w danym zawodzie. W intencji MEN leżało bowiem uczynienie nowej podstawy programowej transparentną. Uczeń ma bowiem mieć możliwość poznania wymagań na egzaminie zawodowym, zaś nauczyciel ma jasno określone wymagania, które pomogą mu w opracowaniu kryteriów oceniania.
W rozporządzeniu uregulowano też propozycje dodatkowych umiejętności zawodowych, które szkoła może wybrać jako dodatkową ofertę w danym zawodzie.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń