Odchudzenie podstaw programowych stało się faktem

Michał Kowalski
Data publikacji: 28 czerwca 2024 r.
Poleć znajomemu
Odchudzenie podstaw programowych stało się faktem

Już od 1 września 2024 r. nauczyciele i uczniowie klas IV–VIII szkoły podstawowej oraz wszystkich klas liceum ogólnokształcącego, technikum, branżowej szkoły I stopnia, branżowej szkoły II stopnia) będą podlegali odchudzonym podstawom programowym. Rozporządzenia zmieniające podstawy zostały już podpisane przez Minister Edukacji.

Odchudzenie podstaw programowych – idea nowych rozwiązań

Jak wskazuje MEN, odchudzenie podstaw programowych polega rezygnacji z treści, które uznano nadmiarowe na danym etapie edukacyjnym, niemożliwe bądź trudne do zrealizowania w praktyce szkolnej. Jednocześnie w zmienionych podstawach większy nacisk położono rozwijanie umiejętności praktycznych zamiast wiedzy teoretycznej lub encyklopedycznej. Istotne znaczenie przypisano też korzystaniu w procesie nauczania z cyfrowych narzędzi oraz zasobów edukacyjnych dostępnych w sieci.

Odchudzenie podstaw programowych dotyczy 18 przedmiotów

Odchudzenie podstaw programowych dotyczy następujących przedmiotów:

szkoła podstawowa (klasy IV–VIII)

język polski

język obcy nowożytny

język łaciński

język mniejszości narodowej lub etnicznej

język regionalny – kaszubski

historia

wiedza o społeczeństwie

matematyka

biologia

chemia

geografia

fizyka

informatyka

liceum ogólnokształcące i technikum

język polski

język obcy nowożytny

język łaciński

język mniejszości narodowej lub etnicznej

język regionalny – kaszubski

historia

historia i teraźniejszości

wiedza o społeczeństwie

matematyka

biologia

chemia

geografia

fizyka

informatyka

filozofia

język łaciński i kultura antyczna

historia muzyki

historia sztuki

branżowa szkoła I stopnia

język polski

język obcy nowożytny

język mniejszości narodowej lub etnicznej

język regionalny – kaszubski

historia

matematyka

biologia

chemia

geografia

fizyka

informatyka

branżowa szkoła II stopnia

język polski

język obcy nowożytny

język mniejszości narodowej lub etnicznej

język regionalny – kaszubski

matematyka

informatyka

Odchudzenie podstawy programowej nie rodzi konieczności wymiany podręczników na rok szkolny 2024/2025.

Inne zmiany w podstawach programowych

To jednak nie wszystko. Poza samym odchudzeniem podstaw programowych w życie wejdą inne zmiany:

  • w zakresie edukacji przyrodniczej - uzupełnianie wymagań w obszarze „Osiągnięcia w zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i odpoczynku” – o znajomość podstawowych zasad udzielenia pierwszej pomocy (podstawa programowa kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego),
  • w zakresie języka polskiego dla klas IV-VI - wskazanie, że na egzaminie ósmoklasisty nie obowiązuje znajomość treści i problematyki krótkich utworów literackich poznawanych w całości, utworów literackich poznawanych we fragmentach i utworów poetyckich (podstawa programowa kształcenia ogólnego dla II etapu w zakresie języka polskiego),
  • wydłużenie o 1 miesiąc (luty) okresu, w którym w szkole są przeprowadzane testy sprawnościowe w ramach wychowania fizycznego,
  • rezygnację z odrębnej podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu język mniejszości narodowej lub etnicznej – język niemiecki.

Czekają nas kolejne zmiany

Kolejne zmiany w podstawach programowych mają nastąpić w roku szkolnym 2025/2026. Planowane jest wprowadzenie dwóch nowych przedmiotów – edukacji obywatelskiej (zamiast historii i teraźniejszości) i edukacji zdrowotnej (zastępującej wychowanie do życia w rodzinie). Zaś na rok szkolny 2026/2027 zapowiadana jest kompleksowa reforma podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego.

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealne
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql