Wiemy już, jak będzie wyglądać podstawa programowa dla nowego przedmiotu edukacja obywatelska. Przedmiot ten począwszy od roku szkolnego 2025/2026 będzie realizowany w szkołach ponadpodstawowych. Nowa podstawa kładzie nacisk na elementy praktyczne, w tym działania obywatelskie uczniów.
Edukacja obywatelska zamiast HiT
Opublikowane projekty rozporządzeń Ministra Edukacji przewidują podstawę programową z nowego przedmiotu edukacja obywatelska. Przedmiot ten zastąpi wygaszony przedmiot historia i teraźniejszość (HiT). Nowy przedmiot edukacja obywatelstwa będzie realizowany:
- w roku szkolnym 2025/2026 - w klasie II branżowej szkoły I stopnia, klasie II liceum ogólnokształcącym i technikum;
- w roku szkolnym 2026/2027 - w klasie III branżowej szkoły I stopnia i w klasie III liceum ogólnokształcącym i technikum,
- w roku szkolnym 2027/2028 - w klasie IV technikum.
Wymiar zajęć z przedmiotu edukacja obywatelska w poszczególnych klasach zostanie uregulowany w nowelizacji rozporządzenia w sprawie ramowych planach nauczania dla publicznych szkół. Aktualnie trwają prace nad projektem tej nowelizacji.
Podstawa programowa z edukacji obywatelskiej - konstrukcja
Podstawa została skonstruowana według schematu:
- cele kształcenia – wymagania ogólne powiązane z precyzyjnie określonymi umiejętnościami;
- wymagania szczegółowe w zakresie wiedzy i umiejętności ściśle powiązanie z celami kształcenia (każdy dział tematyczny ma pytanie wiodące, każde wymaganie szczegółowe jest powiązane z celem ogólnym i obejmuje wiedzę oraz praktyczne umiejętności);
- fakultatywny charakter części wymagań szczegółowych (do wyboru nauczyciela);
- precyzyjne określenie korelacji międzyprzedmiotowych, umożliwiające nauczycielom integrację i holistyczne podejście do treści nauczania.
Założenia podstawy programowej z przedmiotu edukacja obywatelska
Jak wskazuje MEN, nowy przedmiot edukacja obywatelska będzie „budował i wzmacniał postawy patriotyczne młodych ludzi, oparte na poczuciu tożsamości i dumie z przynależności do wspólnoty, trosce o małą i dużą Ojczyznę, poczuciu odpowiedzialności za jej kształt. Równolegle nowy przedmiot będzie kształtował otwartość i szacunek względem innych, empatię i solidarność z innymi oraz zaangażowanie na rzecz dobra wspólnego.” Względem dotychczasowego przedmiotu historia i teraźniejszość większy nacisk ma być położony na rozwijanie u uczniów praktycznych umiejętności i kompetencji. Uczniowie mają rozwijać się w zakresie zaangażowania obywatelskiego, w tym także identyfikowania problemów społecznych i poszukiwania ich rozwiązań, angażowania się indywidualnie lub we współpracy z innymi w działania na rzecz dobra wspólnego lub ojczyzny. Celem podstawy jest także rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie wyrabiania sobie własnej opinii w sprawach związanych z funkcjonowaniem ucznia w społeczeństwie, wpływania na władze publiczne i interakcji państwo-obywatel. Kierunki te mają dać uczniom umiejętność załatwiania wybranych spraw urzędowych i podejmowania działania w interakcji z państwem, jak również korzystania z mechanizmów i form uczestnictwa obywatelskiego.
Podstawa kładzie nacisk na działania obywatelskie
Uczniowie mają podejmować różne wskazane w podstawie programowej działania obywatelskie np.:
- uczestnictwo w debacie,
- spotkanie z przedstawicielami władzy publicznej,
- uczestnictwo w konsultacjach,
- sonda uliczna,
- obchody rocznicowe,
- zbiórka publiczna,
- wolontariat.
Źródło:
- projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
- projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia
Opracowanie: Michał Kowalski