Nowe kryteria dla nauczycieli i dyrektorów i ocena punktowa – to najważniejsze nowości w procedurze oceny pracy. Rozporządzenie regulujące te kwestie wchodzi w życie już dziś.
Najważniejszą zmianą jest powrót kryteriów oceny pracy do rozporządzenia. Kryteria te zostały podzielone na obowiązkowe i dodatkowe:
Kryteria obowiązkowe |
Kryteria dodatkowe |
poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych |
planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć |
dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki |
diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem |
znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, ich realizacja oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej |
analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy |
wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego |
wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego |
kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela |
realizowanie innych zajęć i czynności w ramach zadań statutowych, prowadzenie konsultacji w ramach godzin dostępności |
współpraca z innymi nauczycielami w zakresie wynikającym z realizowanych przez szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych |
podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych |
przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony |
pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy |
poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego |
prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców |
współpraca z rodzicami Kryterium to nie dotyczy nauczyciela zatrudnionego w:
|
realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły |
umiejętność rozwiązywania konfliktów wśród uczniów |
|
umiejętność rozpoznawania i stosowania komunikacji niewerbalnej oraz doskonalenie umiejętności komunikacyjnych |
|
opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów |
|
przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły |
|
współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub uczelniami w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne |
|
inne szczególne osiągnięcia nauczyciela wynikające z jego pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej |
Ocena pracy będzie następowała na podstawie:
Każde z kryteriów będzie oceniane w skali od 0 do 5, przy czym dla kryterium poprawności merytorycznej i metodycznej prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych przewidziano szerszą skalę – od 0 do 30 punktów. Ocena będzie zależała od wyników punktowania:
1. |
ocena wyróżniająca |
minimum 90% |
2. |
ocena bardzo dobra |
od 75% do 89,99% |
3. |
ocena dobra |
od 55% do 74,99% |
4. |
ocena negatywna (a w konsekwencji rozwiązanie stosunku pracy) |
mniej niż 55% |
W przepisach przewidziano też nowe kryteria oceny pracy dla dyrektora
1. |
organizowanie pracy szkoły zgodnie z przepisami prawa |
2. |
planowanie i organizowanie pracy rady pedagogicznej, realizowanie zadań zgodnie z uchwałami stanowiącymi rady pedagogicznej i rady szkoły, o ile organy te działają, a także zgodnie z rozstrzygnięciami organu sprawującego nadzór pedagogiczny i organu prowadzącego szkołę |
3. |
współdziałanie z innymi organami szkoły oraz zapewnienie efektywnego przepływu informacji między tymi organami; |
4. |
prawidłowość prowadzenia i przechowywania dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej lub innej dokumentacji dotyczącej realizowania zadań statutowych szkoły |
5. |
tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zapewnienie uczniom i nauczycielom bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez szkołę |
6. |
sprawowanie nadzoru pedagogicznego |
7. |
wdrażanie działań zapewniających podnoszenie jakości pracy szkoły; |
8. |
organizowanie dla uczniów pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego |
9. |
podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych w szkole oraz tworzenie warunków do działań prozdrowotnych; |
10. |
tworzenie warunków do respektowania praw dziecka i praw ucznia, w tym praw ucznia niepełnosprawnego, oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach |
11. |
podejmowanie działań mających na celu wspieranie rozwoju uczniów, w tym uczniów niepełnosprawnych, oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły i środowiska pozaszkolnego; |
12. |
wspieranie nauczycieli w rozwoju i doskonaleniu zawodowym |
13. |
doskonalenie własnych kompetencji kierowniczych |
14. |
współpracę ze środowiskiem lokalnym i partnerami społecznymi oraz budowanie pozytywnego wizerunku szkoły; |
15. |
prawidłowość dysponowania przyznanymi szkole środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę środkami pochodzącymi z innych źródeł |
16. |
prawidłowość wykonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników szkoły, w tym dokonywania oceny ich pracy |
Dyrektor będzie oceniany nie tylko za pomocą ww. kryteriów. Jeżeli dyrektor prowadzi zajęcia, wówczas zostanie oceniony z wykorzystaniem:
Natomiast w przypadku dyrektora całkowicie zwolnionego z obowiązku prowadzenia zajęć ocena nastąpi na podstawie:
Ocena pracy dyrektora będzie dokonywana cząstkowo przez organ nadzoru pedagogicznego, organ prowadzący i obydwa te organy w porozumieniu (w zależności od danego kryterium).
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń