Związek Nauczycielstwa Polskiego negatywnie zaopiniował projekt nowelizacji Prawa oświatowego i innych ustaw rozszerzający kompetencje kuratora oświaty. W ocenie związku proponowane zmiany naruszają zakres ustrojowego podziału kompetencji organów prowadzących szkoły i wykraczają zdecydowanie poza kompetencje organu nadzoru pedagogicznego.
Przede wszystkim krytyce poddano rozwiązania, na mocy których kurator oświaty ma otrzymać uprawnienia istotnie wpływające na obsadę stanowiska dyrektora. Chodzi tu o:
powołanie na stanowisko dyrektora osoby niebędącej nauczycielem po pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
powołania na stanowisko dyrektora ustalonemu przez siebie kandydatowi, gdy do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
zdecydowanego zwiększenia liczby przedstawicieli organu sprawującego nadzór pedagogiczny w składzie komisji konkursowej,
powierzenia funkcji dyrektora na okres skróconej kadencji po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty.
Negatywnie oceniono też zwiększenie liczby przedstawicieli kuratora oświaty w komisji konkursowej i tym samym nadanie temu organowi dominującej pozycji w procedurze powierzenia funkcji dyrektora. Wskazano bowiem, że zaburza to równowagę w składzie komisji konkursowej na rzecz organu nadzoru pedagogicznego i umniejsza rolę organu prowadzącego w wyborze dyrektora. Duże zastrzeżenia wzbudziła też możliwość dysponowania „głosami” w toku postępowania niezależnie od liczby przedstawicieli organu nadzoru biorących udział w posiedzeniu komisji konkursowej.
ZNP skrytykował też rozwiązanie uprawniające organ nadzoru pedagogicznego do złożenia wniosku o odwołanie dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki oświatowej w trakcie roku szkolnego bez wypowiedzenia. Wskazano bowiem, że rola organu prowadzącego zostanie sprowadzona jedynie do wydania stosownego zarządzenia lub uchwały.
Negatywnie oceniono też nadanie kuratorowi uprawnień w zakresie zawieszania dyrektora szkoły w obowiązkach służbowych. Związanie w tym zakresie organu prowadzącego wnioskiem organu nadzoru pedagogicznego w efekcie może pozbawić OP realnego wpływu na zawieszenie dyrektora. Tymczasem to organ prowadzący wobec dyrektora wykonuje czynności z zakresu prawa pracy (art. 10 ust. 1 pkt 6 Prawa oświatowego).
W opinii wskazano również, że celem projektu jest wprowadzenie urzędowej kontroli działalności stowarzyszeń i innych organizacji i sformalizowanie procedury. W efekcie może to powodować ograniczenie wspierania systemu oświaty przez stowarzyszenia i inne organizacje – w sposób sprzeczny z podstawowymi zasadami działania systemu oświaty.
W szczególności ZNP zauważa, że nowe przepisy nie określają żadnych kryteriów, według których kurator oświaty miałby dokonywać oceny przedłożonego programu zajęć i materiałów wykorzystywanych do realizacji programu zajęć. Rodzi to obawy o dowolność dokonywania oceny lub kierowania się kryteriami sprzecznymi z ogólnymi zasadami polskiego systemu oświaty. W praktyce zaś negatywna opinia kuratora oświaty będzie prowadziła do zakazu prowadzenia działalności w szkole przez daną organizację, nawet jeśli program zajęć zostanie pozytywnie zaopiniowany przez radę szkoły i radę rodziców.
W projekcie nowelizacji wyłączono opiniowanie przez związki zawodowe arkuszy organizacji szkoły i przedszkola prowadzonych przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną. W ocenie ZNP nie ma żadnego uzasadnienia dla pozbawiania organizacji związkowych tego uprawnienia tylko dlatego, że szkoły są prowadzone przez podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego.
Strona internetowa ZNP (znp.edu.pl)
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń