Młodzież nie chce być oceniana jedynie za swoją sprawność fizyczną. Chce bawić się w ruchu. Ocena z wychowania fizycznego powinna zatem uwzględniać przede wszystkim zaangażowanie ucznia i włożony wysiłek, a nie sprawność fizyczną i to powinno być należycie uregulowane w wewnątrzszkolnym systemie oceniania - zwraca uwagę po raz kolejny Rzecznik Praw Dziecka w wystąpieniu do Minister Edukacji Narodowej.
Uczeń niewłaściwie oceniany nie lubi zajęć wychowania fizycznego, nie chce ćwiczyć, unika lekcji. To sprawia, że jest coraz mniej sprawny ruchowo, a tym samym postrzega siebie jako gorszego od innych, zaś zaniżona samoocena rzutuje na jego postawę także w innych sferach życia - zwraca uwagę Rzecznik Praw Dziecka w wystąpieniu do Minister Edukacji Narodowej. Dlatego tak ważne jest dostosowanie wewnątrzszkolnych systemów oceniania do uregulowań §7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzenia sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 ze zm.), który stanowi: „.Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć”.
Problem niewłaściwego organizowania i oceniania zajęć wychowania fizycznego rzecznik Praw Dziecka podnosił już w wystąpieniach generalnych z 20 lipca 2011 roku, 20 lipca 2012 roku i 28 czerwca 2013 roku, a mimo to nie został on rozwiązany. 9 września 2014 r. po raz kolejny Rzecznik zwraca się do Minister Edukacji z prośbą o rozwiązanie problemu masowych zwolnień z lekcji wychowania fizycznego.
Na problem unikania lekcji WF zwracała też uwagę Najwyższa Izba Kontroli, wskazując, że mimo coraz lepszej infrastruktury sportowej, absencja uczniów na lekcjach WF-u jest wciąż bardzo wysoka. Odsetek uczniów zwolnionych z lekcji wychowania fizycznego nie oddaje skali zjawiska. Po uwzględnieniu osób, które nie ćwiczą z powodu braku stroju czy usprawiedliwień od rodziców, w szkołach ponadgimnazjalnych nie uczestniczy w lekcji 30% uczniów. Tymczasem już blisko pół miliona uczniów w Polsce ma problemy z nadwagą lub cierpi z powodu skrzywienia kręgosłupa.
Więcej w artykule: „ NIK: Uczniowie wciąż unikają lekcji WF ”.
Źródło:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń