Nagroda dla pracownika samorządowego to świadczenie uznaniowe, ale nie dowolne. Nagrody nie mogą stać się powszechnym dodatkiem do wynagrodzenia. Powinny mieć ona charakter wyróżnienia i przysługiwać za dodatkowe osiągnięcia w pracy. Charakter nagrody dla pracownika samorządowego przybliżyła w wystąpieniu pokontrolnym Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie.
Jak wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie, nagrody dla pracowników samorządowych nie mogą mieć powszechnego charakteru, ponieważ tracą wówczas status wyróżnienia. Zgodnie z art. 36 ust. 6 ustawy o pracownikach samorządowych świadczenie to należy przyznawać jedynie za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej. Jak wskazał Sąd Najwyższy wysokości nagrody decyduje pracodawca na podstawie subiektywnej oceny, co nie oznacza jednak, że powinni ją otrzymać wszyscy pracownicy lub w jednakowej wysokości. Jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 23 maja 2014 r. II PK 273/13, wprawdzie o wysokości nagrody decyduje pracodawca na podstawie subiektywnej oceny, co nie oznacza jednak, że powinni ją otrzymać wszyscy pracownicy lub w jednakowej wysokości.
Regionalna Izba Obrachunkowa przytoczyła stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy, zgodnie z którym uprawnienie do przyznawania nagród nie może być przez pracodawcę nadużywane. Może to bowiem prowadzić do dyskryminowania poszczególnych pracowników lub ich określonych grup. Decydując o przyznaniu nagrody, pracodawca ma obowiązek stosowania obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny pracowników i wyników pracy (art. 94 pkt 9 Kodeksu pracy) oraz przestrzegania podstawowych zasad prawa pracy – równego traktowania pracowników (art. 112 Kodeksu pracy), a także respektowania zakazu dyskryminacji (art. 113 i 183a–183e Kodeksu pracy).
Nagroda, choć ma charakter uznaniowy, nie może być przyznana w całkowicie dowolny sposób. Przyznanie nagrody powinno być uzasadnione wzorowym wypełnianiem obowiązków, przejawianiem inicjatywy w pracy a także podnoszeniem jej wydajności i jakości. Nagroda przyznawana jest za czynności, które przekraczają zakres podstawowych obowiązków służbowych pracownika.
W związku z powyższym RIO przypomniała o konieczności przechowywania dokumentacji pracowniczej dotyczącej przyznanych nagród (art. 94 pkt 9a Kodeksu pracy). Przechowywanie tej dokumentacji ma gwarantować zachowanie jej poufności, integralności, kompletności oraz dostępności, w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem - przez okres zatrudnienia, a także przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy uległ rozwiązaniu lub wygasł.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń