Polska uzyskała 14. miejsce w raporcie „Krzywa uczenia się" opracowanego przez Pearson Foundation, która współpracuje z prestiżowym ośrodkiem badawczym tygodnika The Economist (The Economist Intelligence Unit). Jak skomentowała wysoki wynik minister edukacji Krystyna Szumilas - tak wysokie miejsce w tym rankingu to dowód na właściwy kierunek zmian wdrażanych w polskiej oświacie.
Firma Pearson stworzyła bazę danych o funkcjonowaniu i osiągnięciach systemów edukacji i, na tej podstawie, opracowała ranking systemów edukacyjnych (The Index of cognitive skills and educational attainment). Twórcy raportu analizowali wyniki trzech uznanych międzynarodowych badań:
Komentując wynik Polski kierujący tworzeniem raportu sir Michael Barber (bliski współpracownik premiera Tony'ego Blaira) przyznał, że pozycja w rankingu to dobra wiadomość dla Polaków, i nie jest ona dla niego zaskoczeniem zwłaszcza po tym czego dowiedział się o polskim systemie edukacji będąc ostatnio w naszym kraju.
- Jestem dumna, że Polska w rankingu uzyskała tak dobry wynik. Jest to dowód udanej reformy systemu edukacji - podkreśla natomiast Katarzyna Barczyńska, Prezes Pearson Central & Eastern Europe, Russia & CIS.
Z analizy raportu wynika, że nie ma jednego, idealnego sposobu na sukces w edukacji.
Różne drogi mogą być skuteczne, jeśli system dopasowany jest do specyfiki społeczeństw.
Na dwóch pierwszych miejscach znalazły się Finlandia i Korea, które mają bardzo odmienne systemy edukacji. Fiński - elastyczny i otwarty, natomiast koreański - oparty na dyscyplinie. Nie ma także prostej zależności pomiędzy nakładami finansowymi a efektami kształcenia. Doskonałe wyniki osiągają zarówno kraje bogate jak i mniej zasobne, szkoły z małymi i bardzo licznymi klasami.
Co ciekawe za Polską w rankingu uplasowały się zarówno kraje bogatsze: Niemcy, Belgia, Stany Zjednoczone, Francja, Włochy jak i kraje „naszego" regionu: Węgry 18, Słowacja 19, Rosja 20, Czechy 22, Bułgaria 30, Rumunia 32.
Jednym z wniosków płynących z raportu jest to, że w najlepszych systemach edukacji nauczycieli rozlicza się z osiągnięcia przez uczniów zakładanych efektów nauki, a nie tylko z wyników testów.
Różne są także podejścia krajów do wychodzenia naprzeciw potrzebom rynku pracy. Niektóre państwa koncentrują się na przygotowaniu ściśle zawodowym, inne, wychodząc z założenia, że zmiany są zbyt dynamiczne, starają się wyposażyć młodych ludzi w uniwersalne, szerokie kompetencje kluczowe.
- To kolejny dowód, że polska edukacja zaczyna się zbliżać do światowej czołówki - komentował wyniki raportu Pearsona Michał Federowicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych w artykule na pierwszej stronie Gazety Wyborczej (wydanie z 29 listopada 2012 r.).
To nie pierwszy raz, gdy polska edukacja zostaje wyróżniona wysokim miejscem w zestawieniu międzynarodowym. Po opublikowaniu wyników PISA 2009 zagraniczni eksperci upatrywali sukcesu polskiego systemu oświaty głównie we wprowadzeniu gimnazjów i decentralizacji systemu. Zwracali szczególną uwagę na:
Kraj |
wynik |
miejsce |
FINLANDIA |
1.26 |
1 |
KOREA POŁUDNIOWA |
1.23 |
2 |
HONG KONG-CHINY |
0.90 |
3 |
JAPONIA |
0.89 |
4 |
SINGAPUR |
0.84 |
5 |
WIELKA BRYTANIA |
0.60 |
6 |
HOLANDIA |
0.59 |
7 |
NOWA ZELANDIA |
0.56 |
8 |
SZWAJCARIA |
0.55 |
9 |
KANADA |
0.54 |
10 |
IRLANDIA |
0.53 |
11 |
DANIA |
0.50 |
12 |
AUSTRALIA |
0.46 |
13 |
POLSKA |
0.43 |
14 |
NIEMCA |
0.41 |
15 |
BELGIA |
0.35 |
16 |
USA |
0.35 |
17 |
WĘGRY |
0.33 |
18 |
SŁOWACJA |
0.32 |
19 |
ROSJA |
0.26 |
20 |
SZWECJA |
0.24 |
21 |
CZECHY |
0.20 |
22 |
AUSTRIA |
0.15 |
23 |
WŁOCHY |
0.14 |
24 |
FRANCJA |
0.13 |
25 |
NORWEGIA |
0.11 |
26 |
PORTUGALIA |
0.01 |
27 |
HISZPANIA |
-0.08 |
28 |
IZRAEL |
-0.15 |
29 |
BUŁGARIA |
-0.23 |
30 |
GRECJA |
-0.31 |
31 |
RUMUNIA |
-0.60 |
32 |
CZILE |
-0.66 |
33 |
TURCJA |
-1.24 |
34 |
ARGENTYNA |
-1.41 |
35 |
KOLUMBIA |
-1.46 |
36 |
TAJLANDIA |
-1.46 |
37 |
MEKSYK |
-1.60 |
38 |
BRAZYLIA |
-1.65 |
39 |
INDONEZJA |
-2.03 |
40 |
Opracowanie: Agnieszka Stebelska
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń