Wśród kadry kierowniczej oświaty można często spotkać się z przeświadczeniem, że aktualnie nie można zatrudnić w szkole nauczyciela jedynie po studiach pierwszego stopnia (licencjackich). Nie jest to prawda. W bardzo wielu przypadkach takie studia okazują się wystarczające. Dość często jednak nauczyciel po licencjacie musi też legitymować się dodatkowymi kwalifikacjami.
Na wielu stanowiskach nauczycielskich ukończenie studiów pierwszego stopnia czyli licencjackich okazuje się w zupełności wystarczające. W jakich przypadkach? Odpowiedź w tabeli.
Stanowisko pracy/rodzaj prowadzonych zajęć |
Kierunek studiów pierwszego stopnia |
Dodatkowe wymogi kwalifikacyjne |
Podstawa prawna (rozporządzenie MEN z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli) |
|
kierunek zgodny z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami |
przygotowanie pedagogiczne |
§ 4 ust. 1 pkt 2 lit. a |
kierunek, którego efekty uczenia się (zgodnie z ustawą z 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji) obejmują treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu na odpowiednim etapie edukacyjnym - w zakresie wiedzy i umiejętności |
przygotowanie pedagogiczne |
§ 4 ust. 1 pkt 2 lit. b |
|
kierunek inny niż powyżej |
|
§ 4 ust. 1 pkt 2 lit. c |
|
|
pedagogika w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym |
- |
§ 4 ust. 2 pkt 1 |
nauczyciel teoretycznych przedmiotów zawodowych w:
|
kierunek (specjalność) zgodna z nauczanym przedmiotem |
przygotowanie pedagogiczne |
§ 3 ust. 2 pkt 1 |
kierunek, którego efekty uczenia się (zgodnie z ustawą z 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji) obejmują treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu na odpowiednim etapie edukacyjnym - w zakresie wiedzy i umiejętności |
przygotowanie pedagogiczne |
§ 3 ust. 2 pkt 2 |
|
nauczyciel bibliotekarz – biblioteki szkolnej (w szkołach podstawowych) |
bibliotekoznawstwo |
przygotowanie pedagogiczne |
§ 7 ust. 1 pkt 1 |
nauczyciel bibliotekarz – biblioteki szkolnej (we wszystkich szkołach i placówkach z wyjątkiem biblioteki pedagogicznej) |
bibliotekoznawstwo |
|
§ 7 ust. 1 pkt 2 lit. a |
nauczyciel prowadzący zajęcia z języka obcego (przedszkola, szkoła podstawowa) |
filologia w specjalności danego języka obcego |
przygotowanie pedagogiczne |
§ 12 ust. 2 pkt 1 lit. a |
w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego |
przygotowanie pedagogiczne |
§ 12 ust. 2 pkt 1 lit. b |
|
dowolny kierunek (specjalność) |
|
§ 12 ust. 2 pkt 2 lit. a |
|
dowolny kierunek (specjalność) |
świadectwo złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia II |
§ 12 ust. 2 pkt 2 lit. b |
|
nauczyciel prowadzący zajęcia z języka obcego (przedszkola, klasy I-III szkoły podstawowej) |
pedagogika z dodatkową specjalnością z języka obcego |
- |
§ 12 ust. 3 pkt 1 |
pedagogika w zakresie nauczania języka obcego |
- |
§ 12 ust. 3 pkt 2 |
|
inny dający kwalifikacje do prowadzenia zajęć w przedszkolach i klasach I-III szkoły podstawowej |
|
§ 12 ust. 3 pkt 3 |
|
inny dający kwalifikacje do prowadzenia zajęć w przedszkolach i klasach I-III szkoły podstawowej |
|
§ 12 ust. 3 pkt 4 |
|
nauczyciel w szkołach i placówkach specjalnych, w tym w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodkach wychowawczych (również w ramach zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim) |
kierunek nadający kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną (np. oligofrenopedagogika), na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, przedszkola |
- |
§ 15 ust. 1 pkt 1 |
kierunek dający kwalifikacje do prowadzenia zajęć w danej szkole podstawowej lub przedszkolu |
w zakresie nadającym kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną |
§ 15 ust. 1 pkt 2 |
|
kierunek dający kwalifikacje do prowadzenia zajęć w danej szkole podstawowej lub przedszkolu |
w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów |
§ 15 ust. 2 |
|
wychowawca w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodkach wychowawczych |
kierunek odpowiedni do niepełnosprawności uczniów |
- |
§ 15 ust. 3 pkt 1 |
dowolny kierunek |
|
§ 15 ust. 3 pkt 2 |
|
nauczyciel w szkołach podstawowych wchodzących w skład młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii |
kierunek wymagany do zajmowania stanowiska nauczyciela w danej szkole podstawowej |
studia, studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie resocjalizacji lub socjoterapii |
§ 16 ust. 1 pkt 1 |
kierunek wymagany do zajmowania stanowiska nauczyciela w danej szkole podstawowej |
zakład kształcenia nauczycieli w specjalności resocjalizacja lub socjoterapia |
§ 16 ust. 1 pkt 2 |
|
nauczyciel w szkołach wchodzących w skład młodzieżowych ośrodków wychowawczych przeznaczonych dla nieletnich z niepełnosprawnością intelektualną |
kierunek wymagany do zajmowania stanowiska nauczyciela w danej szkole podstawowej |
w zakresie nadającym kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną |
§ 16 ust. 3 |
Także nauczyciele – specjaliści mogą legitymować się wykształceniem uzyskanym na studiach I stopnia.
Stanowisko pracy/rodzaj prowadzonych zajęć |
Kierunek studiów pierwszego stopnia |
Dodatkowe wymogi kwalifikacyjne |
Podstawa prawna (rozporządzenie MEN z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli) |
pedagog (w przedszkolach i szkołach podstawowych) |
kierunek pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom (np. pedagogika opiekuńczo-wychowawcze |
przygotowanie pedagogiczne |
§ 19 ust. 2 pkt 1 |
inny niż powyżej |
|
§ 19 ust. 2 pkt 2 |
|
logopeda (w przedszkolach i szkołach podstawowych) |
logopedia |
przygotowanie pedagogiczne |
§ 20 pkt 1 |
inny niż powyżej |
|
§ 20 pkt 2 |
|
doradca zawodowy (również w szkołach ponadpodstawowych) |
doradztwo zawodowe |
przygotowanie pedagogiczne |
§ 21 ust. 2 pkt 1 |
inny niż powyżej |
|
§ 21 ust. 2 pkt 2 |
|
terapeuta pedagogiczny (w przedszkolach i szkołach podstawowych) |
terapia pedagogiczna |
przygotowanie pedagogiczne |
§ 22 pkt 1 |
inny niż powyżej |
|
§ 22 pkt 2 |
|
nauczyciel prowadzący zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju |
psychologia |
|
§ 15 ust. 4 pkt 1 |
fizjoterapia, rehabilitacja ruchowa lub terapia pedagogiczna |
przygotowanie pedagogiczne |
§ 15 ust. 4 pkt 2 |
|
psychologia |
|
§ 15 ust. 4 pkt 3 |
|
logopedia |
przygotowanie pedagogiczne |
§ 15 ust. 4 pkt 4 w zw. z § 20 pkt 1 |
|
inny niż powyżej |
|
§ 15 ust. 4 pkt 4 w zw. z § 20 pkt 1 § 20 pkt 2 |
W pewnych przypadkach nauczyciele z ukończonymi studiami pierwszego stopnia mogą zachowywać kwalifikacje do prowadzenia zajęć na podstawie przepisów przejściowych. Przede wszystkim nauczyciele zatrudnieni na podstawie mianowania w dniu wejścia w życie rozporządzenia (czyli 1 września 2017 r.), którzy spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów, nadal te wymogi spełniają.
Poza tym studia pierwszego stopnia prowadzone na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela wystarczą również do prowadzenia zajęć w:
Warunkiem jest tu spełnienie pozostałych wymogów kwalifikacyjnych. To samo dotyczy stanowiska wychowawcy w:
Wreszcie w przypadku nauki języka obcego wystarczą studia pierwszego stopnia ukończone na podstawie standardów kształcenia z 2022 r.:
Jeżeli natomiast są to studia na innym kierunku, wówczas nauczyciel musi również legitymować się:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń