Wejście w życie ustaw reformujących system oświaty niesie za sobą wiele konsekwencji, w tym m.in. związanych z nowymi zadaniami dyrektorów szkół. Jakie są konsekwencje wprowadzenia nowych przepisów dotyczące zarządzania placówką oświatową – przedstawiamy w artykule.
Zmiany, jakie wprowadza ustawa Prawo oświatowe, będą mieć wpływ na bieżącą działalność szkoły m.in. w zakresie:
1) zmian organizacyjnych wynikających ze zmiany ustroju szkolnego (klasy VII–VIII czy wręcz przekształcenie szkoły),
2) określenia nowych podstaw programowych i ramowych planów nauczania,
3) konsekwencji w postaci zmian lub przesunięć kadrowych,
4) podkreślenia rangi wychowawczej funkcji szkoły, rozwijania postaw prospołecznych, wolontariatu oraz wartości związanych z kulturą narodową,
5) obowiązku kształtowania przez szkołę warunków do rozwoju aktywności, przedsiębiorczości, kreatywności uczniów poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych i metodycznych.
Dotychczasowe zadania dyrektora w związku ze sprawowanym nadzorem pedagogicznym pozostają w zasadzie bez zmian i obejmują:
1) kierowanie działalnością szkoły lub placówki oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
3) sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
4) realizowanie uchwał rady szkoły lub placówki oraz rady pedagogicznej, podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
5) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły lub placówki zaopiniowanym przez radę szkoły lub placówki i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie, a także możliwość organizacji administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły lub placówki,
6) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę,
7) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych,
8) współdziałanie ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych,
9) stwarzanie warunków do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki,
10) odpowiedzialność za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia,
11) współpraca z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnianie imienia, nazwiska i numeru PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki
(art. 68 ustawy Prawo oświatowe).
Nowością jest obowiązek zapewnienia uczniom możliwości korzystania w szkole z gabinetu profilaktyki zdrowotnej. Do tej pory zadanie to nie było obowiązkiem każdej szkoły. Oznacza to, że w każdej szkole, z wyjątkiem szkół dla dorosłych, ma być zorganizowany taki gabinet, natomiast dyrektor zobowiązany jest do współpracy w tym zakresie z osobami świadczącymi opiekę nad uczniami i udostępniania im danych osobowych uczniów.
Obowiązujący art. 67 ust. 1 pkt 4 ustawy o systemie oświaty |
Po zmianie |
Do realizacji zadań statutowych szkoła publiczna powinna zapewnić uczniom możliwość korzystania z (…) gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej. |
Szkoła w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia uczniom możliwość korzystania z (…) gabinetu profilaktyki zdrowotnej. |
W nowych przepisach doprecyzowano przepisy w zakresie działalności innowacyjnej – jako integralnego elementu działalności szkoły, wyzwalającego kreatywność uczniów i nauczycieli. Dotychczasowe udzielanie pomocy szkołom i placówkom, a także nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych (art. 33 ust. 1 pkt 3 ustawy o systemie oświaty) zastąpiono zadaniem nadzoru w zakresie inspirowania nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów.
Prawo oświatowe obejmuje w tym zakresie propozycje zapisów obejmujących:
W nowych przepisach nie wprowadza się zasadniczych zmian, doprecyzowano natomiast definicję i cel eksperymentu. Celem eksperymentu pedagogicznego realizowanego w szkole lub placówce jest rozwijanie kompetencji i wiedzy uczniów oraz nauczycieli.
Eksperyment:
(art. 45 ustawy Prawo oświatowe).
Dotychczasowe przepisy nie regulowały szczegółowo zasad prowadzenia wolontariatu w szkole. W nowych przepisach prawa oświatowego wskazano, że kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych powinno być realizowane m.in. poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym (art. 1 pkt 12 ustawy Prawo oświatowe). Projekt ustawy wprowadza to zadanie jako systemowe działanie w szkole oparte na:
Warto również pamiętać, że jednym z kryteriów rekrutacji do szkół ponadpodstawowych będzie od roku szkolnego 2018/2019 wynik egzaminu ósmoklasisty. Egzamin przeprowadzany będzie jako obowiązkowy egzamin zewnętrzny, na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej. Docelowo ma on obejmować przedmioty obowiązkowe:
W takiej formule egzamin przeprowadzany będzie po raz pierwszy w roku szkolnym 2020/2021. Do tego czasu obowiązywać będą przepisy przejściowe (w latach szkolnych 2018/2019 – 2020/2021), na podstawie których egzamin będzie obejmował:
Celem egzaminu jest wykorzystanie wyników egzaminu ze wskazanych przedmiotów do określenia poziomu kompetencji uczniów w kluczowych dziedzinach wiedzy oraz jako wskazanie do podejmowania nauki na dalszym etapie kształcenia. Wyniki pozostaną bez wpływu na ukończenie szkoły podstawowej.
Brak promocji w latach szkolnych 2016/2017–2018/2019 będzie skutkował niemożnością kontynuowania nauki w tym samym typie szkoły, a konsekwencji obniżeniem wykształcenia do poziomu szkoły podstawowej. Nowe przepisy przewidują w tym zakresie, że:
Najistotniejszą zmianą dla szkoły, niosącą najwięcej wyzwań, jest zmiana podstawy programowej i ramowych planów nauczania. W okresie przejściowym (rok szkolny 2017/2018 i 2018/2019) w szkole będą obowiązywały dwie podstawy programowe i dwa ramowe plany nauczania.
Nową podstawę programową określoną w przepisach wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe stosuje się począwszy od roku szkolnego 2017/2018:
Program wychowawczo-profilaktyczny ma określać sposób realizacji celów kształcenia i zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Ponadto, w programie tym powinny być uwzględniane zestawy zagadnień określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego, przeznaczone do realizacji w ramach zajęć z wychowawcą. Wstępny termin dostosowania programu do nowych wymogów to 1 stycznia 2018 r. Nie ma jednak ostatecznych regulacji w tej kwestii w proponowanych zapisach prawa.
Nowa ustawa podkreśla szczególną rangę zajęć z zakresu doradztwa zawodowego. Zajęcia te zdefiniowano jako jedną z form działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły i uwzględniono w ramowym planie nauczania w wymiarze:
Minister edukacji określi w drodze rozporządzenia treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego oraz warunki, sposoby realizacji i organizacji doradztwa zawodowego i edukacyjno-zawodowego w szkołach i placówkach oraz wymagania w zakresie przygotowania osób realizujących te zajęcia. Zakłada się, że rozporządzenie to zostanie wydane nie później niż do 1 września 2018 roku.
Podstawowym dokumentem, który powinien zostać zaktualizowany w związku z nowymi przepisami, jest statut szkoły. Przewiduje się, że dotychczasowe statuty przedszkoli, szkół podstawowych, szkół specjalnych przysposabiających do pracy i szkół policealnych zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do 30 listopada 2017 r.
Warto powołać zespół, który zajmie się opracowaniem projektu zmian w statucie, który przeanalizuje zapisy w prawie, oceni jakie treści, w jakim zakresie powinny zostać zmienione, aby w chwili wejścia w życie planowanych zmian w prawie statut szkoły adekwatnie regulował funkcjonowanie szkoły. Trzeba przy tym pamiętać, że jednym z zadań nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora jest przestrzeganie statutu szkoły, który nie może być sprzeczny z obowiązującymi przepisami.
W związku z opisanymi zmianami w statucie należy uwzględnić zmiany dotyczące:
Weryfikacji będą również wymagały:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń