szkoła niepubliczna

Jak otworzyć oddział przedszkolny w szkole niepublicznej

Jak otworzyć oddział przedszkolny w szkole niepublicznej

Utworzenie oddziałów przedszkolnych w szkole niepublicznej wymaga kilku kroków. Dotyczą one m.in.: zmiany statutu, spełnienia wymogów bhp, zatrudnienia nauczycieli spełniających wymogi kwalifikacyjne. Przede wszystkim jednak należy zgłosić zmianę danych zawartych w zgłoszeniu do ewidencji w terminie 14 dni.

Wymagania co do statutu niepublicznej szkoły określił ustawodawca w art. 172 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe. Natomiast do oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej zastosowanie znajdzie art. 172 ust. 3. Zgodnie z nim przepis art. 172 ust. 2 pkt 5 i 6 i art. 102 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do statutu oddziału przedszkolnego w niepublicznej szkole podstawowej. Z tym że czas pracy oddziału przedszkolnego w niepublicznej szkole podstawowej ustala organ prowadzący.

Zatem przy utworzeniu oddziału przedszkolnego w niepublicznej szkole podstawowej należy dostosować statut szkoły poprzez uwzględnienie kwestii określonych w art. 172 ust. 2 pkt 5 i 6 oraz art. 102 ust. 1 i 2.

Co powinien określać statut szkoły z odziałem przedszkolnym

Statut niepublicznej szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym powinien więc określać m.in.:

  • sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w oddziale przedszkolnym oraz w czasie zajęć poza oddziałem przedszkolnym,
  • szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z oddziału przedszkolnego przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
  • formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami,
  • czas pracy oddziału przedszkolnego ustalony przez organ prowadzący,
  • zasady odpłatności za pobyt dzieci w oddziale przedszkolnym,
  • korzystanie z wyżywienia ustalone przez organ prowadzący.

Statut powinien zostać zmieniony poprzez uwzględnienie w nim oddziału przedszkolnego i wymagań co do treści wynikających z ww. przepisów.

Należy również zatrudnić nauczycieli spełniających wymagania kwalifikacyjne nauczycieli prowadzących kształcenie w oddziałach przedszkolnych (§ 2 pkt 3 i § 4, § 12 rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli).

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie są elementy zgłoszenia do ewidencji
  • jak i kiedy zmienić dane zawarte w zgłoszeniu o wpis do ewidencji szkół   
  • jakie wymogi bhp i techniczne musi spełniać lokal na oddział przedszkolny
zadania dyrektora szkoły niepublicznej

Co dyrektor szkoły niepublicznej może a co musi z mocy prawa

Wobec wielu wytycznych, które się pojawiają, dyrektorzy szkół niepublicznych są proszeni, zachęcani, zobligowani do różnych działań. Związane są one m.in. z wytycznymi dotyczącymi organizacji punktu szczepień w szkole. Nie zawsze wiadomo, które działanie wynika z przepisów. Jak dokładnie ustalić, co dyrektor szkoły niepublicznej może, a co musi z mocy prawa?

Dyrektor szkoły niepublicznej jest zobligowany do podejmowania działań wynikających z przepisów prawa mających zastosowanie do szkół niepublicznych. Dodatkowo musi przestrzegać postanowień statutu nadanego przez osobę prowadzącą szkołę niepubliczną (art. 14 ust. 3 oraz art. 172 ustawy Prawo oświatowe). Określa on m.in.:

  • organizację szkoły,
  • szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów,
  • prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów szkoły, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły, a także tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw uczniów,
  • zasady przyjmowania uczniów do szkoły.

Ważne sformułowanie danego przepisu

To, czy musi czy może podjąć określone działanie, zależy od sformułowania przepisu. Dyrektor szkoły:

1) musi realizować określone działania, jeśli przepis zawiera normę nakazującą lub zakazującą określone postępowanie. Zawarty w tekście aktu prawnego zapis „dyrektor ustala, prowadzi, informuje” lub „dyrektor powinien” albo „dyrektor obowiązany jest do …” jest nakazem wyznaczającym obowiązek prawny. Stanowi podstawę kompetencji obligatoryjnej. Działanie wbrew nakazowi lub zakazowi będzie naruszeniem prawa,

2) może realizować określone działania, jeśli przepis zawiera normę będącą podstawą kompetencji fakultatywnej. Przepis z użyciem czasownika „może”, upoważnia go do dokonania określonej czynności. Nie wyznacza jednak obowiązku, dając dyrektorowi możność podjęcia samodzielnej decyzji. Użycie czasownika „może” w połączeniu z „nie” oznacza zakaz.

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql