Rodzice i opiekunowie dzieci autystycznych przekazali minister edukacji petycję z apelem o zwrócenie uwagi na obszar pracy z dziećmi autystycznymi. Ich zdaniem nauczyciele nie mają systemowego przygotowania i wiedzy w zakresie pracy z dziećmi z autyzmem. Dnia 14 listopada odbyło się spotkanie Minister Edukacji Narodowej Krystyny Szumilas z rodzicami i opiekunami oraz przedstawicielami Fundacji Jaś i Małgosia, która wspomaga ich działania.
W dniach 21 i 22 października odbyło się czwarte w tym roku kalendarzowym spotkanie Forum Rodziców przy Ministrze Edukacji Narodowej. Wiodącym tematem spotkania były indywidualne potrzeby dziecka w edukacji. Obrady zdominowały tematy dotyczące kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym, w tym możliwości wsparcia uczniów zdolnych. Uczestnicy skupili uwagę na zagadnieniach związanych z finansowaniem specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz roli nadzoru pedagogicznego w monitorowaniu zaspokajania przez szkołę indywidualnych potrzeb uczniów.
W polskich szkołach coraz bardziej popularna staje się praca z uczniem w formie tutoringu. Choć ta nowoczesna metoda kształcenie wymaga dużego wysiłku i zaangażowania nauczyciela - efekty przynoszą wiele korzyści: samodzielność ucznia, samodyscyplinę, odpowiedzialność, umiejętność wykorzystywania swoich mocnych stron. W szkołach stosujących tutoring, przyniósł on pozytywną zmianę relacji łączących ucznia i nauczyciela. Wpływa też na poprawę wizerunku szkoły. Na czym polega tutoring, jak krok po kroku wprowadzić do szkoły nową metodę kształcenia, czy wiąże się do z dodatkowymi kosztami, kwalifikacjami nauczycieli - w tym raporcie specjalnym.
Tak. Sprawdź, kto ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć w nauczaniu indywidualnym w szkole ogólnodostępnej i kiedy nauczycielowi przysługuje dodatek za warunki pracy!
Za organizację indywidualnego nauczania odpowiada dyrektor szkoły, który na podstawie orzeczenia ustala zakres, miejsce i czas prowadzenia zajęć indywidualnego nauczania oraz formy i zakres pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Indywidualne przygotowanie przedszkolne lub indywidualne nauczanie organizuje dyrektor przedszkola lub szkoły w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych dziecka oraz form pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Prowadzenie zajęć indywidualnych z dzieckiem zakwalifikowanym do nauczania indywidualnego to realizacja obowiązkowych zajęć edukacyjnych wynikających z ramowych planów nauczania lub treści wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Nie. Nie ma podstaw do przekształcenia umowy nauczyciela w akt mianowania, zaś przydzielenie godzin ponadwymiarowych było nieprawidłowe. Sprawdź, w jaki sposób przydzielać godziny nauczania indywidualnego nauczycielowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy i kiedy należy przekształcić umowę nauczyciela w zatrudnienie na podstawie mianowania.
Uczeń, który grozi nożem innym uczniom zagraża ich bezpieczeństwu. Ocena zagrożenia spowodowanego zachowaniem ucznia i podjęcie działań zapewniających wszystkim uczniom bezpieczeństwo w czasie zajęć organizowanych przez szkołę należą do zadań dyrektora szkoły.
Problem z wydłużeniem etapu edukacyjnego w tej sytuacji nie polega na tym, że byłby to trzeci rok w tej samej klasie - takie wydłużenie jest zgodne z obowiązującymi przepisami (§ 3 ust. 7 rozporządzenia MENiS z 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych). Rozważenie natomiast wymaga kwestia tego, że uczeń uczęszcza do III klasy gimnazjum.
Dla wymienionego w pytaniu ucznia powinien być opracowany oraz realizowany podczas obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, dostosowujący nauczanie tego ucznia do jego potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych. Zapoznaj się z przepisami na temat zasad zwalniania ucznia z zajęć!
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.