W dniu dzisiejszym, czyli 1 września 2017 r., wchodzi w życie niezwykle istotne nowe rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego. Sprawdzamy, co nowego przewidziano w nadzorze.
Nadzór pedagogiczny w szkołach i przedszkolach nie zmienia swojej formy w związku z reformą oświaty. Aktualne również pozostają zadania i formy nadzoru wynikające z rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego. Jednak wprowadzone zostają nowe elementy, chociażby zwrócenie uwagi na monitorowanie pracy placówki. Sprawdzamy, co się zmieni w nadzorze pedagogicznym szkoły i przedszkola. Przedstawiamy również wzorcowe plany na rok szkolny 2017/2018.
Resort edukacji przygotował nowe wymagania wobec szkół i placówek oświatowych, które obowiązują już w roku szkolnym 2017/2018. Przedstawiamy wymagania dla przedszkoli i szkół!
Plan nadzoru dyrektora szkoły jest opracowywany z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole w poprzednim roku szkolnym oraz podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa. Pobierz przykładowy plan nadzoru pedagogicznego szkoły na rok szkolny 2017/2018.
Nauczyciel w ramach samokontroli dokonuje monitorowania realizacji podstawy programowej. Sposób monitorowania i jego dokumentowania należy do autonomicznych decyzji dyrektora. Pobierz arkusz zbiorczy do monitorowania realizacji podstawy programowej w II półroczu. Warto pamiętać, że żaden przepis nie reguluje sposobu prowadzenia i dokumentowania monitorowania realizacji podstawy programowej w szkole. Decyzję w tej sprawie podejmuje zawsze dyrektor.
Nauczyciel w ramach samokontroli dokonuje monitorowania realizacji podstawy programowej. Sposób monitorowania i jego dokumentowania należy do autonomicznych decyzji dyrektora. Pobierz arkusz zbiorczy do monitorowania realizacji podstawy programowej w I półroczu. Warto pamiętać, że żaden przepis nie reguluje sposobu prowadzenia i dokumentowania monitorowania realizacji podstawy programowej w szkole. Decyzję w tej sprawie podejmuje zawsze dyrektor.
Prezentowane sprawozdanie jest wypełnieniem obowiązku wynikającego z rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym oraz z ustawy o systemie oświaty. Prezentuje wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w bieżącym roku szkolnym (cz. I) oraz podaje informacje o działalności szkoły (cz. II). Zaznaczone w sprawozdaniu nawiasy z wykropkowanym miejscem (...) należy uzupełnić o szczegółowe dane.
Co roku dyrektor placówki oświatowej sporządza sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego. Termin przedstawienia wyników i wniosków ze sprawowanego nadzoru wyznacza corocznie, jako datę graniczną, koniec roku szkolnego, w którym nadzór był realizowany. Pobierz gotowy przykład sprawozdania z nadzoru pedagogicznego!
Termin przedstawienia wyników i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego wyznacza corocznie – jako datę graniczną – koniec roku szkolnego, w którym nadzór był realizowany. Zazwyczaj jednak dyrektorzy prezentują go na podsumowującej radzie pedagogicznej. Jak prawidłowo i zgodnie z przepisami przygotować sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego – dowiesz się z przygotowanych specjalnie dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych materiałów szkoleniowych.
Organizację oddziału przedszkolnego w szkole niepublicznej dla dzieci spełniających obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego określa statut szkoły. Statut powinien zawierać również zapis o tym, że szkoła takie oddziały prowadzi. Jednocześnie trzeba pamiętać, że rok szk. 2015/2016 jest ostatnim rokiem, w którym takie oddziały mogą funkcjonować w szkole podstawowej. Na następny rok szkolny żadna szkoła podstawowa nie może dokonywać rekrutacji do oddziałów przedszkolnych (organizować oddziały przedszkolne).
Półrocze to czas podsumowań i wnioskowania. To dobry moment na wypełnienie obowiązku wynikającego z ustawy o systemie oświaty w zakresie sprawozdawania z nadzoru pedagogicznego. Dyrektor szkoły (placówki) publicznej musi bowiem co najmniej dwa razy w roku przedstawić radzie pedagogicznejogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły. Z planem nadzoru pedagogicznego w ręku należy ocenić, co już zostało wykonane i jakie płyną z tego wnioski. Wnioski muszą przełożyć się na działania możliwie najszybciej.
Jednym z elementów nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły jest ewaluacja wewnętrzna. Kojarzy się ona z czasochłonnym i biurokratycznym obowiązkiem, a wcale nie musi tak być. Poznaj sposób ewaluacji wewnętrznej, który w trzech etapach pozwoli zbadać funkcjonowanie szkoły.
Dyrektor jest odpowiedzialny za działalność szkoły, w tym za podejmowane działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze. Czy w związku z tym każda szkoła powinna posiadać system badania osiągnięć uczniów? Czy system ten jest obligatoryjny, czy jego wprowadzenie zależy od szkoły? Czy to powinien być jakiś jeden dokument czy kilka? Jakie zapisy powinny być w nim zawarte? Na wątpliwości dyrektorów, dotyczące systemu badania osiągnięć uczniów w szkole, odpowiada ekspert z kuratorium.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.