Czym innym jest obserwacja, a czym innym hospitacja. Hospitacja jest formą nadzoru dotyczącą pozyskiwania informacji o wykonywaniu funkcji nauczyciela. Lekcje biblioteczne, a także działania wskazane w pytaniu sprzyjają obserwacjom związanymi z pracą bibliotekarza.
W literaturze proponowane jest odróżnienie obserwacji (dotyczy obserwacji umiejętności uczniów) od hospitacji (zwłaszcza w procedurze oceny pracy nauczyciela). Żaden przepis nie reguluje liczby obserwacji ani hospitacji. Zapoznaj się z przepisami dotyczącymi sprawowania nadzoru przez dyrektora.
Co roku przygotowujesz sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego. Masz na to czas tylko do 31 sierpnia! Zaprezentowany tekst stanowi jedynie jego propozycję. Wybór formy i układ treści zależy od Ciebie. Przygotowując swoje wystąpienie możesz zaplanować w podsumowaniu odwołanie się do koncepcji pracy szkoły pokazując, że działania podejmowane w mijającym roku były z nią zgodne.
Prowadzenie przez publiczne szkoły dokumentacji przebiegu nauczania powinno być zgodne z przepisami, a one nie przewidują wpisywania do dziennika lekcyjnego numeru PESEL ucznia.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły z roku na rok staje się coraz bardziej elastyczny. Ewaluacja wewnętrzna dotyczy już tylko istotnych zagadnień w działalności danej szkoły. Największym wyzwaniem dyrektora szkoły jest zatem prawidłowe zdiagnozowanie obszarów, które należy objąć badaniem oraz ustalenie celu ich ewaluacji. Do 15 września dyrektor szkoły musi przedstawić swój plan nadzoru, tj. taki, który odpowiada faktycznym potrzebom szkoły. Sprawdź, jak to zrobić!
Do 31 sierpnia dyrektor szkoły lub placówki publicznej przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej - na zebraniu z udziałem nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki, wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Pobierz przykład sprawozdania.
W kończącym się roku szkolnym nadzór pedagogiczny był sprawowany według zmienionych przepisów rozporządzenia o nadzorze, które uelastyczniły proces nadzoru, tak by uwaga dyrektora skupiała się na tych zagadnieniach, które są istotne w danej placówce. Po zakończonych zajęciach dydaktycznych, czas zebrać wnioski z nadzoru pedagogicznego, by zaprezentować je na sierpniowej radzie pedagogicznej. Nie ma jednego wzoru sprawozdania, ale warto skorzystać z przykładu tego dokumentu oraz wskazówek, na co zwrócić uwagę sporządzając sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014.
Dyrektor szkoły jest m.in. przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły, ponadto dyrektor sprawuje opiekę nad dziećmi i młodzieżą uczącą się w szkole. Dyrektor odpowiedzialny jest m.in. za dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły oraz zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych W związku z tym nie może on ignorować skarg, czy sygnałów dotyczących nieprawidłowości w pracy swoich podwładnych. Czy jednak skargi na nauczyciela zawsze skutkują obowiązkiem dokonania oceny pracy nauczyciela?
Jednym z obowiązkowych punktów podsumowującej rady pedagogicznej jest przedstawienie sprawozdania z nadzoru pedagogicznego oraz wniosków do dalszej pracy szkoły. Dobrze opracowane sprawozdanie będzie narzędziem doskonalenia pracy szkoły i rozwoju nauczycieli. Ponieważ od zeszłego roku rozporządzenie o nadzorze nie uległo zmianie, obowiązki dyrektora w tym zakresie również pozostają takie same. Dla przypomnienia i usystematyzowania zbieramy i porządkujemy informacje, wytyczne przydatne przy rocznym podsumowaniu nadzoru pedagogicznego.
Dyrektor szkoły lub placówki publicznej we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.