Zmiany w podstawach programowych i ocenianiu w szkołach artystycznych

Data publikacji: 23 kwietnia 2025 r.
Poleć znajomemu
Zmiany w podstawach programowych i ocenianiu w szkołach artystycznych

Podstawa programowa dla fortepianmistrzostwa oraz określenie egzaminu dyplomowanego części praktycznej dla tej specjalności, to główne propozycje zmian w najnowszych nowelizacjach rozporządzeń dla szkół artystycznych. Mają one wejść w życie z początkiem nowego roku szkolnego, ale są też takie, które obejmą również bieżący rok. Sprawdź, o jakie zmiany w szkołach artystycznych chodzi.

Podstawy programowe – główne zmiany w szkołach artystycznych

Konieczność zmiany obowiązującego rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 28 lipca 2023 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego wynika ze zmian w zakresie:

1)  zawodu plastyk (złotnictwo zamiast jubilerstwa)

Dotychczasowa specjalizacja artystyczna „jubilerstwo” zastąpiona została specjalizacją „złotnictwo”. W związku z tym w projektowanych przepisach proponuje się zniesienie podstawy programowej jubilerstwa i wprowadzenie podstawy programowej zajęć edukacyjnych artystycznych specjalizacji artystycznej: złotnictwo.

Podstawa programowa tych zajęć jest jednobrzmiąca z podstawą dotychczasowych zajęć: jubilerstwo. Nie ma więc konieczności spełniania żadnych dodatkowych warunków, aby kontynuować naukę bądź działalność dydaktyczną w specjalności złotnictwo.

2)  zawodu aktor scen muzycznych

Zajęcia edukacyjne artystyczne takie jak: dykcja i recytacja, fortepian dla aktorów scen muzycznych, nauka o muzyce, język obcy nowożytny, wybrane techniki taneczne, wybrane zagadnienia z historii tańca i chór – zostały wpisane jako obowiązkowe dla specjalności w ramach wokalno-baletowej zawodu aktor scen muzycznych.

Wprowadzone podstawy programowe zastąpią od początku roku szkolnego 2025/2026 dotychczas obowiązujące podstawy programowe w tej specjalności.

3)  zawodu muzyk

Wprowadzono specjalność fortepianmistrzostwo w ramach zawodu muzyk. W ramach specjalności wyróżnia się dwie specjalizację: budowa i renowacja fortepianów oraz strojenie i korekta fortepianów. W projekcie uwzględniono więc komplet podstaw programowych zajęć edukacyjnych artystycznych specyficznych dla fortepianmistrzostwa.

Rozporządzenie ma wejść w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia w zakresie zmian w zawodzie plastyk. Natomiast w zakresie zawodów aktor scen muzycznych i muzyk – od 1 września 2025 r.

Ocenianie w szkołach artystycznych

W Rządowym Centrum Legislacji pojawił się również drugi projekt zmian dla szkół artystycznych, a dotyczy on rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 17 października 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych. Planowana jest w nim zmiana dotycząca:

  • egzaminu dyplomowego w części praktycznej dla specjalności fortepianmistrzostwo

Specjalność będzie realizowana w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia i szkole muzycznej II stopnia, a więc w szkołach, których ukończenie wymaga zdania egzaminu dyplomowego. Proponuje się, aby egzamin dyplomowy w części praktycznej:

1) w specjalizacji budowa i renowacja fortepianów polegał na prezentacji:

  • wykonanego przez ucznia zespołu lub podzespołu fortepianu albo modelu zespołu, albo podzespołu fortepianu na podstawie własnego lub innego projektu, albo
  • poddanego renowacji przez ucznia fortepianu (całego instrumentu – fortepianu koncertowego lub pianina lub innej postaci fortepianu) albo zespołu fortepianu, albo podzespołu fortepianu na podstawie własnego lub innego projektu;

2) w specjalizacji strojenie i korekta fortepianów – polegał na wykonaniu zadań z zakresu przedmiotu głównego, umożliwiających ocenę poziomu przygotowania zawodowego.

Egzamin dyplomowy w części praktycznej będzie mógł być dostępny dla publiczności, jeżeli przewodniczący komisji egzaminacyjnej dopuści jej udział.
  • usunięcia przepisów w zakresie edukacji domowej

Realizacja obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki przez ucznia poza szkołą nie jest możliwa w zakresie uczniów szkół artystycznych. Wyklucza ją sam art. 37 ustawy Prawo oświatowe. Z tego powodu uznaje się brak potrzeby tworzenia odniesień do przepisów niestosowalnych w szkolnictwie artystycznym.

Rozporządzenie ma wejść w życie 1 września 2025 r.
Źródło:
  • Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zmieniające rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego (projekt z 7 kwietnia 2025 r.).
  • Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych (projekt z 8 kwietnia 2025 r.).
Opracowanie: Monika Fidler

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql