Podstawa programowa dla fortepianmistrzostwa oraz określenie egzaminu dyplomowanego części praktycznej dla tej specjalności, to główne propozycje zmian w najnowszych nowelizacjach rozporządzeń dla szkół artystycznych. Mają one wejść w życie z początkiem nowego roku szkolnego, ale są też takie, które obejmą również bieżący rok. Sprawdź, o jakie zmiany w szkołach artystycznych chodzi.
Konieczność zmiany obowiązującego rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 28 lipca 2023 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego wynika ze zmian w zakresie:
1) zawodu plastyk (złotnictwo zamiast jubilerstwa)
Dotychczasowa specjalizacja artystyczna „jubilerstwo” zastąpiona została specjalizacją „złotnictwo”. W związku z tym w projektowanych przepisach proponuje się zniesienie podstawy programowej jubilerstwa i wprowadzenie podstawy programowej zajęć edukacyjnych artystycznych specjalizacji artystycznej: złotnictwo.
2) zawodu aktor scen muzycznych
Zajęcia edukacyjne artystyczne takie jak: dykcja i recytacja, fortepian dla aktorów scen muzycznych, nauka o muzyce, język obcy nowożytny, wybrane techniki taneczne, wybrane zagadnienia z historii tańca i chór – zostały wpisane jako obowiązkowe dla specjalności w ramach wokalno-baletowej zawodu aktor scen muzycznych.
3) zawodu muzyk
Wprowadzono specjalność fortepianmistrzostwo w ramach zawodu muzyk. W ramach specjalności wyróżnia się dwie specjalizację: budowa i renowacja fortepianów oraz strojenie i korekta fortepianów. W projekcie uwzględniono więc komplet podstaw programowych zajęć edukacyjnych artystycznych specyficznych dla fortepianmistrzostwa.
W Rządowym Centrum Legislacji pojawił się również drugi projekt zmian dla szkół artystycznych, a dotyczy on rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 17 października 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych. Planowana jest w nim zmiana dotycząca:
Specjalność będzie realizowana w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia i szkole muzycznej II stopnia, a więc w szkołach, których ukończenie wymaga zdania egzaminu dyplomowego. Proponuje się, aby egzamin dyplomowy w części praktycznej:
1) w specjalizacji budowa i renowacja fortepianów polegał na prezentacji:
2) w specjalizacji strojenie i korekta fortepianów – polegał na wykonaniu zadań z zakresu przedmiotu głównego, umożliwiających ocenę poziomu przygotowania zawodowego.
Realizacja obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki przez ucznia poza szkołą nie jest możliwa w zakresie uczniów szkół artystycznych. Wyklucza ją sam art. 37 ustawy Prawo oświatowe. Z tego powodu uznaje się brak potrzeby tworzenia odniesień do przepisów niestosowalnych w szkolnictwie artystycznym.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń