Do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił projekt uchwały, w której przewidziano m.in. dofinansowanie zatrudnienia asystentów międzykulturowych oraz organizację ich doskonalenia zawodowego. Celem programu jest wsparcie dla uczniów z Ukrainy ale też innych uczniów z doświadczeniem migracyjnym. Szczegóły w artykule.
Uchwała ma wprowadzić rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy pn. „Szkoła dla wszystkich”. Jego realizacja jest zaplanowana na lata szkolne 2024/2025, 2025/2026 oraz 2026/2027. Celem nowego programu ma być wsparcie dzieci i młodzieży z Ukrainy, w tym pochodzenia romskiego oraz z niepełnosprawnościami, w funkcjonowaniu w polskim systemie oświaty. Cel ten ma być realizowany poprzez zapewnienie możliwości określonym podmiotom realizacji różnych działań wspierających tę grupę dzieci i młodzieży. Pośrednio program ma zapewnić wsparcie także dla dzieci z innych krajów z doświadczeniem migracyjnym.
Realizacja programu będzie realizowana w ramach trzech modułów. Pierwszy z nich dotyczy asystentów międzykulturowych. W ramach tego modułu przewidziane będą dotacje celowe na zatrudnienie asystentów międzykulturowych w szkołach, w których uczniowie z Ukrainy spełniają obowiązek szkolny spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki.
W programie przyjęto, że jeden asystent międzykulturowy na przypadać na 20 uczniów z Ukrainy albo 10 uczniów z Ukrainy pochodzenia romskiego.
O przyznaniu dofinansowania poszczególnym organom prowadzącym (z wyjątkiem ministrów) decydować będą wojewodowie. Będą oni każdego roku ogłaszać harmonogram z terminami składania wniosków o dotacje. Wnioski będą mogły być składane na każdy kolejny rok.
Uchwała zawiera również dwa inne moduły. Jeden z nich nosi nazwę „Dobrostan społeczności szkolnej”. Przewidziano w jego ramach realizację różnorodnych form wsparcia kierowanych do uczniów z doświadczeniem migracji, ich rodziców lub opiekunów prawnych, w tym osób (podmiotów) sprawujących pieczę zastępczą, a także kadr systemu oświaty w obszarze kształcenia, wychowania i opieki. Wsparcie to ma realizować na poziomie centralnym Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie, natomiast na poziomie regionalnym – tzw. operator wojewódzki (podmiot wyłoniony w trybie konkursowym).
Ostatni z modułów to „Doskonalenie kadr systemu oświaty”. Jest on przeznaczony dla pracowników oświaty, w szczególności asystentów międzykulturowych. Jego celem ma być:
Jak sama nazwa wskazuje, moduł ten będzie realizowany poprzez organizację doskonalenia zawodowego dla pracowników szkół i placówek.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń