Minister Edukacji Narodowej Krystyna Szumilas podpisała rozporządzenie w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników.
W rozporządzeniu określono warunki, jakie powinien spełnić podręcznik przeznaczony do nauczania przedmiotów uzupełniających „historia i społeczeństwo” oraz „przyroda” w szkołach ponadgimnazjalnych. Podręczniki do tych przedmiotów będą musiały zawierać co najmniej cztery wątki ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego; w przypadku podręcznika do nauczania przedmiotu uzupełniającego „historia i społeczeństwo” jednym z wątków musi być wątek tematyczny „Ojczysty Panteon i ojczyste spory".
Jednocześnie ograniczono możliwość składania wniosku o dopuszczenie do użytku szkolnego kolejnych wydań podręcznika zmienionych w części stanowiącej nie więcej niż 20% - nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia dopuszczenia podręcznika do użytku szkolnego.
Wprowadzono również wymóg posiadania przez rzeczoznawców kompetencji
w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Odchodzi się od dopuszczania do użytku szkolnego dodatkowych materiałów przeznaczonych dla ucznia dołączanych do podręczników, a więc zeszytów ćwiczeń, kart pracy i innych tego typu materiałów pomocniczych a także podręczników wspomagających edukację (tzw. podręczników pomocniczych) przeznaczonych do kształcenia ogólnego dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym.
Rozporządzenie wprowadza ponadto zmiany w wymaganiach dotyczących dopuszczania do użytku szkolnego podręczników w formie elektronicznej poprzez uszczegółowienie wymagań, jakie powinny spełniać podręczniki w formie elektronicznej tak, aby mogli z niego korzystać uczniowie o zróżnicowanych umiejętnościach w zakresie posługiwania się technologią informacyjną oraz zmiany w zakresie sporządzania opinii językowych, poprzez wprowadzenie dodatkowej, końcowej opinii językowej.
Zmiany dostosowują przepisy dotyczące programów i podręczników dla zawodu do reformy szkolnictwa zawodowego. Program nauczania dla zawodu powinien uwzględniać oczekiwane efekty określone w podstawie programowej. Ponadto powinien zawierać programy nauczania poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego ustalonych przez dyrektora szkoły w szkolnym planie nauczania. Podręcznik przeznaczony do kształcenia w zawodzie powinien zawierać treści nauczania w trzech możliwych wariantach, w zależności od przyjętej koncepcji:
Źródło informacji:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń