W ramowych planach nauczania w szkołach artystycznych wskazany zostanie wymiar godzin dla przedmiotu edukacja zdrowotna oraz edukacja zdrowotna. Sprawdź, jakie jeszcze zmiany przewidziano w ramowych planach nauczania w szkołach artystycznych.
Edukacja obywatelska i zdrowotna w szkołach artystycznych |
Ramowy plan nauczania zajęć edukacyjnych ogólnokształcących w danej klasie szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne i kształcenie artystyczne musi być zgodny ramowym planem nauczania klasy odpowiednio szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego odpowiadającej tej klasie szkoły artystycznej. Z tego względu zachodzi konieczność wprowadzenia w tych planach liczby godzin zajęć w zakresie nowych przedmiotów edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska. Edukacja zdrowotna będzie przedmiotem nieobowiązkowym, który zastąpi wychowanie do życia w:
Zajęcia te będą prowadzone od roku szkolnego 2025/2026 w wymiarze przewidzianym w art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży. Więcej na ten temat w artykule: Ramowe plany nauczania od września 2025 – opublikowane Z kolei edukacja obywatelska będzie realizowana w w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia:
Z kolei w ogólnokształcącej szkole baletowej przedmiot ten będzie realizowany:
Natomiast w liceum sztuk plastycznych, w którym zajęcia edukacyjne ogólnokształcące przewidziane dla liceum ogólnokształcącego realizuje się w ciągu pięciu lat szkolnych, zajęcia edukacji obywatelskiej będą prowadzone w takim samym rozkładzie lat, jak w technikum od roku szkolnego 2025/2026 w zakresie klasy II i sukcesywnie w kolejnych klasach od następnych lat szkolnych. |
Fortepianmistrzostwo – nowa specjalność |
Specjalność fortepianmistrzostwo będzie realizowana w ramach w ramach zawodu muzyk w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia i szkole muzycznej II stopnia. Ramowy plan nauczania w specjalności fortepianmistrzostwo ujęto w tabelach 2 i 3 w załączniku nr 1 oraz w tabelach i i 2 w załączniku nr 4. Wskazane ramowe plany nauczania mają obowiązywać od roku szkolnego 2025/2026 we wszystkich klasach wymienionych typów szkół. Dzięki temu możliwe będzie zdawanie egzaminów eksternistycznych i egzaminu eksternistycznego dyplomowego oraz przyjęcie do klasy wyższej niż pierwsza na podstawie egzaminu kwalifikacyjnego już w pierwszym roku szkolnym funkcjonowania tej specjalności. Przeczytaj także: Zmiany w kwalifikacjach nauczycieli szkół muzycznych |
liczba godzin pracy z akompaniatorem |
Zrównanie liczby godzin zajęć pracy z akompaniatorem dla uczniów klas VII i VIII ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia i klas I i II szkoły muzycznej II stopnia w specjalności instrumentalistyka dokonane będzie na wniosek FZZPKiS. Dostrzeżono, że uczniowie klas VII i VIII ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia i klas I i II szkoły muzycznej II stopnia, z uwagi na zbliżony zakres wiekowy uczęszczania do tych klas, realizują podobne zagadnienia programowe w zakresie przedmiotu głównego. Z tego względu wprowadzono identyczny wymiar godzin pracy z akompaniatorem dla uczniów tych klas. |
nowa organizacja ramowego planu nauczania w policealnej szkole muzycznej w specjalności wokalno-baletowej |
Zmiana wprowadzona jest na wniosek jedynej w Polsce policealnej szkole muzycznej w specjalności wokalno-baletowej - Policealnego Studium Zawodowego Wokalno-Baletowego (PPSZWB) w Gliwicach. Zmiana dotyczy podziału puli 555 godzin semestralnie w cyklu kształcenia na poszczególne zajęcia edukacyjne artystyczne realizowane w specjalności wokalno-baletowej zawodu aktor scen muzycznych. Chodzi tu o następujące zajęcia: dykcja i recytacja, fortepian dla aktorów scen muzycznych, nauka o muzyce, język obcy nowożytny, wybrane techniki taneczne, wybrane zagadnienia z historii tańca i chór. |
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń