Zajęcia integracji sensorycznej dla dzieci są organizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W jakich przypadkach należy je realizować? W jakim wymiarze? Kto powinien je prowadzić? Odpowiedzi na temat organizacji zajęć sensorycznych znajdziesz w artykule.
Zajęcia sensoryczne (integracji sensorycznej) nie są wymienione w formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Są to zatem inne zajęcia o charakterze terapeutycznym realizowane zgodnie z § 11 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. Kiedy organizuje się takie zajęcia? Otóż w przypadku stwierdzenia przez wychowawcę klasy lub dyrektora przedszkola, że konieczne jest objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną m.in. zajęciami o charakterze terapeutycznym, dyrektor ustala:
formy udzielania tej pomocy,
Wystarczy tu zatem rozpoznanie dokonane przez nauczycieli i specjalistów.
Przy ustalaniu wymiaru poszczególnych form udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej (w tym również integracji sensorycznej) uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej ustalany przez dyrektora. Bierze on pod uwagę określoną w arkuszu organizacji przedszkola, szkoły lub placówki odpowiednio liczbę godzin:
Do dnia 20 grudnia 2022 r. w publicznych i niepublicznych:
nadal mogą być organizowane dodatkowe zajęcia specjalistyczne. W związku z tym „zajęcia sensoryczne” rozumiane jako inne zajęcia o charakterze terapeutycznym mogą być organizowane w szkole w ramach dodatkowej puli godzin zajęć specjalistycznych. Nie dotyczy to jednak przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach.
Subwencja jest naliczana na każde dziecko w przedszkolu i ucznia w szkole według podstawowego standardu A, w tym w związku z planowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W przypadku, gdy dzieci i uczniowie posiadają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, subwencja jest zwiększana według wagi przypisanej dodatkowo do określonej niepełnosprawności. To wiąże się z większym wsparciem dotyczącym kształcenia specjalnego.
Jak już wskazano, zajęcia sensoryczne to jedne z zajęć terapeutycznych. Prowadzi je nauczyciel w ramach stanowiska terapeuty pedagogicznego, a więc z kwalifikacjami w zakresie terapii pedagogicznej i specjalizacją z integracji sensorycznej.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń